Зимните курорти отчитат успешен сезон
Въпреки това инфлацията, скъпите ток и газ са стопили печалбата, посочват от БХРА

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Зимният сезон е успешен и в повечето ски курорти има ръст на туристите. Скъпите ток, газ и горива, увеличаването на цените на основните хранителни продукти, по-високите възнаграждения за труд и растящата инфлация обаче са стопили печалбата от добрия зимен сезон, категорични са представителите на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА)
Разходите се увеличиха средно около 3 пъти и ръстът на приходите не ги догони дори бегло, посочват от БХРА.
Боровец
През тази зима имаше много сняг и прекрасни условия за ски в Боровец. От Асоциацията отчитат ръст на английски туристи, но посочват, че договорите с тези гости са сключени на цени от преди две години, които не отразяват реалната бизнес среда.
Поскъпването на газа и тока от януари направо ни изправи до стената", казва Маргарит Цонев - член на УС на БХРА.
Той посочва, че допълнително предизвикателство за хотелиерите е било изискването за задължителна ваксинация на персонала.
Въпреки лекият ръст на туристи от Великобритания, Ирландия, но и българи, повечето от тях са използвали само ски пистите. Заради близостта до София обаче курортът, който и без друго е с ограничена леглова база, на пръв поглед изглежда пълен, но голяма част от туристите идват да карат ски през деня и се прибират да нощуват в столицата. Не ползват хотелски услуги, а само ски съоръженията и евентуално заведенията край пистата, посочват от Асоциацията.
Ние работим в неконкурентна среда, защото апарт хотелите работят на битов ток, а ние плащаме 7-8 пъти повече на свободния пазар", заключи Цонев.
Банско
Банско отчита по-висока посещаемост, но според председател на Сдружението на туристическия бизнес в курорта, това не означава повече приходи. Асоциацията отчита ръст освен на английския пазар, и на израелския.
Едва успяхме да си държим главата над водата, за да не се удавим. Над 40 на сто от всичките ни разходи вече са за енергия и горива", обясни Малин Бистрин.
И допълни, че хотелиерите в Банско са искали да обновят базата, но са се отказали точно заради високите разходи.
От Асоциацията посочват, че трябва да се реши проблемът с кадрите в туризма. Необходими са стимули, обучения, както и законова форма за определено време тези подготвени вече служители да имат задължаващ ги договор да работят за определено време.
И щом тази зима го усетихме дори в зимните курорти, които са със значително по-малка леглова база от летните, не ми се мисли как ще се справят колегите от ваканционните комплекси", посочва Бистрин.
Пампорово
Този зимен сезон беше рекорден за Пампорово за последните 12 години от гледна точка на посещаемост на курорта и на ски зоната, заяви Мариян Беляков, член на УС на БХРА. Основният ръст в Пампорово е на българския пазар. През този сезон се осъществиха и чартърните програми от Великобритания и Ирландия. Има и осезаем ръст на всички балкански пазари.
Противно на очакванията, в началото на пандемията се оказа, че хората са склонни да отделят вече повече време и повече средства, за да почиват на чист въздух при всяка възможност, обясни Беляков. В същото време обаче ръстът на заплатите и на оперативните разходи е огромен. В много случаи този ръст е дори троен.
За момента частично ни спасява действително повишения интерес към Пампорово."
Беляков предлага ставката на ДДС да бъде трайно променена в Закона за ДДС до нивата, на които е в момента. Или поне да се вземе решение намалената ставка да остане действаща през следващите 5-7 години.
Би могло да се помисли и за удължаване на мярката 60/40 след края на юни. Както и да се преразгледат критериите за кандидатстване. Тъй като повишаващите се цени пречат на много фирми да покрият изискванията за спад в оборота, въпреки че реално финансовото им състояние се влошава. Трябва да се преразгледат и размерите на данък сгради и такса смет, допълни Беляков.
Чепеларе
В Чепеларе сезонът също е успешен, като там туристите са основно българи. Около Коледа и Нова година имахме 100% запълняемост, обясни членът на БХРА Съби Маданков.
Спрямо 2019 г. през тази година реализирахме ръст на нощувките с около 40 на сто. От една страна звучи добре, но предвид многократно увеличените разходи, няма никакво увеличение в печалбата от сезона."