Apple се подготвя за смъртта на iPhone
В бъдеще смартфоните ще бъдат изместени устройства с технологии, базирани на добавената реалност

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 4 мин.
iPhone е един от най-успешните продукти за всички времена. С над 1 мрлд. продадени бройки устройството превърна Apple в най-високо оценената публично предлагана компания в света. Въпреки това компанията е изправена пред възможността нов вид компютърни технологии да заменят iPhone, както по-рано той замени музикалния плейър iPod и различни други устройства, актуални преди десетилетие.
Днес смартфоните са доминираща компютърна платформа, но гиганти като Microsoft, Google, Facebook, а сега и Apple, вече започнаха да инвестират сериозно в технологии за добавена реалност (AR), за които е характерно, че интегрират компютърни графики в реалния свят.
Очаква се, че един ден тази технология ще се превърне в основна и ще се ползва чрез „умни“ очила, които всъщност ще заменят всички останали екрани, заобикалящи ни днес. Включително iPhone.
Компаниите усещат накъде духа вятърът и че пазарът на смартфони не е същият мощен двигател на растеж, какъвто беше преди няколко години. Технологичните гиганти се нуждаят от нещо, което да ги замени, пише Business Insider.
Добавената реалност е една от основните теми напоследък. За нея особено много обича да говори и главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук, който по-рано този месец каза следното:"Толкова развълнуван от това, че просто искам да изкрещя и да викам".
Кук и преди е загатвал за голям нов продукт, базиран на AR. "(бел.р. внедряването на) добавената реалност ще отнеме известно време, защото предполага наистина много трудни технологични предизвикателства, но това ще се случи, ще се случи по един голям начин и когато стане ще се чудим как някога сме живели без нея. Също както днес се чудим как сме живели без телефона си“, коментира Кук миналата година.
Тайният проект
Apple никога не е обявявала, че разработва „умни“ очила, въпреки информацията, че компанията извършва проучвания в тази област. Трябва да се отбележи също, че от Apple никога не говорят за бъдещите си продукти, но намекват за тях по два основни начина: чрез придобивания и чрез софтуерни новости.
В тази връзка е любопитно да се отбележи, че по-рано този месец компанията от Купертино анонсира софтуера ARKit, улесняващ разработчиците да създават приложения с добавена реалност за iPhone.
Анализаторите предвиждат невероятни резултати от тази инициатива. Въпреки че Apple не е дала кой знае колко жокери по темата, се очакват редица нови AR приложения за iPhone. В тази връзка се предполага, че ако някога (когато) на пазара се появят „умни“ очила под марката Apple, тогава вече ще има цяла библиотека такива приложения.
Амбициите на Apple в посока на добавената реалност бяха подсказани още със закупуването на Metaio - немска AR компания, в която гигантът инвестира стотици милиони долари през 2015 г. Именно технологията и кадровият потенциал на Metaio са в основата на ARKit. Запознати твърдят, че някои от заетите в немската компания служители са част от малка група, заета върху „специални проекти“ в Apple.
Показателно за плановете на гиганта в тази област е също, че продължава да придобива различни компании, развиващи добавената реалност. Миналата седмица например стана ясно, че Apple е закупила германската SensoMotoric Instruments. За нея се знае, че е създала „умни“ очила, специализирани в технологии за очно проследяване.
Сделката със SensoMotoric по-скоро изненада анализаторите, тъй като компанията поддържаше нисък профил и затова убягна от погледите на повечето експерти. Любопитно е обаче, че както Metaio, и те са германска компания.
Следящите индустрията изтъкват, че Apple продължава да е нащрек и дебне да закупи още AR компании. За компанията е присъщ и „канибализмът“ по отношение на собствените ѝ продукти – някога компанията започна работа по iPhone с идеята да създаде устройство, което да замени iPod, което носеше основните ѝ приходи до 2005 г.
Сега се очаква, че през следващите няколко години ще бъде развита друга платформа, която този път ще засегне iPhone, който е може би най-значимият продукт за компанията.
В добавка на това анализаторите прогнозират, че продажбите на iPhone ще достигнат пика си скоро и през следващото десетилетие ще започнат да намаляват. Според Джийн Манстър от Loup Venture iPhone постепенно ще бъде изместен от продукт, който той нарича „Apple Glasses“. Анализаторът смята, че устройството ще бъде на пазара през 2020 г. и ще се продава за около 1 300 долара.
Разработването на новия проект той сравнява със „сърдечна трансплантация“. „Смятам, че това ще отнеме повече време, но в крайна сметка ще замени телефона“, изтъква Манстър.
Според данните на анализаторската компания IDG пазарът на смартфони се очаква да нарасне с едва 3% годишно до 2021 г. Но има една нововъзникваща категория с потенциал за масов растеж. Става дума за шлемовете за виртуална и добавена реалност, като според IDG този сегмент се очаква да достигне годишен ръст 198% до 2020 г.
Въпросът, който анализаторите поставят, е дали Apple наистина е готова да намали продажбите на iPhone и скочи на следващото голямо нещо.