Парадоксът на „Черния петък“: повече купувачи, по-малко покупки
Усложнената макроикономическа ситуация вече не предполага толкова лесно харчене на пари
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Черният петък, пазаруването след Деня на благодарността, което привлича тълпи от ловци на изгодни покупки към магазините, е изправен пред парадокс тази година: очакват се рекордни тълпи от хора, но апетитът на потребителите да харчат рязко е спаднал.
Денят, традиционно белязан от опашки пред търговците на дребно, се очертава като културен феномен в САЩ около края на 80-те години на миналия век, когато купувачите започват се втурват към магазините с коледни списъци още преди пуйката за Деня на благодарността да е била изядена.
Тазгодишното събитие на 28 ноември е готово да привлече повече посетители от всякога, според оценки на Националната федерация на търговците на дребно (NRF) в САЩ. И все пак основните икономически показатели показват, че тези тълпи ще бъдат далеч по-малко склонни да правят реални покупки.
Това ще е предизвикателство за търговците на дребно, които зависят от празничния сезон, за да генерират една трета от годишната си приходи. Близо две трети от потребителите, анкетирани от NRF, планират да изчакат офертите за уикенда на Деня на благодарността, в сравнение с 59% през 2024 г., докато се очаква средните разходи да паднат до 890 долара на човек от миналогодишните 902 долара.
Прогнозираното забавяне подчертава ефекта от нарастващия инфлационен натиск и слабия растеж на работните места.
Това, което виждаме, е, че със сигурност потребителите са по-предпазливи“, каза пред Reuters Масимо Басей, главен търговски директор на датския бижутерски гигант Pandora, прогнозирайки ожесточена конкуренция.
Продажбите на дребно в САЩ се увеличиха по-малко от очакваното през септември, отчасти поради повишените цени. Митата на президента Доналд Тръмп допринесоха за тази тенденция, добавяйки приблизително 4.9 процентни пункта към цените на дребно, според неправителствената фондация Tax Foundation.
В Европа ключовият ден за пазаруване беше белязан от стачки в складовете на Amazon в Германия, като отделни протести бяха планирани и пред магазините на Zara в Испания.
Купувачите стават избирателни
С безработица близо до четиригодишен връх, купувачите също станаха по-избирателни. Потребителското доверие в САЩ спадна до седеммесечно дъно през ноември, според икономическата изследователска група The Conference Board, като по-малко домакинства планират да купуват моторни превозни средства, къщи и други скъпи стоки през следващите шест месеца или да правят планове за почивка.
Търговците на дребно се насочват към предпазливите купувачи, предлагайки им по-малки, но достъпни луксозни артикули – портфейли вместо куфари, персонализирани чанти и евтини добавки като висулките Jibbitz на Crocs, каза Ники Беърд, вицепрезидент по стратегията в софтуерната фирма Aptos, която събира данни за компании за облекло и аксесоари за свои клиенти.
Разходите са концентрирани сред заможните домакинства. Най-богатите 10% от американците – тези, които печелят поне 250 000 долара годишно – са представлявали около 48% от всички потребителски разходи през второто тримесечие на 2025 г., което е стабилно увеличение спрямо около 35% от разходите в средата на 90-те години, според Moody's Analytics.
Все по-често основните разходи се движат от по-малка подгрупа от потребители“, каза Майкъл Пиърс, заместник-главен икономист за САЩ в Oxford Economics.
Но дори и някои купувачи с високи доходи проявяват сдържаност. Сричаран Сридхар, който живее в Темпе, Аризона, и печели над 100 000 долара годишно, каза, че въпреки промоционалните цени, скъпите артикули все още са извън бюджета му.
Дрехи, обувки и аксесоари водят в онлайн списъците за пазаруване на потребителите за Черен петък, следвани от детски играчки и книги, след това игри и филми, според CivicScience, която анализира данни от множество потребителски проучвания.
Тъй като купувачите търсят стойност, много от тях се обръщат към изкуствения интелект. Половината от потребителите и 71% от купувачите от поколение Z планират да използват изкуствен интелект по време на този Черен петък, според проучване на Bank of America сред 2010 купувачи в САЩ. Повечето ще разчитат на него, за да сравняват цени и оферти, докато други го използват, за да генерират идеи за подаръци, да проследяват бюджети и дори да създават персонализирани съобщения или картички, установи проучването.
Онлайн пазаруването във всеки случай е размило значението на Черен петък, като промоциите, насочени към събитието, са разпределени в няколко седмици.
Черният петък е остаряла концепция и сега се е превърнал просто в моментна точка“, каза Анди Цай, професор в бизнес училището „Лийви“ към университета Санта Клара.