Съдът потвърди, че „БНП Париба” е заблуждавала с „безлихвени” заеми
Дружеството за потребителско кредитиране не е обяснявало на клиентите за такса \"ангажимент\"

Снимка: БГНЕС
Дружеството за потребителско финансиране „БНП Париба Лични Финанси” ЕАД е заблуждавало своите
клиенти, обявявайки, че им предлага безлихвени кредити, без обаче да им каже за такса „ангажимент”. Това бе потвърдено от Върховният
административен съд (ВАС), който на практика потвърждава определението на Комисията за защита на потребителите (КЗП), според която дружеството използвало нелоялни практики.
В своето решение КЗП посочва, че кредитната компания е заявявала, че отпуска заеми при 0% годишен лихвен процент при закупуването на потребителски стоки. Получателите на кредитите обаче не са били информирани, че за да бъде фиксиран този лихвен процент, те трябва да заплатят въпросната такса „ангажимент”. Тя се начислява върху пълния размер на главницата на кредита, изплаща се разсрочено с всяка погасителна вноска и е дължима в остатъчния си размер при предсрочно погасяване на кредита.
В становището на Комисията пише, че всички тези обстоятелства са посочени в договора за
отпускане на заема, но не се обясняват на клиента преди това. По този начин
кредиторът създава впечатление, че няма допълнителни такси и лихви към
главницата на заема. Освен това таксата „ангажимент” не гарантира напълно фиксирането
на нулевия лихвен процент, смятат от КЗП.
Оказва се също, че потребителят заплаща сума, която е по-висока от евентуално начислен лихвен процент. Например, кредит в размер на 3829 лв. за еднакъв период от време ще струва на потребителя 4518.22 лв. с 18% такса „ангажимент” и 4397,64 лв. с 18% годишен лихвен процент.
Освен това, според Закона за потребителския кредит, пише КЗП, при предсрочно погасяване на заема кредитополучателят дължи лихвите и разходите само за времето, в което е ползвал заема, но не и тези до края на срока на договора. А в разглеждания случай се предвижда потребителят да заплати цялата т. нар. такса „ангажимент”.
От КЗП съветват потребителите преди подписване на договор за кредит да проверяват не само стойностите на лихвения процент и годишния процент на разходите, но и предвидените комисионни такси и такси на финансовата институция. Трябва да бъде изисквана пълна информация за срока на договора, размера, броя и периодичността на погасителните вноски. При разговорите с кредитора да се изисква предварителна писмена информация с гореизброените данни и преди подписване на договора да се сравнява тази информация с условията в договора.
От „БНП Париба Лични Финанси” обаче уточняват, че от 2015 г. те вече не предлагат потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане с 0% годишен процент и такса "ангажимент". Докато е бил предлаган този продукт, той е бил представян като потребителски кредит с 0% годишен лихвен процент (ГЛП), а не с 0% годишен процент на разходите (ГПР). Освен това наличието на такса „ангажимент“ е било обявявано ясно и напълно коректно както в преддоговорната информация, така и на първата страница на договорите за отпускане на кредит.
„Тъй като за нашата компания гласът на клиента е от изключителна важност, ние регулярно провеждаме изследвания на клиентската удовлетвореност и в резултат на тях адаптираме търговските си практики. Именно в рамките на този процес, през 2015 г., компанията ни взе решение да преустанови предлагането на потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане с 0% годишен лихвен процент и такса „Ангажимент“, гласи част от изявлението на компанията.