Трафикът между Мездра и Лютидол ще бъде пуснат с временна организация
Регионалният министър казва, че трасето между Ботевград и Мездра ще е готово до края на 2024 г.

© ECONOMIC.BG / МРРБ
С временна организация на движението ще бъде отворен участъкът между Мездра и Лютидол, който е част от скоростния път Видин – Ботевград. Това ще се случи в средата на февруари, заяви регионалният министър Андрей Цеков, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Припомняме, че въпросният 12-километров участък между Мездра и Лютидол се модернизира от юни миналата година, като движението там в момента е затворено. Първоначално Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви, че движението ще бъде възобновено през декември, но впоследствие срокът бе удължен до средата на януари.
От изказването на министъра сега става ясно, че новият срок вече е 15 февруари. Цеков посочва, че към момента физическото изпълнение на трасето е 65%. След като бъде пуснато движението на леки и товарни автомобили, ще остане изграждането на двата големи пътни възела на две нива – при Мездра и Дърманци, които ще бъдат готови до края на тази година.
Председателят на АПИ инж. Ясен Йорданов уточни, че строящият се участък ще бъде отворен частично, като движението ще минава както по стария, така и по новия път. Около 5 км ще е движението по новото трасе с две ленти, а между Ребърково и Мездра ще се пътува двупосочно в едно платно. Ще се наложи обаче пътят да бъде затворен още веднъж заради изграждането на пътните възли при Мездра и Дърманци, допълни инж. Йорданов.
Целият участък между Мездра и Ботевград
Уверен съм, че до края на 2024 г. цялото модернизирано трасе от Ботевград до Мездра ще бъде пуснато за движение", заяви министър Цеков.
Той посочва, че изграждането на пътния участък е станал жертва на безвремието, първо заради пандемията от ковид, а след това и от последвалите политически кризи в страната.
По думите му масовото строителство по всички участъци от проекта е започнало през последната година при условие, че още в края на 2020 г. за участъка между Мездра и Ботевград е взето решение за препроектиране на заложените първоначално като кръгови кръстовища с такива на две нива.
Близо 3 години по тях не се е работило, което наложи още в началото на нашето управление да процедираме подробните устройствени планове и целия инвестиционен проект. Дейности, които отнемат между 7 и 9 месеца", отбеляза министър Цеков.
Припомняме, че миналата година бившият регионален министър откри за движение 7.5-километровата отсечка между Новачене и Скравена от скоростния път Видин – Ботевград със спортна кола.
Участъка между Враца и Монтана
Регионалният министър коментира още, че друга част от пътя Видин - Ботевград – между Враца и Монтана е бил забравен от държавата. От 2013 г. за него досега не е идентифицирано ново трасе. Затова през декември 2023 г. е обявена обществена поръчка за идеен проект и пълни геоложки проучвания за проектиране за него и за обхода на Враца, който да се разшири с две ленти и да стане с габарит на скоростен път.
Предстои да бъде обявена обществена поръчка и за ремонт на пътя между Враца и Мездра, който ще бъде на инженеринг. Той е заложен в инвестиционната програма на АПИ за 2024-2026 г. Тя предвижда основен ремонт на 244 км пътна инфраструктура и текущ ремонт на 83 км републикански пътища, както и на 9 пътни съоръжения в област Враца.
Ремонтите в област Враца
Още през тази година ще започне основен ремонт на трасето Враца - Оряхово. За него има избран проектант, предстои избор на изпълнител. Проектът за модернизацията му е от стратегическо значение, за да може да се направи модерен път до пристанището на Оряхово. Заложени са средства за идеен проект, поръчката ще се обяви следващите месеци. Предвиден е и обходен път на Оряхово. За финансирането му АПИ кандидатства по Програма „Развитие на регионите". Стойността на проекта е 57 млн. лв.
Пътят Плевен - Враца е предвиден за текущ ремонт. АПИ обаче ще направи проверка и ще прецени дали в отделни участъци не е нужен основен ремонт, каза още регионалният министър.