„Нова“ получи разрешение да купи останалата част от „Нет Инфо“
Остатъчният 30-процентен дял е разпределен между Радосвет Радев и Христо Христов

© ECONOMIC.BG / Net Info
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД да придобие и останалите 30% от „Нет Инфо“ АД. В мотивите към решението се посочва, че сделка не би могла да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, както и да застраши в значителна степен конкуренцията на медийния и на рекламния пазар.
В хода на проучването Комисията е установила, че на пазара на интернет реклама участниците в сделката имат общ дял в границите 10-20% за периода 2017 – 2018 г., изчислен на база реализирани приходи. Понастоящем „Нет Инфо“ АД се явява един от основните български участници на пазара на интернет реклама на територията на страната, въпреки отбелязаното известно понижаване на пазарния дял за 2017 г. Анализираните от Комисията данни сочат, че клиентите на дружеството паралелно използват глобалните възможностите и предимства за реклама на световните интернет медии. Предвид това обстоятелство, пазарните позиции на придобиваното предприятие са несъизмерими с тези на големите международни сайтове като Facebook, Google и Youtube, които акумулират около 60% от рекламните приходи на интернет пазара.
На пазара на телевизионно разпространение делът на групата на „Нова“ е в размер на 30-40% за 2016 и 2017 г., по данни на Nielsen AdMosphere. КЗК посочва, че пазарът се характеризира със сериозни административноправни бариери (специфични лицензии и разрешения) и икономически бариери (финансови и организационни) за навлизане и осъществяване на дейността по телевизионно разпространение. От своя страна, „Нет Инфо“ АД не осъществява такава дейност. По отношение пазара на телевизионна реклама Комисията е установила, че предвид цялостното телевизионно покритие в страната от почти 100%, телевизионната реклама е насочена към масовия пазар, достигайки до най-голям брой потребители, като включва всички целеви групи и за кратък период от време.
На пазара на телевизионна реклама делът на „Нова“ е между 50-60% за 2017 и 2018 г. по данни на БАКА (на база нетни инвестиции в реклама) и между 48.5 и 49.4% за 2017 г. и около 43% за 2018 г. по данни GARB и Nielsen Admosphere (на база брутни рекламни бюджети). Данните от GARB и Nielsen сочат, че основни участници на пазара са „Нова“ и „БТВ Груп“. Независимо че през 2017 г. придобиващото предприятие е с по-висок дял от този на „БТВ“, през 2018 г. пазарните им позиции се доближават и са с незначителна разлика от 1%. В допълнение се установи, че за изследвания период аудиторните дялове отново са съсредоточени в двете водещи медийни групи, а останалите групи имат несъществено присъствие при реализацията на рейтинг точки и аудиторни дялове. „Нет Инфо“ АД не участва на този продуктов пазар, поради което не може да се очаква промяна в пазарното положение на „Нова“ в резултат от сделката.
„Нет Инфо“ АД е капитал от 300 000 лв., разпределен в 300 000 акции. „Нова Броудкастинг Груп“ притежава 70% от него, а останалите 30% са разпределени между „Дарик радио“ АД на Радосвет Радев (27%) и „Уеб Финанс“ ЕООД на Христо Христов (3%).