Турска компания строи завод за автокабели в Карлово
Ще бъдат наети 700 души, инвестицията е за 4 млн. евро

© ECONOMIC.BG / arkomat.com
~ 2 мин.
Турската компания "Аркомат" ще отвори до месец втория си завод в България - в Карлово. Първият заработи преди 16 години в Казанлък и прави автомобилни кабелни системи за Volkswagen, пише "Капитал".
Дружеството е един от петте производителя на кабели за коли в България, които изградиха предприятия на зелено. Другите големи са японската "Язаки", която има заводи в Сливен и Ямбол и търси място за трети, германско-японската "СЕ Борднетце - България" с предприятия в Карнобат и Мездра, турската "Нурсан отомотив" в бургаското с. Люляково и германската "Нексанс", която влезе последна през миналата година с откриването на производство в Плевен. Тези фирми са и най-големите работодатели в сектора за автомобилни компоненти. Общите служители в този сегмент са почти 10 хиляди. Предимството на тези заводи е, че работят в райони с висока безработица и осигуряват заетост за хиляди.
Общите инвестиции в новите мощности са 4 млн. евро: половината в сградата и другите за оборудване. Производството в Карлово се строи на зелено и се намира на изхода на града в посока Бургас до фабриката на "Българска роза". Заводът ще е готов до месец, казва Бюлент Алтъндаг, административен управител на "Аркомат". В него ще работят 600-700 души, като този брой трябва да бъде достигнат до следващата пролет. Според Алтъндаг вече са наети първите 250 души, които се обучават в Казанлък. До края на годината вече ще са между 350 и 450. Така догодина персоналът на турската компания в България ще надхвърли 1700 души - в първия завод работят още 1000 служители.
Алтъндаг заяви, че в бъдеще персоналът в новото предприятие може да надхвърли планираните 700, но всичко ще зависи от пазара на труда в региона. Той обясни, че както и при много други компании, "Аркомат" среща трудности с набирането на подходяща работна ръка.
От отчета на компанията за миналата година се вижда, че разходите за заплати са били около 4 млн. лв., а за осигуровки - над 700 хил. лв., т.е. около 400 лв. месечна заплата.
"Аркомат" е първата компания за автомобилни кабели, която отвори завод в България: още през 1999 г. Тя е представител на турската компания Arkomat, която тогава има директен договор с Volkswagen.
През последните години приходите и финансовите й резултати постоянно растат - за 2014 г. достигнаха 10.6 млн. лв. при печалба от 3 млн. лв. Големият скок в бизнеса на дружеството се случва през 2013 г., като броят на работещите се удвоява - от около 500 на 1000. Едноличен собственик на българското дружество е Нуреддин Бесавен Йозхан.
Мениджърът Бюлент Алтъндаг не пожела да каже за кои клиенти ще работи новият завод. В първия завод се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации за Volkswagen са с материали на Delphi Automotivе Systems - Турция, става ясно от отчета. Delphi е един от най-големите производители на авточасти в света, има приходи над 16 млрд. долара, над 160 хил. служители и 126 предприятия.
Дружеството е един от петте производителя на кабели за коли в България, които изградиха предприятия на зелено. Другите големи са японската "Язаки", която има заводи в Сливен и Ямбол и търси място за трети, германско-японската "СЕ Борднетце - България" с предприятия в Карнобат и Мездра, турската "Нурсан отомотив" в бургаското с. Люляково и германската "Нексанс", която влезе последна през миналата година с откриването на производство в Плевен. Тези фирми са и най-големите работодатели в сектора за автомобилни компоненти. Общите служители в този сегмент са почти 10 хиляди. Предимството на тези заводи е, че работят в райони с висока безработица и осигуряват заетост за хиляди.
Общите инвестиции в новите мощности са 4 млн. евро: половината в сградата и другите за оборудване. Производството в Карлово се строи на зелено и се намира на изхода на града в посока Бургас до фабриката на "Българска роза". Заводът ще е готов до месец, казва Бюлент Алтъндаг, административен управител на "Аркомат". В него ще работят 600-700 души, като този брой трябва да бъде достигнат до следващата пролет. Според Алтъндаг вече са наети първите 250 души, които се обучават в Казанлък. До края на годината вече ще са между 350 и 450. Така догодина персоналът на турската компания в България ще надхвърли 1700 души - в първия завод работят още 1000 служители.
Алтъндаг заяви, че в бъдеще персоналът в новото предприятие може да надхвърли планираните 700, но всичко ще зависи от пазара на труда в региона. Той обясни, че както и при много други компании, "Аркомат" среща трудности с набирането на подходяща работна ръка.
От отчета на компанията за миналата година се вижда, че разходите за заплати са били около 4 млн. лв., а за осигуровки - над 700 хил. лв., т.е. около 400 лв. месечна заплата.
"Аркомат" е първата компания за автомобилни кабели, която отвори завод в България: още през 1999 г. Тя е представител на турската компания Arkomat, която тогава има директен договор с Volkswagen.
През последните години приходите и финансовите й резултати постоянно растат - за 2014 г. достигнаха 10.6 млн. лв. при печалба от 3 млн. лв. Големият скок в бизнеса на дружеството се случва през 2013 г., като броят на работещите се удвоява - от около 500 на 1000. Едноличен собственик на българското дружество е Нуреддин Бесавен Йозхан.
Мениджърът Бюлент Алтъндаг не пожела да каже за кои клиенти ще работи новият завод. В първия завод се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации за Volkswagen са с материали на Delphi Automotivе Systems - Турция, става ясно от отчета. Delphi е един от най-големите производители на авточасти в света, има приходи над 16 млрд. долара, над 160 хил. служители и 126 предприятия.