Спад на продажбите на нови коли у нас през юни
За ЕС е регистриран ръст от 6,9% на годишна база

~ 2 мин.
Продажбите на нови автомобили в България отбелязват спад от 3,9% през юни на годишна база до 2440 броя от 2540 броя преди година. През май бе отбелязан ръст от 17,7 на сто. Това сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
За първите шест месеца на годината регистрацията на нови автомобили в България обаче се е повиши със 7,1% до 12 361 броя автомобили, спрямо 11 541 броя през същия период на 2015 г., показват данните на ACEA, цитирани от БНР.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в ЕС се повишиха за 34-ти пореден месец, нараствайки с 6,9% на годишна база (спрямо юни 2015-а) след растеж с с цели 16% през май, отбелязва ACEA.
За първите шест месеца на настоящата година регистрацията на нови автомобили на стария континент се повиши с 9,4% (спрямо същия период на 2015-а) до общо 7 842 265, като само в рамките на юни бяха регистрирани 1 459 508 нови автомобила, достигайки най-голям обем от юни 2007 година – точно преди глобалната икономическа и финансова криза да удари сериозно автомобилната индустрия по целия свят.
Асоциацията на европейските автомобилостроители отбеляза, че има добър растеж при продажбите на нови автомобили в голяма част от водещи европейски пазари с изключение на продажбите във Франция, които нараснаха през юни с едва 0,8% и продажбите във Великобритания, които се понижиха с 0,8% вероятно в резултат на опасенията на британците във връзка с проведения на 23-ти юни референдум, довел до изненадващото решение за напускане на Европейския съюз.
По-добър ръст през юни регистрират продажбите на нови автомобили в Италия (скок с 11,9%), Испания (с 11,2%) и Германия (с 8,3%).
Продажбите на автомобили са оценявани като водещ показател за състоянието на европейската икономика. Поради тази причина данните за юни дават пореден положителен сигнал за икономическото състояние на ЕС през второто тримесечие въпреки оставащите в сила опасения за състоянието на световната икономика в резултат на рисковете, свързани с решението на Великобритания да напусне съюза.
Солиден растеж в ЕС през юни бележат продажбите на нови автомобили на френската фирма Renault Group (скок с 20,2%), на немските концерни BMW (ръст с 16,3%) и Daimler (повишение с 16,5%), както и на италианската фирма FCA Group (повишение с 13,2%).
В същото време има влошаване при растежа на продажбите на нови автомобили с марката "Фолксваген", като те се повишават през юни с едва 1,5% на фона на най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на немския автомобилен гигант, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили. Регистрацията на нови автомобили от марката "Фолксваген" се понижава с 0,3% при относително добър растеж с 9,2% на продажбите на марката "Шкода".
Въпреки че "Фолксваген" продължава да бъде най-големият автомобилопроизводител на стария континент, негативните ефекти от емисионния скандал се изразяват най-вече в продължаващо намаляване на дела на компанията в европейския автомобилен пазар през шестия месец на годината до 23,0% от 24,2% през юни 2015 година.