Дигитализацията в туризма: Мисия (не)възможна

Предвижда се създаването на различни електронни паспорти на хотелите, обяви ресорният министър

Снимка: Pixabay

Дигитализацията на българския туризъм и разработването на концепция за нейното осъществяване седи на дневен ред от години. Доста често се случва тази тема да бъде повдигана по време на големите туристически форуми. Така се случи и тази година - по време на седмата годишна конференция на „Националния борд по туризъм“ (НБТ), ресорният министър Николина Ангелкова отново повдигна темата за дигитализацията в туризма.

Тя обяви, че се очаква представителите на бизнеса чрез Министерството на туризма да могат да се възползват от новата оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК), която да им помогне да повишат дигитализацията в сектора. „Предвижда се създаването на различни електронни паспорти на местата за настаняване и хранене, както и други опции, които са важни за бизнеса“, каза Ангелкова.

Тази тема всъщност беше и една от основните, които бяха дискутирани по време на срещата. Заместник-председателят на Управителния съвет на НТБ Мартин Захариев започна своето изказване с думите: „Споделената икономика и дигиталната трансформация в туризма не е тема, която повдигаме за първи път. Това е тема, която е със същата важност както инвестициите в сектора“. По думите му след 5 години в данните на Евростат и световните анализатори ще влезе нов индикатор, по който ще бъдат разделяни страните - digital winners и digital losers (дигитални победители и дигитални губещи - бел. ред.).

„България има цялата екосистема и изключителният човешки потенциал само след 5 години ще е в категорията на печелившите. За да се случи това обаче, е необходимо да се свърши много работа. Както на институционално и правителствено ниво, така и от страна на сектора“, каза още той.

И ако бъдещето според експертите в туристическия бранш е доста обнадеждаващо за сектора в графа дигитализация, то според същите тези специалисти към момента дигитализацията в българския туризъм е „мисията невъзможна“.

„В България все още няма национална схема за електронна идентификация. Как очаквате да правим електронно управление, да има електронни услуги“, попита Мартин Захариев всички представители на туристическия бранш, на министерството на туризма и столичния кмет Йорданка Фандъкова. „Днес, през 2020 г. има 20 млрд. свързани устройства, само след 5 годни те ще са 75 млрд. Къде сме ние в тази екосистема?“, попита отново заместник-председателят на Управителния съвет на Националния борд по туризъм.

И ако за дигитализацията на българския туризъм представителите на бранша изразиха „смесени чувства“, то за напредъка на сектора като цяло всички се обединиха около мнението, че той се развива доста добре. „Без съмнение има напредък в туристическия сектор в България. Този бранш е предразположен към много „турболенции“. Пример за това е коронавирусът. Тази епидемия без съмнение ще се отрази негативно на сектора в цял свят. За едни това ще бъде тежък удар, но за други държави като България това ще е възможност. Затова абсолютно се съгласявам с позицията на Националния борд по туризъм, че рекламата на страната ни трябва да се засили“, заяви Цветан Симеонов от Българската търговско-промишлена балата. На подобно мнение бяха и всички представители на Борда по туризъм, бизнесът и ресорното министерство.

В подкрепа на това твърдение Николина Ангелкова за пореден път изтъкна, че България е успяла да се справи с предизвикателствата на изминалата 2019 г., които постави пред българския туризъм. „2019 г. не беше лека, но въпреки предизвикателствата успяхме да постигнем ръст от 0.4% на чуждестранните  туристически посещения, които надвишават 9.3 млн. през 2019 година“, заяви тя.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: туризъм | Министерство на туризма | дигитализация | Николина Ангелкова

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини