Пари от Европа: по какви програми може да кандидатства бизнесът през 2023 г.
Програми за близо 2 млрд. лв. за българските фирми ще бъдат отключени тази година
По програми за близо 2 млрд. лв. ще може да кандидатства българският бизнес през 2023 г. Повечето от тях ще бъдат отворени за кандидатстване още в началото на годината, така че средствата да бъдат изплатени в рамките на няколко месеца. Повечето от схемите идват по линия на Плана за възстановяване и устойчивост, а няколко от тях – по новите оперативни програми, които в края на миналата година бяха окончателно одобрени от Европейската комисия.
По-голямата част от ресурса, предназначен за бизнеса, се управлява от Министерството на иновациите и растежа. То е принципал на осем от общо 12 грантови програми, пряко насочени към микро-, малки, средни и средноголеми предприятия в България.
С тях достигаме до 99.9% от работодателите в България“, коментира министърът на иновациите и растежа Александър Пулев по време на конференция, организирана от „24 часа“ и КРИБ.
По ПВУ
Програмите, с които българският бизнес може да се усъвършенства тази година по Плана за възстановяване и устойчивост, са пет на стойност около 950 млн. лв. Най-чаканата е тази за изграждане на ВЕИ системи – мощности до 1 MW заедно с батерии за съхранениe. Бюджетът по програмата е 200 млн. лв., като минималната сума за кандидатстване е 100 хил. лв., а максималната – 1 млн. лв. Собственото съфинансиране ще бъде в рамките на между 35 и 50% в зависимост от няколко фактора, като регион на инвестицията и други.
Процедурата се очаква да стартира през февруари, а срокът за подаването на документи бе удължен от два на три месеца. Освен това тя ще бъде насочена към повече фирми спрямо първоначално очакваното, а изчисления показват, че това вероятно ще доведе до значително надвишаване на стойността на процедурата. Тя се управлява от Министерството на иновациите и растежа.
„Зелена“ програма за бизнеса по ПВУ е и „Кръгова икономика“ с бюджет от 180 млн. лв. Тя е насочена към всички предприятия от сектора на преработващата промишленост без ограничение в големината. Идеята е да бъде придобито ново оборудване, специализиран софтуер или предоставянето на консултантски услуги от инженерно-технически характер, изготвяне на анализ на ресурсната ефективност и въглеродната интензивност на предприятието и възможните решения за подобряването им.
Плановете на Министерството на иновациите и растежа, което я управлява, са тя да стартира през март.
По третата програма от Плана за възстановяване тази година може да кандидатстват иновативни малки и средни предприятия, получили знака за качество „Печат за високи постижения“ от конкурсите на програмите „Хоризонт 2020“, „Хоризонт Европа“ на Европейския иновационен съвет. Бюджетът на програмата е в размер на 118.6 млн. лв.
Очакванията са кандидатстването по програмата да стартира през първото тримесечие на годината. Правилата на програмата вече преминаха през обществено обсъждане, като в момента текат разговори за доуточнения с Министерството на финансите, става ясно от отчет на Министерство на иновациите и растежа.
Четвъртата процедура е свързана с индустриалните зони в страната. Средствата са предназначени за цялостно или частично изграждане на инфраструктура в индустриалните зони и паркове. Инфраструктурата може да бъде техническа (довеждаща и вътрешна), екологична (зарядни станции) и иновативна (научноизследователска).
Идеята е тя да стартира в края на февруари, като по нея ще могат да бъдат финансирани само шепа проекти. Бюджетът ѝ е в размер на 212.5 млн. лв., а един проект може да получи максимално до 40 млн. лв.
Петата процедура е по линия на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и цели да подобри енергийната ефективност на предприятията със сгради от клас Б.
Кандидатстването по процедурата ще започне до края на месец януари. Бюджетът по мярката е в размер на 235 млн. лв.
Новата „Конкурентоспособност“
По новата програма за конкурентоспособност в рамките на тази година ще стартират три програми на стойност малко над половин милиард лева.
Ще налеем сериозен ресурс от новата оперативна програма за конкурентоспособност в следващите 3 – 4 месеца“, коментира министър Пулев.
Първата отворена процедура ще бъде за разработване на иновации в малките и средни предприятия в сътрудничество с голямо предприятие. Проектите трябва да са насочени към разработване на продуктова иновация или иновация в бизнес процесите, насочена към производство на стоки и предоставяне на услуги. Ще се подкрепят дейности за извършване на изследвания, измервания, изпитвания, както и за създаване и тестване на прототипи и пилотни линии, свързани с разработваната иновация.
Нейният бюджет е в размер на 127 млн. лв. и трябва да стартира през март.
Втората сходна мярка е за внедряване на иновации в малките и средни предприятия. Нейният бюджет е 293.4 млн. лв. и се очаква да стартира през април.
Последна се очаква да стартира и мярката, насочена към модернизация на семейните фирми. Процедурата ще бъде насочена към малки и средни предприятия, които се притежават от повече от един член от семейство. Допустимите разходи ще са насочени към придобиване на машини, съоръжения, оборудване и софтуер, свързани с производствените цели на предприятията.
Тя ще бъде открита за кандидатстване наесен. Нейният бюджет е 117.5 млн. лв.
Новата програма
По новата оперативна програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“ малките и средни предприятия ще могат да кандидатстват по ваучерна схема за повече наука в бизнеса с бюджет от 50 млн. лв. Иновативните ваучери ще осъществят връзката между секторите академия-бизнес с цел да подпомогнат предприятията в тяхното развитие, проучване на нови възможности или разрешаване на конкретни технологични или бизнес предизвикателства.
Прогнозата на Министерството на иновациите и растежа, е тя да стартира през втората половина на годината.
Най-важният ресурс – хората
В рамките на тази година бизнесът ще може да кандидатства и по три процедури по програмата „Развитие на човешките ресурси“ от новия програмен период 2021 – 2027 за общо 230 млн. лв.
Първата отворена схема вероятно ще бъде „Адаптирана работна среда“, която според разчетите е предназначена за около 400 предприятия и 91 хиляди работещи. Тя ще има за цел да адаптира служителите за справяне с екстремни ситуации като пандемии, да разработи и внедри системи за изследване и оптимизация на работните процеси и повишаване на организационната и екипна ефективност, да разработи и внедри инструменти, модели и програми за изследване и управление на стреса на работното място и за превенция и профилактика на прегряването, известно като бърнаут, както и да обучи работодателите в подкрепа на развитие на дейности за корпоративна социална отговорност.
По тази мярка са заделени 100 млн. лв. и очакванията са тя да стартира през март.
Втората мярка по новата HR програма ще бъде насочена към младежката заетост. Очаква се тя да бъде обявена тази година, а за нея работодателите трябва да подават заявки в бюрата по труда. Нейният бюджет е 80 млн. лв. и е насочена към близо 14 хиляди младежи до 29 г., които да получат стаж или обучение на работно място.
Тази програма надали ще е чужда на работодателите, тъй като подобна бе част и от програмата в стария програмен период.
Последната схема за тази година се очаква да стартира през октомври – ноември. Тя е с бюджет 50 млн. лв. и цели повишаване на уменията на работници и служители. Идеята е работодателите да кандидатстват за своя персонал, като според разчетите програмата трябва да достигне до около 38 хиляди заети лица.