Реални пари за виртуални дрехи: Новата скъпа криптомода
За три седмици Хирото Кай успява да натрупа около 20 хил. долара от продажбата на NFT кимона

© ECONOMIC.BG / RTFKT
Хората все повече се интересуват от цифровата си идентичност и затова не е изненада, че мисля и за външния вид на аватарите си. Когато през юни виртуалният свят Decentraland обяви, че потребителите могат да произвеждат и продават свои собствени дрехи, които дигиталните им герои да носят, Хирото Кай не спи цяла нощ, за да проектира облекла с японски привкус. Днес той продава кимона са по 140 долара всяко и по думите му е направил между 15 и 20 хил. долара за едва три седмици, предава Reuters.
Идеята за харчене на реални пари за дрехи, които физически не съществуват, е озадачаваща за много хора. Междувременно обаче виртуалните притежания генерират реални продажби в „метавселената“ – онлайн пространства, където хората могат да се събират, да се разхождат, да се срещат с приятели и да играят игри, симулирайки пълноценен живот.
Истинското име на дигиталния художник и ентусиаст от Япония Кай е Ноа. Той е на 23 години и живее в Ню Хемпшир. След като успя да направи толкова пари за три седмици, колкото би спечелил за година с досегашната си работа в музикален магазин, той – логично – напусна, за да се посвети на дизайна. По думите му на Кай това е нов начин за себеизразяване и „ходещо изкуство.
„Когато имаш някое облекло, можеш да отидеш на парти с него, можеш да танцуваш с него, можеш да се изфукаш и това е символ на състоянието.“
В Decentraland дрехите за аватари могат да се купуват и продават чрез блокчейна под формата на крипто актив, наречен незаменяем токен (Non-Fungible Token). Популярността на NFT нарасна по-рано тази година, давайки възможност на ентусиасти да придобиват собственост върху дигитално изкуство и дори земя в онлайн светове.
Еуфорията набра такава инверция, че през юни виртуален парцел успя да се продаде за 1 млн. долара. В NFT манията се включи дори изобретателят на глобалната мрежа WWW сър Тим Бърнарс-Лий, който продаде на търг част от сорс кода на интернет срещу 5.4 млн. долара.
Сега нишовите криптоактиви привличат вниманието на някои от най-големите модни компании в света. Те искат да се свържат с новото поколение геймъри, въпреки че до голяма степен поривите им са чисто маркетингови.
Притежаваният от LVMH Louis Vuitton стартира игра в метавселена, в която потребителите могат да събират NFT, а Burberry създаде маркови NFT аксесоари за Blankos Block Party, игра, собственост на Mythical Games. Gucci продава дрехи – макар и не под формата на NFT – за аватари в рамките на играта Roblox.
Вашият аватар ви представя“, коментира Имани Макюън, базиран в Маями модел и NFT ентусиаст. „По принцип това, което носиш, те прави това, което си.“
Макюън изчислява, че е похарчил между 15 000 и 16 000 долара за 70 носими NFT артикула от януари насам, използвайки печалба от инвестиции в криптовалута. Първата му покупка е на пуловер на тема биткойн, а наскоро си е купил черна барета от свой приятел.
Трудно е да се установи общият размер на този NFT подпазар. Само в Decentraland обемът на продажбите на такива артикули възлиза на 750 000 долара през първата половина на 2021 г. спрямо 267 000 долара за същия период на миналата година, сочат данните в NonFungible.com, уебсайт, който анализира пазара на NFT.
Някои поддръжници казват, че пазаруването от виртуални магазини може да се окаже бъдещето на търговията на дребно.
„Вместо да превъртате през фийда и да пазарувате онлайн, можете да имате по-завладяващо бранд изживяване, като изследвате някое виртуално пространство – независимо дали пазарувате за вашия онлайн аватар или купувате физически продукти, които могат да бъдат изпратени до вашата врата“, обяснява Джулия Шварц. Тя е директор на Republic Realm, инвестиционен инструмент за виртуални недвижими имоти на стойност 10 милиона долара, който е построил търговски център в Decentraland.
За ентусиастите на NFT онлайн модата не замества физическите покупки.
Но Паула Село и Алиса Аулбекова, съоснователи на дигиталния моден стартъп Auroboros, казват, че това може да бъде екологично чиста алтернатива на бързата мода. Според тях концепцията за виртуална дреха може да ограничи разхищението на потребителите да купуват дрехи в социалните мрежи
„Трябва да променим модата сега. Индустрията просто не може да продължи“, коментира Село.
Компанията за виртуални маратонки RTFKT продава ограничени NFT серии, представляващи обувки, които могат да се „носят“ в някои виртуални светове или да се използват в социалните медии чрез Snapchat филтър.
Основателят на RTFKT Стивън Василев коментира, че потреблението е избухнало, когато COVID е започнал и хората по принуда се прехвърлиха масово в онлайн пространството. Компанията е реализирала продажби от 7 милиона долара, като маратонките в лимитирана серия се продават на търгове за 10 000-60 000 долара, каза той. По-голямата част от клиентите са на 20-30 години, но някои са на около 15.
NFT маратонка на RTFKT може да послужи и за получаване на безплатна физическа версия на обувката, но не всички осребряват токените.