Трябва ли билетчето в София да стане 1,50 лв?
Метрото заслужава повече от 1 лв., но автобусите не заслужават и половината, категорични са жителите на столицата

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Трябва ли да се увеличи цената на билета за пътуване в градския транспорт в София? Това е въпрос, който последните дни вълнува живеещите в столицата, след като Центърът за градска мобилност предложи хартиенето билетче да се вдигне на 1,50 лв. до няколко месеца. Не се предвижда поскъпване на електронния билет и картите за градска мобилност. Предложението предстои да бъде гласувано от Столичния общински съвет до април.
След поевтиняването на горивата, по-скъпите билети биха имали по-драстично влияние в печалбата. Съпоставките на цените на тази услуга в България и в другите държави от Европа и света не могат да бъдат максимално точни и обективни, тъй като значение имат доста фактори, но е факт, че българите плащат най-малко за градски транспорт в Европейския съюз.
Economic.bg потърси мнението на няколко жители на столицата, които коментираха предложението на Столичния общински съвет хартиенето билетче да се вдигне на 1,50 лв.
„Всеки ден използвам услугите на градския транпосрт и съм с месечна карта. Има моменти обаче, когато забравям, че ми е изтекъл абонаментът и се налага да си закупя билет. Определено не подкрепям идеята за поскъпване еднократните билети, особено за автобусите и тролейбусите, които в повечето случаи са претъпкани, а по-голямата част от тях все още са стари ине отговарят на съвременните представи за транспорт“, споделя Деян Сотиров, студент по Социална педагогика в Софийския университет.
От друга страна той смята, че метрото е в отлично състояние и ако трябва да има повишение на цените, би било логично да е само за подземния транспорт в София.
„Не е нормално в един автобус правостоящите да са повече от седящите и да се блъскат като „чували с картофи“. Няма логика цените да бъдат вдигнати, имайки предвид тенденцията за драстичното поевтиняване на горивата“, смята Александър Близнаков, който живее в квартал „Витоша“ и рядко използва градския транспорт, тъй като има личен автомобил.
Според него е въпрос на култура и навици на хората дали ще си купят еднократен билет или ще пъруват „гратис“. „Хората, които са си плащали досега, няма да имат проблем с промените. Авантаджии винаги е имало и ще продължава да има“, категоричен е Александър.
Той е на мнение, че най-големият ефект, който ще има евентуалното поскъпване на еднократния билет за пътуване в градския транспорт, е, че повече хора, които до сега по една или друга причина не са използвали месечните абонаменти, ще започнат да го правят.
Според голяма част от хората метрото заслужава повече от 1 лв., но автобусите, които едвам се движат и са препълнени с хора, не заслужават и половината. Един от проблемите, който не е от днес и който няма да се промени след вдигането на цената на хартиенето билетче, е, че ще продължава да има хора, които не си плащат за съответната услуга. Ако трябва да се помисли в някаква посока за положителна и пълноценна промяна в градския транспорт, несъмнено трябва да бъде за решение на този проблем.
В крайна сметка според общественото мнение най-добър и приемлив вариант е идеята за „тикет система“, при която, всеки пътник си плаща толкова, колкто време използва съответния вид градски транспорт.