Лек ръст в цените на автомобили втора ръка

Най-честите измами при покупка на кола се случват в Горубляне и Дупница, каза заместник-председателят на АВА, Любомир Доросиев

Лек ръст в цените на автомобили втора ръка
4484 ~ 3 мин. четене
Автор: Николай Гатев

Заместник-председателят на Асоциацията на вносители на автомобили (АВА) Любомир Доросиев разказа за състоянието на автомобилните пазари у нас в интервю за Economic.bg.

- Г-н Доросиев, как се развива пазара на автомобили у нас в момента?

Аз смятам, че съвсем нормално, няма някакви сътресения на пазара, както беше и миналата година. През януари продажбите бяха занижени поради факта, че хората харчат много по Коледа и Нова година. Сега обаче нещата вървят в много приятен ритъм, бих казал, че се работи доста успешно. По принцип имаме известни грижи с набавянето на стока. Както знаете, внасяме главно от Италия, а там автомобилите втора ръка почти се изчерпаха, защото и там хората са в криза и вече не си купуват чисто нови коли. Това наложи леко завишение на цените, което прогнозирах още отдавна и то вече се случва. Но за сметка на това, цените в България не са се увеличили много, защото ние намалихме нашите печалби и нещата горе долу се уравновесиха.

- Тоест, може да се каже, че наблюдаваме ръст в цените на автомобили втора ръка в момента?

Бих казал, че има леко завишаване на цените, но то е нормално и не е фрапиращо. Все пак го има.

- Кои са най-търсените автомобилни марки?

Не бих казал „най-търсените”. Българинът вече не налита на най-евтината стока, а търси да си купи здрава, хубава кола в рамките на 7-8 годишна „възраст”, която да може да използва по-дълго време.

- Освен Италия, има ли друга държава, предпочитана за внос?

Внасяме главно от Италия, защото колите, които идват оттам не са изгнили и са много запазени. Аз съм вносител от 1989 г. и първоначално съм вкарвал коли единствено от Германия, в последствие и от Австрия и Швейцария. И все пак на немския пазар колите са много скъпи, там българинът не е конкурентен, защото ако вкараме кола от Германия и тя е по-скъпа с 2000 лв., никой в България няма да го оцени и съответно да иска да я купи.

- Влияе ли се пазара от цените на горивата?

Не бих казал. Автомобилът е средство за вършене на работа или придвижване от точка А до точка Б. Не знам дали е лукс или не, но много често виждаме по един човек в кола, което говори, че българинът явно има пари.

- Има ли увеличение в търсенето на автомобили с десен волан, заради това, че са по-евтини?

Да ви кажа, това ми е тема табу. Много пъти съм се срещал с пътна полиция и със застрахователи и искаме по някакъв начин да ограничим тези автомобили, защото заради тях стават някои от най-тежките инциденти в България. Причината е, че имаме много малко магистрали, а тези автомобили са изключително опасни за места, където пътят е с две ленти. Там много често стават челни катастрофи и загиват хората, които са си купили кола, в която волана се намира от правилната страна. Няма закон по който можем да ги ограничим или спрем. Хората понякога не мислят за безопасността на пътя, а за това да им е по-евтино.

- На какво да обърнем най-много внимание при закупуването на автомобил втора ръка, за да избегнем евентуална измама?

Значи, ще го кажа кратко и ясно – Асоциация на вносителите на автомобили. Нека хората търсят този знак, защото всички фирми-членове на нашата асоциация, които са над 130, подлежат на задължителна проверка от наша страна. Това са търговци с име и марка, доказани във времето. Хората трябва да купуват коли от големи автокъщи, от търговци, които не работят на парче. Най-често измамите се случват в Горубляне и в Дупница. Заградено като автокъща, човек влиза там и си харесва кола, купува я и му се издава фактура. Колата се чупи, човека се връща в автокъщата, а лицето издало фактурата го няма. Това е най-голямата измама и от там пада реномето на автомобилните търговци. Ако някой бъде измамен, има телефон на който жертвите могат да се обадят и да кажат коя е проблемната фирма и къде се намира тя. Ние винаги ще се отзовем. Нека хората търсят автокъщите със знака на АВА, което ще им гарантира поне 20% по-добро качество и сигурност.


Подкрепи Economic.bg