„Прокълнатото“ летище на Берлин е пред завършване
Поредната дата за откриването на летище Бранденбург е октомври 2020 г.

© ECONOMIC.BG / БТА
~ 3 мин.
След 9 години закъснение, милиарди долари над предвидения бюджет и неуспехи, оплаквания и неефективност – заслужено получавайки прозвището "прокълнато", новото летище Бранденбург на Берлин най-накрая може да заработи. След спекулации, че проектът никога няма да бъде завършен, властите обявиха, че терминалът ще бъде отворен за обществеността на 31 октомври 2020 г., съобщава CNN.
Ако това стане, масивната строителна площадка в района на Шьонефелд най-сетне ще се превърне в най-модерния център за транспорт, какъвто на германската столица винаги е липсвал, отваряйки връзки към по-далечни дестинации. Това също така ще позволи на другите отеснели и претоварени въздушни терминали да излязат "в пенсия".
Плановете за изграждане на централно международно летище в Берлин датират от ерата на обединението на града. След падането на Берлинската стена през 1989 г. германските лидери започнаха дискусии за изграждането на нов аеропорт, който да помогне за утвърждаването на Берлин като световен център.
По това време градът имаше три летища – летище Тегел, летище Шьонефелд и летище Темпелхоф –всички те играеха значителна роля в бурната следвоенна история на Берлин.
Темпелхоф, близо до центъра на Берлин, беше затворено и се превърна в парк. Тегел и Шьонефелд от епохата на Студената война остават отворени, но техните удобства са остарели и не могат да се справят с толкова пътници.
По-ранни снимки на новото летище – разположено в непосредствена близост до Шьонефелд – показват лъскава стъклена фасада с модерни мебели и полирани гишета за регистрация. Те са в контраст с по-старото обзавеждане на Шьонефелд, което пък беше класирано като „най-лошото в света“ от онлайн туристическа агенция eDreams през 2017 г.
Но защо новото летище – официално наречено летище Берлин Бранденбург Вили Бранд – се забави толкова време?
Официалното строителство започна през 2006 г. Опитите за приватизация на проекта се провалиха и то остана собственост на федералното германско правителство, провинцията Бранденбург и град Берлин.
То дойде с груба оценка на разходите от 2.83 милиарда евро (3.1 милиарда долара при днешните валутни курсове) и сериозна амбиция. Аеропортът обещава да е впечатляващо съоръжение, като е обявен е за „най-модерния“ в Европа. Случването му би позволило на Тегел и Шьонефелд да затворят, за да се централизира по-добре въздушната активност и движението.
Технически проблеми обаче забавиха напредъка, като раздуха цената на летището. Първоначалната прогноза за разходи от 2.83 милиарда евро се оказа в грубо подценяване.
Пълният спектър от архитектурни, структурни и технически проблеми излезе наяве през 2011 г., когато наближи предвиденото откриване, организирано за юни 2012 г.
В края на 2011 г. авиационните инспектори започнаха да проверяват строителната площадка, алармените системи и защитните елементи. Дефектната конструкция на противопожарната система беше първата негативна констатация, а скоро стана ясно, че има огромни проблеми с основни конструктивни елементи като размери на ескалаторите, тавански съоръжения и гишета за билети.
Откриването беше отложено първо за 2014 г., а после за 2016 г.
Държавен одит на Бранденбург, завършен през 2016 г., стигна до заключението, че използваемостта на летището е под 57%. В крайна сметка официалните лица решиха да спрат да предлагат дати за откриване и поставиха спирачки на целия проект, докато не бъдат завършени големите ремонти в управлението и строителството.
Накрая, тъй като разходите преминаха 7.3 милиарда евро, датата беше изместена до 2020 г. И в момента има съмнения доколко е тя реалистична.
Все пак изглежда има някакво раздвижване. През юли англоезичният германски новинарски сайт The Local съобщи, че на мястото са извършени окончателни технически тестове, а настоящият изпълнителен директор на летището Енгелберт Лютке Далдруп заяви пред германската информационна агенция Deutsche Presse-Agentur, че тези тестове са "път" за планираното откриване през октомври 2020 г.
На пресконференция на 29 ноември Далдруп обяви, че летищните операции ще започнат на 31 октомври 2020 г.
Ако това стане, масивната строителна площадка в района на Шьонефелд най-сетне ще се превърне в най-модерния център за транспорт, какъвто на германската столица винаги е липсвал, отваряйки връзки към по-далечни дестинации. Това също така ще позволи на другите отеснели и претоварени въздушни терминали да излязат "в пенсия".
Плановете за изграждане на централно международно летище в Берлин датират от ерата на обединението на града. След падането на Берлинската стена през 1989 г. германските лидери започнаха дискусии за изграждането на нов аеропорт, който да помогне за утвърждаването на Берлин като световен център.
По това време градът имаше три летища – летище Тегел, летище Шьонефелд и летище Темпелхоф –всички те играеха значителна роля в бурната следвоенна история на Берлин.
Темпелхоф, близо до центъра на Берлин, беше затворено и се превърна в парк. Тегел и Шьонефелд от епохата на Студената война остават отворени, но техните удобства са остарели и не могат да се справят с толкова пътници.
По-ранни снимки на новото летище – разположено в непосредствена близост до Шьонефелд – показват лъскава стъклена фасада с модерни мебели и полирани гишета за регистрация. Те са в контраст с по-старото обзавеждане на Шьонефелд, което пък беше класирано като „най-лошото в света“ от онлайн туристическа агенция eDreams през 2017 г.
Но защо новото летище – официално наречено летище Берлин Бранденбург Вили Бранд – се забави толкова време?
Официалното строителство започна през 2006 г. Опитите за приватизация на проекта се провалиха и то остана собственост на федералното германско правителство, провинцията Бранденбург и град Берлин.
То дойде с груба оценка на разходите от 2.83 милиарда евро (3.1 милиарда долара при днешните валутни курсове) и сериозна амбиция. Аеропортът обещава да е впечатляващо съоръжение, като е обявен е за „най-модерния“ в Европа. Случването му би позволило на Тегел и Шьонефелд да затворят, за да се централизира по-добре въздушната активност и движението.
Технически проблеми обаче забавиха напредъка, като раздуха цената на летището. Първоначалната прогноза за разходи от 2.83 милиарда евро се оказа в грубо подценяване.
Пълният спектър от архитектурни, структурни и технически проблеми излезе наяве през 2011 г., когато наближи предвиденото откриване, организирано за юни 2012 г.
В края на 2011 г. авиационните инспектори започнаха да проверяват строителната площадка, алармените системи и защитните елементи. Дефектната конструкция на противопожарната система беше първата негативна констатация, а скоро стана ясно, че има огромни проблеми с основни конструктивни елементи като размери на ескалаторите, тавански съоръжения и гишета за билети.
Откриването беше отложено първо за 2014 г., а после за 2016 г.
Държавен одит на Бранденбург, завършен през 2016 г., стигна до заключението, че използваемостта на летището е под 57%. В крайна сметка официалните лица решиха да спрат да предлагат дати за откриване и поставиха спирачки на целия проект, докато не бъдат завършени големите ремонти в управлението и строителството.
Накрая, тъй като разходите преминаха 7.3 милиарда евро, датата беше изместена до 2020 г. И в момента има съмнения доколко е тя реалистична.
Все пак изглежда има някакво раздвижване. През юли англоезичният германски новинарски сайт The Local съобщи, че на мястото са извършени окончателни технически тестове, а настоящият изпълнителен директор на летището Енгелберт Лютке Далдруп заяви пред германската информационна агенция Deutsche Presse-Agentur, че тези тестове са "път" за планираното откриване през октомври 2020 г.
На пресконференция на 29 ноември Далдруп обяви, че летищните операции ще започнат на 31 октомври 2020 г.
По-късно, в съобщение за пресата, летището очерта няколко от основните планове, които ще съвпаднат с откриването: Планираните полети от Тегел – в момента основното международно летище на града – ще приключат на 8 ноември 2020 г. и всички операции ще започнат да се изместват към новото летище.
Последният набор от проверки е насрочен за пролетта на 2020 г. Далдруп говори за крайните стъпки с известна предпазливост, обяснявайки, че необходимата работа „се извършва интензивно“. "Има още много да се направи през следващите 11 месеца", каза той и допълни, „готовата сграда трябва да се превърне в действащо летище“.