Мерките за мръсния въздух трябва да са стимулиращи, не само рестриктивни

Това смята председателят на парламентарната комисия по околната среда и водите Ивелина Василева

Мерките за мръсния въздух трябва да са стимулиращи, не само рестриктивни

Снимка: Screenshot

600 ~ 2 мин. четене
Мерките за подобряването на въздуха в населените места в България трябва да се не само рестриктивни, но и стимулиращи. Това каза Ивелина Василева, председател на парламентарната комисия по околната среда и водите и депутат от ГЕРБ, в ефира на БНТ. Като пример тя посочи идеята да се облекчават финансово онези, които купуват отоплителни печки с щадящо гориво.

Според нея по отношение на отоплението с твърди горива е необходимо да се въведе стандарт. „Необходимо е да се въведе строг стандарт и да не се използват въглища с високо съдържание на сяра и пепел, като така ще се ограничи замърсяването. Истината е, че ако се използват сухи дърва за отопление, замърсяването е с 40 процента по-малко“, коментира тя.

Във връзка със стимулите Василева напомни за програмата за насърчаване закупуването на електрически автомобили, като от думите ѝ стана ясно, че финансови облекчения се очаква да бъдат въведени и за собствениците на хибридни превозни средства. Тя изтъкна, че „две трети от автомобилите в България са на възраст над 20 години, което означава, че не отговарят на съвременните екологични изисквания“ и затова трябва да се подпомогнат хората в избора им на по-екологични коли. 

Продължавайки темата за транспорта, Василева очерта развитието на публичните превози като една от основните мерки за по-екологичен въздух. Според нея трябва да се стимулира използването на градския транспорт, включително чрез закупуването на „зелени“ автобуси и мотриси за метрото за София, например. 

Председателят на еко комисията напомни, че в България основният проблем остава замърсяването на въздуха с фини прахови частици. По думите ѝ проблемът с останалите видове атмосферни замърсители като азотен диоксид в голяма степен вече е решен. 

„Реално в населените места в България няма проблеми с други замърсители като азотни оксиди. Проблемът с фините прахови частици е валиден за 29 големи града в България. Той е проблем и в други държави, което е установено от Европейската комисия“, обясни тя.

Василева е на мнение, че има нужда от усъвършенстване на нормативната уредба. Тя посочи като пример промените в Закона за чистотата на въздуха от 2015 г., които дават по-големи права на общините да се справят с проблема на местно ниво. 
Подкрепи Economic.bg