Седем града без коли
Разгледайте ги тук
На 27 септември 2015 г. Париж организира първия за града Ден без коли. Така за кратко парижаните се насладиха на град без замърсявания. Колите бяха забранени в определени части на френската столица, най-вече в основните дестинации като Айфеловата кула, Шанз-Елизе, катедралата Нотр дам, Левия бряг. Според The Guardian азотният диоксид, който е основен причинител на смога, е намалял с 40 % в някои райони на града.
Този експеримент ни навежда на мисълта как бихме живели в град без никакви коли. Е, явно не трябва да мислим много, тъй като такива градове наистина съществуват. Business Insider ни представя 7 от тях.
1. Гитхорн, Холандия
В северния град има канали вместо пътища. Познат като Венеция на Севера, Гитхорн се е превърнал в страхотна туристическа атракция за онези, които искат да се насладят на простите удоволствия.
Градът се отличава именно със системата си от канали, които местните използват за придвижване в града. Те са и истинска атракция за посетителите. През зимата каналите замръзват и хиляди туристи идват тук за фигурно пързаляне. Колонизаторите създали каналите, когато видели изобилието на торф в тази зона. Търсейки начин да достигнат до него, те издълбали тесни водни коридори, в които да гребат с лодките си.
2. Остров Макинак, Мичиган, САЩ
Постоянните жители са 500 души, но този брой значително се увеличава през лятото, когато туристите заливат вилите и хотелите на острова. Има едно златно правило за посетителите: Колите са забранени.
Островът забранил моторните превозни средства през 1898 г., затова ако искате да стигнете някъде, трябва да използвате велосипед, файтон или пък да се разходите пеша.
Преди тази мярка туристите идвали с коли на острова и това плашело конете и нарушавало спокойствието и тишината, които местните жители толкова обичали. Сега на острова има само коли за спешни случаи.
3. Остров Хидра, Гърция
Островът е разположен на Егейско море. Основното населено място е Хидра порт. Той е един типичен гръцки град: заобиколен от прекрасния океан и с множество бели къщи на хълмовете. Островът е изключително естествен и красив, защото в него е приет закон, който забранява построяването на нови сгради, които биха отнели облика на стария град. В допълнение на това, няма коли, тъй като пътищата са твърде тесни и стръмни. Така че Хидра е в почти същото състояние, в което е била и преди 50 години.
4. Файър Айланд, Ню Йорк, САЩ
Никой не знае точно от къде идва името на острова. Така или иначе, той не е известен с името, а с големината си. Въпреки че е дълъг 31 мили, той се простира само на четвърт миля ширина в най-широката си част.
Така островът просто не е достатъчно широк за коли. Затова хората са ги заменили с колелета.
5. Пакета, Бразилия
Островът е бил населяван от индианското племе тамойо. Те били главно ловуващо племе. Когато французите дошли по тези земи, тамойо се съюзили с португалците и успели да отблъснат атаката. Това обаче бил повратен момент за острова, защото от тогава той се превърнал по-скоро в земеделски, като там се отглеждат плодове, зеленчуци и има големи горски площи.
Днес градът е запазил древното си очарование благодарение на красивите калдъръмени улички и на факта, че в него липсват коли.
6. Венеция, Италия
Може би най-известният гред без коли е Венеция. Той е познат с широките си канали и луксозна архитектура. Днес градът представлява 118 отделни острова, свързани помежду си с канали и мостове, всеки създаден от определена група бежанци. Освен каналите, във Венеция впечатляват и изключително тесните улички, в които съвременният човек се чувства така, сякаш е попаднал сред декорите на филм за Средновековието. Улиците, в които да могат да се разминат само двама души са нещо напълно нормално в този град.
7. Ваубан, Германия
Малкият град е специално създаден като място за устойчив начин на живот. Целта е била той да е екологично, икономически и социално устойчив. При проектирането му екипът е имал доста неща наум. Идеята е била центърът на града да е изцяло без коли. Създадени са и публични паркове, училища и домове по начин, който да създаде условия за удобен начин на живот за жителите на града. Все пак коли са разрешени в периферните части. Около 40 % от гражданите са избрали да се откажат от колите си и за това получават парична награда или възможност за безплатно ползване на трамваи.