Нещата, които iPhone „уби“
През 10-годишното си съществуване досега смартфонът на Apple е променил много индустрии, за добро или лошо
Ян Суейн продава карти, пътеводители и атласи от 53 години. Той управлява магазина си в Милуоки The Map Store, наследен от баща му, отворен от 1937 г. През април 79-годишният Суейн затвори завинаги своя търговски обект. Казва, че поне от две десетилетия е предвиждал закриването на бизнеса си, заради напредъка на технологиите, но процесът бил ускорен най-вече от появата на iPhone през 2007 г.
Вече всеки телефон има карта, всяка кола - GPS. Но приложението Google Maps в устройствата на Apple промениха начина на навигация, пише CNN Money."Вече може да носиш целия свят със себе си, ако имаш iPhone," казва Суейн. "Хората нямат нужда от хартиените карти. Хората, които понякога ги купуват, са по над 40-годишна възраст".
През 10-годишното си съществуване досега iPhone е променил много индустрии, за добро или лошо. Мощен компютър, който бихте могли да мушнете в задния си джоб, iPhone се отрази на бизнеса с хартиени карти, камери, записващи устройства, ръчни часовници, игрални конзоли и MP3 плейъри.
Поглеждайки назад във времето, iPhone може да изглежда като революционен продукт, който е изцяло резултат от гения на Стив Джобс. Но устройството се появи точно навреме като изтънчена кулминация на множество тенденции, които вече се случваха в индустрията.
"Това, което Apple направи много добре, по-добре от всеки друг, е, че създадоха нужния потребителски интерфейс в тази малка форма", казва анализаторът на Gartner Туонг Нгуен.
Вече всеки телефон има камера, макар и малка. Сега притежателите на смартфони правят хиляди снимки, а приложения за снимки като Hipstamatic и Instagram предлагат различни опции за обработка и ефекти на снимките, които компенсират ниската резолюция.
"Снимките не са само мегапиксели и размер, а са спомени, моменти и история", казва Чейс Джарвис, главен изпълнителен директор на CreativeLive, която предлага онлайн фотографски курсове.
Миналата година в света са продадени 24,2 млн. камери, според данни на Асоциацията за фотография (Camera & Imaging Products Association). Това е огромна разлика спрямо броя от над 100 млн. в годината на излизане на първия iPhone. Професионалните фотоапарати все още имат своите почитатели, но джобните камери са унищожени.
След това идват нещата, които Apple "уби" само с едно приложение. Рекордерът на телефоните, макар и далеч от перфектен, е достатъчно удобен, за да замени лентата и цифровите рекордери за много хора.
След като App Store стартира през 2008 г., приложенията с игри правят джобните гейминг приспособления по-малко популярни (въпреки че все още някои се държат).
Просто като постави часовник с времето на своя начален екран, Apple убеди някои хора изцяло да се откажат от ръчните си часовници.
Пазарът обаче остана стабилен - продажбите на часовници надхвърлят 1,2 млрд. броя годишно. Apple се надява със своя умен часовник Apple Watch да открадне клиенти от компании като Rolex, Fossil и Omega.
Но с това компанията съвсем не е приключила.
Сега iPhone се опитва да замени и портфейла ви. Със стартирането на Apple Pay през 2015 г., хората могат да плащат за стоки и услуги с телефона си, вместо с кредитна карта или пари в брой. Засега обаче приемането на тези разплащания от масовите потребители върви бавно.
Някои отрасли се адаптират към дигиталните промени. Sanborn, навремето най-големият производител на хартиени карти в САЩ, пренасочи вниманието си цифровото картографиране. Но малките компании като "Суейн" трябваше да затворят.