Над 160 хил. българи вече спряха цигарите и преминаха на IQOS
Христос Харпантидис, управляващият директор на „Филип Морис“ за Югоизточна Европа:
Христос Харпантидис е управляващ директор за Югоизточна Европа във Филип Морис Интернешънъл от август 2015 г. Неговата кариера започва в компания Coca-Cola Hellenic през 1997 г., като той става част от екипа на Филип Морис в Гърция - Папастратос през 2003 г. През годините заема редица ключови длъжности в търговския отдел на компанията в Гърция и чужбина.
От 2012 до 2015 г. заема позициите на директор, отговарящ за глобалната стратегия за продажби и директор с ресор търговска реализация на продукти с намален риск в Оперативния център на Филип Морис Интернешънъл в Лозана (Швейцария). Христос учи физика в Солунския университет Аристотел. Има магистратура по бизнес администрация МВА от Университета в Кент, Великобритания и магистърска степен по икономика от същия университет.
Г-н Харпантидис, как се приемат устройствата за нагряване на тютюн IQOS в България и какъв е отчетеният ръст на продажбите в страната от пускането им на пазара до днес?
Много съм щастлив от доброто приемане на IQOS в България и от многото хора, които спряха да пушат и преминаха на тази по-добра бездимна алтернатива. Това е още едно доказателство, че българите са отворени за иновации и бързо опитват и свикват с продукти, които наистина имат смисъл и които са по-добри за тях – това е един такъв продукт. Все още продуктът е сравнително нов на пазара, едва от година и половина. Стартирахме през ноември 2017 г. в София, а от март 2018 г. в цялата страна. Въпреки това сме много доволни от това, което сме постигнали до момента и от доброто възприемане от потребителите.
Технологията на нагряване на тютюн приема ли се по-положително, отколкото обикновените цигари, и очаквате ли един ден всички пушачи да спрат да пушат и да използват само бездимни продукти?
Надявам се това да се случи. Моята надежда е всички пълнолетни пушачи един ден да преминат на бездимни продукти, но затова са необходими не само усилията на компаниите производителки и индустрията като цяло, а и подкрепата на институциите и ключовите заинтересовани страни в обществото - регулаторите, научната общност и други организации, които да застанат зад тези иновативни и научно подкрепени продукти, за да може тази промяна да се случи.
Вярвам, обаче, че тази трансформация ще се случи много по-бързо, отколкото предполагаме.
Имате ли статистика колко пушачи в Европа вече са преминали към IQOS?
Към днешна дата над 7.3 милиона пълнолетни пушачи в целия свят напълно са отказали цигарите и са преминали към системата за нагряване на тютюн IQOS. В България те са над 160 хил. души.
Какво можете да кажете за профила на типичния купувач на устройството – неговият пол, средна възраст, доходи?
Не мога да определя точно демографски критерии. По-скоро това са различни хора с една цел – пълнолетни пушачи, които търсят по-добри алтернативи на цигарите. Те осъзнават вредата и търсят с какво да заменят конвенционалните цигари, защото не искат или не могат да се откажат напълно.
Наскоро американският регулатор - Агенцията по храни и лекарства (FDA), одобри продажбата на IQOS в САЩ. Като знаем от колко време се продава устройството, защо одобрението от американския регулатор отне толкова време?
Основната причина за това е, че процедурата на Агенцията по храни и лекарства в САЩ е много стриктна и детайлна. Тя изисква голям набор от научни данни, изследвания, информация за клинични изпитвания, и поради тази причина ние входирахме нуждните документи с досието за комерсализация на продукта в САЩ в края на 2016 г. Трябваше да подготвим всичко това, което FDA изисква. След това Агенцията преминава през процедурата за оценка на нашите данни и не казва само – да или не – те дават страшно много обяснения и мотиви защо разрешават продажбата на продукта в САЩ. Заповедта на Агенцията е близо 130 страници, в които се потвърждават данните ни за намалени експозиции на вредните емисии в парата на IQOS спрямо цигарения дим. Агенцията посочва още, че пускането на IQOS на пазара в САЩ може да изиграе роля за опазване на общественото здраве.
Т.е. вече стартира продажбата?
Още не. Имаме разрешение за пускане на продукта на пазара. Планира се да се стартира пилотно продажбата в Атланта през септември 2019 г., като там това ще се извършва от компанията Алтриа.
През миналия месец IQOS започна да се продава в Малайзия, а след това стана ясно, че предстои старт на продажбите и в Индонезия. Потвърждавате ли тази информация и има ли други страни, където предстои IQOS да започне да се продава?
Към момента системата за нагряване на тютюн IQOS вече се продава в 47 страни по света. На сайта ни има информация, която непрекъснато актуализираме, за да може потребителите да се ориентират къде предлагаме продуктите си. Докато си говорим, увеличаването на страните в този списък може да се увеличава. Не мога да кажа кога точно ще стартираме продажба в Индонезия. Според това къде има най-големи потребности, предлагаме продуктите и продължаваме експанзията по целия свят. Надяваме се всички пълнолетни пушачи по света, които иначе биха продължили да пушат, да могат да преминат към по-добри бездимни алтернативи на цигарите.
Наскоро обявихте, че Филип Морис Интернешънъл ще открие кол център в България. Разкажете ни малко повече за това – кога се очаква да отвори, колко души ще да наемете, какъв профил хора ще търсите?
Все още нямаме точна дата за откриването му, но се очаква това да се случи до края на годината. Със сигурност ще търсим хора, които знаят чужди езици, защото някои от тях ще обслужват българския пазар, а други – някои от останалите ни страни в региона, за начало Италия. Надяваме се проектът да се разширява и да се включат постепенно и други пазари. Първоначално ще наемем 100 души и сме в подготовка на този проект, който ще бъде в колаборация с една от най-големите и разпознаваеми компании в този бранш - Concentrix. А през 2020 г. очакваме бройката на служителите да се увеличи двойно.
Планирате ли други инвестиции в региона на Югоизточна Европа ? Какви са плановете Ви за развитие на търговската мрежа?
Надявам се, че инвестициите в региона ще се увеличават все повече в бъдеще. Досега през последните няколко години модернизирахме 2 фабрики – Папастратос в Гърция и Отопени, Румъния, с близо 1 млрд. долара обща инвестиция зад тях. Имаме колцентър в Гърция, а сега предстои откриването на такъв и в България. Имаме много магазини IQOS, които досега не съществуваха. Стотици хора, които се занимават с предлагането на устройствата на пълнолетните потребители и разясняването на разликите между продукта и конвенционалните цигари. Реално това са страшно много инвестиции, които са направени в производствени мощности, развитие на търговската мрежа, грижа за клиента, човешки ресурси, в различните звена от „преминаването към продукта“ на един пълнолетен потребител.
Как се възприемат продуктите на IQOS в страните от Югоизточна Европа и наблюдавате ли разлики в отделните пазари?
В пазарите, за които аз отговарям, се наблюдава добър растеж. В Гърция, Румъния, България, Хърватска, Словения и Кипър имаме много добро представяне на продукта и добро възприемане от потребителите.
След първоначалния бум интересът продължава ли?
Това, което виждам е, че потребителската ни база непрекъснато се увеличава. Разбира се, има неща, които трябва да подобрим. Потребителите също трябва да свикнат с продукта, защото това е голяма промяна – спиране на пушенето и преминаване към системата за нагряване на тютюн. Навсякъде в региона , обаче, наблюдаваме растеж и промяна в мисленето и поведението на потребителите. Те разбират и усещат ползите на продукта при пълното преминаване към него.
Позитивната тенденция, която наблюдаваме в България е, че българските потребители са любопитни, интересуват се от наука и иновации, искат да знаят повече и търсят информация за продуктите, които ползват. Имаме една добра регулация на тези продукти, която създава възможност за възприемане на иновациите и дава добро начало – тя разграничава конвенционалните цигари от продуктите с нагряване и това дава възможност на обществото да върви в посока на намаляване на вредата от пушенето чрез приемане на бездимните алтернативи. Това показва и една зрялост на обществото, която не е само в тютюневата индустрия, но и в другите сектори за потребителски стоки.
Предвид дългогодишното място на Филип Морис сред топ производителите на класически цигари, планът на компанията да се пренасочи към бездимните продукти, е доста смел. Засега оправдава ли се поетият риск?
Компанията взе едно много смело и радикално решение – да преобърне успешния си бизнес модел и да се трансформира напълно. Насочихме се към изпълнението на много амбициозна визия - изграждане на свят без дим чрез разработката на иновативни продукти, които имат за цел да намалят вредата от тютюнопушенето. До момента сме вложили над 6 млрд. долара в разработка, научни изследвания и производство на тези продукти без горене. Това смело решение, обаче, се отплаща и всъщност днес виждаме, че с направените усилия и с вложените инвестиции вървим в правилната посока.
Материалът е изготвен с подкрепата на "Филип Морис България".