Преговарящите решиха: Ще има министерство на дигитализацията и лични карти с чип
Мокрият печат и хартиената трудова книжка също трябва да отпаднат

Ново министерство, което да отговаря за въвеждането на ефективно електронно управление, лична карта с чип до 6 месеца, отпадане на мокрия печат и сканирането на документи, пристъпване към идеята за дистанционно електронно гласуване. Това са някои от ключовите предложения, около които се обединиха четирите преговарящи партии, водени от „Продължаваме промяната“.
Всички се съгласиха, че трябва да има и много ясен и личен ангажимент от страна на бъдещия премиер по отношение на електронното правителство. Така ще се гарантира липсващата досега политическа воля за трансформация.
Темата „Електронно управление“ е част от приоритетите на бъдещия кабинет. Тема, която бе подета преди четвърт век, в края на 90-те години, както услужливо напомниха от най-старата формация в преговорите, а и изобщо – БСП. Тема, която през това време е глътнала десетки милиони лева публични средства (б.р. – по изчисления на БСК дори става дума за 2 млрд. лева), но така и не е дала желания резултат.
Затова и на прага на 2022 г. продължава да е на дневен ред. Едно от отдавнашните заключения, с което се съгласиха и всички преговарящи партии – „Продължаваме промяната“, „Има такъв народ“, „Демократична България“ и БСП, е, че работата на парче спъва процеса. Оттук произтича и идеята за създаването на
Министерство на дигитализацията
Предложението първо бе сложено на масата за преговори от Любомир Каримански от ИТН. Той напомни, че в момента със задачата за е-правителство е натоварена Държавната агенция „Електронно управление“, която обаче няма как да влияе на процеса с необходимата тежест заради подчинения си статут. От БСП също излязоха с идея за ново министерство, което според тях то трябва да е на административното развитие и електронното управление. Според Божидар Божанов от ДБ цяло министерство не е нужно, но пък може да има министър без портфейл.
В крайна сметка се взе решение такова да има. В него ще влязат както ДАЕУ, така и структурите по информационни технологии, които от години са към Министерството на транспорта. Също и „Информационно обслужване“, още няколко подведомства и „Български пощи“, които ще трябва да предлагат комплексно административно обслужване на гражданите.
Сегашните отдели по дигитализация към отделните министерства също ще се влеят в новото. За това настоя лидерът на ПП Асен Василев, който изтъкна, че няма как министрите от кабинета да се ангажират пряко и с цифровизацията, най-малкото защото имат достатъчно друга работа по своите ресори.
Ако очаквате от министъра на финансите или от министъра на правосъдието да направи дигитална трансформация на министерството си, това няма да се случи. Абсурдно е те да рапортуват на съответния министър и да се мисли, че те ще направят дигитализация.“
Един от бъдещите ангажименти на новото правителство ще е въвеждането на
Лична карта с чип
Идеята за това също не е нова и почти се беше материализирала преди няколко години. Сега ангажиментът е тя да бъде прокарана за шест месеца. Картата ще служи както за електронна идентификация, така и като електронен подпис. Според Любомир Каримански тя ще може да дава и друга стойност, например да съдържа здравния статус на гражданина. Оптимистично погледнато, до няколко години би трябвало администрациите да могат да предлагат различни услуги, които хората да достъпват по този начин.
Край на мокрия печат и още архаизми
Предложението дойде от ДБ. Идеята е нито администрацията, нито гражданите да предоставят документи с печат, а тяхното удостоверяване да се случва по електронен път. На това възрази Любомир Благоев от БСП, но според останалите мокрият печат е отживелица. Асен Василев коментира, че
Може би е минало времето на Наполеон и трябва да махнем мокрия печат.“
Наред с това има ангажимент за премахването на най-използваните хартиени удостоверения, които да бъдат заменени с електронна услуга. Хартиената трудова книжка, както и книжните винетни стикери и други като тях също се очаква да бъдат заличени физически и дигитализирани. За целта ще трябва да се създадат онлайн регистри, където да бъде поместена информацията.
Електронизацията на регистрите ще спести разходки на гражданите между различните институции, както и разходи, изтъкна Божидар Божанов.
Е-гласуване от разстояние
До две години трябва да бъде изградена система на инфраструктура за дистанционно електронно гласуване. Целта е да се пристъпи към идеята чрез създаването на техническата възможност за това. Не е настъпил моментът за промяна на Изборния кодекс обаче.