Facebook прави „фалшива метавселена“, твърдят VR пионери
Гигантът предизвика фурор около ребрандирането си, но според експерти по виртуални светове не личи вникване в духа на новия тип пространства
Пионери във виртуалния свят изказаха съмнения, че Facebook рискува да пропусне съществен аспект от метавселената, ако не позволи на потребителите да придобиват цифрова собственост. Критичните коментари идват, след като миналия месец гигантът при социалните мрежи предизвика фурор с промяната на корпоративното си име на Meta Platforms и смяната на фокуса на развитие.
Въпреки това, включително заради малкото подробности извън ребрандирането, участниците в метавселената се съмняват, че компанията е готова да възприеме духа, движещ креативността и ползата от това пространство.
Това, което Facebook прави с мета... е „фалшива метавселена“, освен ако всъщност нямат истинско описание за това как наистина можем да я притежаваме“, каза Ят Сиу, председател и съосновател на Animoca Brands, инвеститор и създател на платформи за метавселена. Той коментира темата по време на конференцията на Reuters Next.
„Дотогава това е просто Дисниленд. Това е красиво място, но вероятно не искаме наистина да „живеем“ там. Това не е от типа място, на което всъщност можем да изградим бизнес.“
Метавселената представлява масив от споделени пространства, достъпни в интернет. Някои използват разширена реалност чрез интелигентни очила, въпреки че настоящите платформи често приличат повече на видеоигра, отколкото на реалния свят. Оттам вече минават сериозни суми пари, например за виртуални парцели като тези в Decentraland, където наскоро имот смени собственика си срещу 2.4 милиона долара.
Транзакциите за такива парцели и други виртуални обекти обикновено се извършват с активи, базирани на блокчейн, наречени незаменими токени (NFT). Продажбите им надхвърлиха невижданите досега 10 милиарда долара през септемврийското тримесечие, според анализа на DappRadar.
Навлизането на Facebook в сферата допълнително засили интереса към тези пространства. Към момента компанията не е отговорила на последните коментари на критиците.
Сиу обаче изтъква, че собствеността е основата за подобрения и нови продукти и търговия – по същия начин, както собствеността на автомобили е прокарала производството на столчета за бебета или както жилищната собственост движи търсенето на мебели и бизнеси като Ikea.
Според Беноа Пагото, съосновател на компания за виртуални маратонки RTFKT, цифровата собственост отваря пространство за преосмисляне на ролите на марките и потребителите.
Това е огромна промяна в (начина) на функциониране на връзката между бизнеса, творчеството и консуматорството“, смята той. „Продуктът не е еднократно нещо. Трябва да помислите как можете да продължите да го актуализирате.“
Според него реалният свят скоро ще бъде затрупан от всичко това, защото възможностите за взаимодействие в дигиталния са много по-дълбоки. Междувременно обаче средата е толкова нова и неизследвана, че създава предпоставки за измами, затова и адвокатите днес се опитват да установят какво всъщност представлява цифровата собственост. Самите NFT-та са до голяма степен нерегулирани и будят интереса на престъпните умове. Работата е там, че всеки може да създаде и продаде незаменяем токен, но гаранция за неговата стойност няма. Всичко това причинява главоболие на юристите.
„Собствеността в правно отношение означава … монопол върху ресурс, който се налага от държавата“, обяснява Софи Гусенс, партньор в специализираната кантора за технологиите и медийното право в Рийд Смит в Лондон.
Типът права, които ви се предоставят за цифрова собственост чрез NFT, са малко по-различни. Може да нямате право да контролирате изцяло актива, който притежавате като NFT.“