Заработи първата водородна зарядна станция в България (снимки)
Проектът се реализира в партньорство между БАН и бизнеса
Една мечта на учените се сбъдва днес. Бизнес и наука си партнират, за да реализират първата водородна станция за зареждане в България. Тя бе официално открита в петък и е дело на съвместните усилия на БАН, Института по електрохимия и енергийни системи „Акад. Евгени Будевски“, Центъра за компетентност (ЦК) „Хитмобил“ и 8 партньори от бизнеса.
Инвестицията надхвърля 21 млн. лв., като по-голямата част от средствата са от европейската програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г.
Водородната станция е част от по-голям и амбициозен проект на учените и бизнеса. На терен от около 8 дка, предоставен от БАН, в кв. Дружба, са разположени фотоволтаични панели и други съоръжения, които са част от първата в страната и региона полева лаборатория за тестване и развитие на системи за чиста енергия.
По думите на директора на ИЕЕС проф. Евелина Славчева това е и целта на Центъра „Хитмобил“ – да способства с научно-приложни изследвания и партнирайки си с институции и бизнес да работи за въвеждането на такива системи за възобновяема енергия и чиста околна среда.
Това е мечта на учените от Института от повече от десетилетие и много хора работиха по идеята, за да стане реалност тя днес.“
Проф. Славчева разказва, че още от 2012 г. учените работят по различни специфики на водородните технологии, а идеята за водородна станция идва през 2015 г. Институтът кандидатства по различни програми, но неуспешно, а в онзи период и държавата няма как да отдели ресурс. Средствата идват с европрограмата и центровете за иновации като „Хитмобил“, които са общо 14 в страната.
Предстои следващ етап на проекта, като Институтът отново кандидатства по европейската програма. Предвидено е ресурсът да се използва за надграждане на вече изградената инфраструктура, но и за устойчиво развитие – наемане на кадри, които да работят в центъра, текуща поддръжка и консумативи.
Идеята е да стане работещ център и да привлича бизнеса“, казва проф. Славчева.
Лабораторията има нелека съдба, допълва тя, тъй като е трябвало да бъде сменен теренът, на който да бъде изградена. Заради това са провеждани и множество консултации с Европейската комисия. Проектирането и изпълнението отнемат 2 години.
На събитието присъстваха и представители на различни министерства. Зам.- министърът на иновациите и растежа Георги Ангелов отбеляза, че България има изготвена водородната стратегия и в нея са заложени редица мерки и стъпки за развитие. По думите му страната се движи в крак със света.
Може да сме със самочувствие, че не изоставане в технологията на водорода.“
Зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков, че водородът тепърва ще намира широко приложение в тежкотоварните превози, като министерството е провело разговори с БАН за възможностите технологията да се приложи и в железопътния транспорт.
Министерство на транспорта ще отвори в края на годината процедура за изграждането на зарядна инфраструктура по пътища и пристанища в страната. Тя се финансира по ОП „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. и ще е на стойност 92 млн. лв.
Участието на бизнеса
По думите на проф. Славчева реализацията на проекта не е била лесна. Самото проектиране е възложено на проектантската компания от учените. Реализацията на проекта е дело на фирмата „Делектра“.
„Перлата“ на тази лаборатория, по думите на проф. Славчева, е водородният цикъл. Това е горивото на бъдещето, за което се говори усилено през последните години, а сега българските учени ще могат да тестват и да покажат ползите му, предимствата му, дори и недостатъците му.
Компанията „Аквахим“ реализира проектирането на водородния генератор и компресорната част на целия цикъл. Самата зарядна станция е изработена по поръчка от австрийската Edc-Anlagentechnik.
„Монбат“ пък доставят единственото и изцяло изработено в България съоръжение - системата от оловни батерии, модифицирани за съхранение на енергия с карбонови добавки. Проф. Славчева отбеляза, че компанията и Института ще развият и инвестират в подготовката на кадри за тази индустрия.
Възможностите на станцията
Водородната зарядна станция позволява зареждане при двете стандартни налягания за компресиран водород - 350 и 700 бара.
Водородът може да постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8.5 килограма на денонощие, който произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в полевата лаборатория.
Произведеният по този начин водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства. Чрез втория вход водородът може да постъпва от бутилкови групи, доставени от други източници, което позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията.
В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 килограма компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 километра пробег. Възможностите й за компресиране на водорода са от порядъка на 40-50 килограма на денонощие, което е достатъчно за ежедневно зареждане на 10-15 автомобила или на два автобуса.
ИЕЕС-БАН е и собственик на първия регистриран водороден електромобил в България с марка Hyundai Nexo. Проф. Славчева казва, че всеки, които притежава водороден електромобил, може да зарежда на станцията безплатно в следващите 2 години.
Как работи всичко и защо е важно?
Центърът „Хитмобил“ и лабораторията разполагат с най-различни системи за съхранение на енергия и най-модерните батерии за съхранение на водород.
Изградените фотопанели и емулатор на вятърен генератор се използват за производството на електроенергия. Тя се съхранява в батерии, а излишъкът се използва за производството на водород чрез електролиза на вода. Произведеният водород може да се съхранява за дълго време и да работи в горивни клетки отново, за да създаде електроенергия. Освен това софтуер позволява на системите да работят в синхрон, т.е. след зареждане на литиева батерия, започва зареждането на проточна.
Идеята на целия проект е да изследва всяка една система, така че да хвърли светлина върху това коя е най-ефективна за определени условия. Проф. Славчева казва, че проектът ще помогне в даден регион на страната да се определени колко ток може да се произвежда, дали да се съхранява в оловни, литиеви, проточни батерии.
В Центъра ще бъдат обучени млади учени, но и бизнесът може да задава задачи, като за компаниите това няма да е безплатно.
Проф. Славчева обясни, че целият проект е малък пример за това как би функционирала водородна долина, където обаче целта е да се произвежда много по-голямо количество водород и той да се използва в турбини.
Центърът работи и по проект за устойчив градски транспорт. Разработва се идея обикновен тролейбус да бъде съоръжен с горивна водородна клетка, така че да изминава 100 км извън градската мрежа. Самият електробус се намира в депото на "Градски електротранспорт", но целта е да се прехвърли на терена на лабораторията и да бъде пуснат в движение.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.