Събев смени ръководствата на още държавни фирми
„Летище Пловдив“ е в тежко финансово състояние и е натрупало загуба в размер на 3 милиона лева
След като вчера смени ръководството на "Холдинг БДЖ" заради липса на резултати, днес транспортният министър Николай Събев се зае и с другите държавни дружества, на които е принципал. Промени в мениджмънта има при „Летище София“ ЕАД, което оперираше столичния аеропорт преди концесията му, както и при „Летище Пловдив“ ЕАД и „Транспортно строителство и възстановяване" EАД.
От транспортното ведомство съобщават, че Пламен Станчев поема управлението на „Летище Пловдив“. Той е бил изпълнителен директор на държавното предприятие в различни периоди.
Промяната се налага, защото настоящият изпълнителен директор Красимир Пешев, когото Събев назначи точно на 31 декември 2021 г., става член на Съвета на директорите на „Летище Пловдив“.
Извършен одит в дружеството е установил, че то е в тежко финансово състояние. За последните три години е констатирана счетоводна загуба в общ размер на почти 3 милиона лева. Тя се дължи на лошо управление и липса на адекватни управленски решения, казват от Министерството на транспорта.
В Съвета на директорите на пловдивския аеропорт влиза и Дойчин Ангелов – до провеждането на конкурсна процедура. От състава на управлението му излизат, без да са освободени от отговорност, Пламен Спасов и Петър Георгиев. На практика от старото ръководство остава единствено Спас Шуманов, според справка в Търговския регистър. Там днешните промени все още не са отразени.
Припомняме, че пловдивският аеропорт няколко пъти не успява да привлече концесионер. Бившият служебен министър Георги Тодоров имаше идея дори „Летище София“ ЕАД да финансира с 30 млн. пловдивското летище. Според Тодоров с вливането можеше да се облекчи държавният бюджет. Годишно 1.5 млн. лв. отиват за поддръжката на „Летище Пловдив“.
Събев уволнява изпълнителния директор на „Транспортно строителство и възстановяване“ Божидар Джелебов, като с този акт не се освобождава от отговорност. За член на Съвета на директорите на предприятието е назначен Иво Янакиев, до провеждането на конкурсна процедура.
Решението е във връзка с дейността на дружеството по отношение на договора по удълбочаването на Пристанище Варна, който е обект на проверки от МВР и прокуратурата.
Темата с удълбочаване на канал 1 и 2 от пристанище Варна набра популярност още миналата годината, когато стана ясно, че дъpжaвнoтo пpeдпpиятиe „Πpиcтaнищнa инфpacтpyĸтypa“ (ДΠΠИ) e възлoжилo дeйнocтитe пo yдълбoчaвaнeтo нa дъpжaвнoтo пpeдпpиятиe „Tpaнcпopтнo cтpoитeлcтвo и възcтaнoвявaнe“ (TCB), което пък от своя страна прехвърля дейностите на частни фирми. Обществената поръчка за удълбочаването на каналите е за над 400 млн. лв.
Транспортният министър Събев сигнализира МВР за скандалната обществена поръчка, а преди дни силовото ведомство пък изпрати документите на прокуратурата.
Установихме два много сериозни проблема, които са свързани с очевидни нарушения на закона. Първият проблем е за това, че тази компания ТСВ е нямала право да превъзлага на трета компания и това очевидно е написано в договора. Тече проверка и относно целесъобразността на проекта. 435 милиона лева са били изхарчени без резултат", коментира Събев по време на блиц контрол в парламента още в началото на януари тази година.