Защо Coca-Cola влиза в кафе бизнеса?

Интересен е и фактът, че компанията избра да купи вече утвърден на пазара бранд вместо успешен стартъп

Защо Coca-Cola влиза в кафе бизнеса?

Снимка: БТА

5128 ~ 3 мин. четене
Coca-Cola се надява, че кафенетата ще я доближат до това да стане лидер и при топлите напитки. Вчера компанията обяви, че е постигнала споразумение да купи кафе веригата Costa за 5.1 млрд.

Това е необичаен ход за американския производител на напитки. Обикновено големите компании в този сектор изграждат портфолиата си, инвестирайки в обещаващи стартъпи. Coca-Cola наскоро обяви партньорство с производителя на спортни напитки BodyArmor, за да се конкурира с Gatorade. Pepsi от своя страна обяви, че купува компанията за газирана вода SodaStrea. Покупката на верига кафенета обаче е нещо различно.

Главният изпълнителен директор на Coca-Cola Джеймс Куинси коментира, че поглъщането е по-скоро за осигуряване на достъп до много от продуктите на Costa – като например техните вендинг машини за кафене, щандовете с готови продукти, студеното кафе, готово за пиене веднага, - отколкото за използване на ресторантите на веригата. „Това е стратегия за кафе, а не за продажби на дребно“, каза той пред инвеститори вчера.

Други големи хранителни брандове също инвестират в кафе. Nestle и Starbucks сключиха сделка за 7.2 млрд. долара да се обединят в световен мащаб. През май JAB, холдинговата компания, която притежава Peet's Coffee, купи северноирландската верига за сандвичи и кафе Pret A Manger. През януари пък друг кафе бранд на JAB се сля с американската компания за напитки Dr Pepper Snapple.

Предишните опити на Coca-Cola да добави кафе напитки към портфолиото си обаче не успяха. Куинси обясни, че това се е случило, защото фирмата няма ресурсите или правилната платформа да продава кафе сама. Costa обаче може да промени това. Кафе веригата ще помогне на Coca-Cola да постигне целта си да бъде компания за всякакви напитки – от вода до спортни напитки.

Стратегията да предлагат всякакви напитки не е само за привличане на отделни клиенти, коментира Дуейн Станфорд, изпълнителен редактор на търговското списание Beverage Digest. Според него тактиката да се предлага пълната гама питиета е особено важна за хранителните обекти, които работят с Coca-Cola, включително кината и ресторантите. Ако компанията не може да им предложи добра възможност за кафе продукти, то това е спънка за нея.

Куинси отбеляза, че фирмата му не планира да отваря много нови кафенета Costa в САЩ, където ще трябва да се конкурира със Starbucks. В страната Coca-Cola ще популяризира по-скоро останалите продукти на Costa.

Кафе веригата има почти 4000 обекта в 32 страни и американския производител на напитки планира да ги увеличи в Европа, Близкия изток, Азия и Африка. Повече магазини за продажба на дребно ще помогне хората в тези региони да започнат да харесват кафето, смята главният изпълнителен директор на Coca-Cola. И когато напитката се превърне в част от рутината на тамошните граждани, те ще бъдат по-склонни да купуват и останалите продукти, които Costa предлага – студено кафе, зърна и т.н.

Изграждането на верига за продажби на дребно обаче може да се окаже предизвикателство за Coca-Cola. Досега фирмата продаваше продуктите си чрез хранителни магазини и бензиностанции, а сега ще трябва да се съсредоточи върху задачата да развива мрежата на Costa. Поне американският производител ще може да използва обектите на кафе веригата да предлага на клиентите си и свои други продукти като Coca-Cola, студени чайове и т.н.

Ще трябва да почакаме доста обаче, докато разберем до какво ще доведе поглъщането на Costa от Coca-Cola. Сделката все още трябва да бъде одобрена от акционерите и регулаторите, като едва тогава ще може да бъде финализирана. Очаква се приключването ѝ да стане през първата половина на 2019 г.
Подкрепи Economic.bg