България да предприеме реципрочни мерки спрямо турските превозвачи
Ако Турция увеличи таксите, последствията за българския бизнес ще бъдат катастрофални, смята председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски
- Г-н Столарски, как ще коментирате мерките, предприети Турция за въвеждането на финансови ограничения и по-високи санкции за чуждестранните превозвачи?
- С една дума бих ги нарекъл дискриминационни. Турската страна за пореден път иска да изкара чуждите превозвачи от пазара в полза на своите. Те не зачитат споразуменията, които са подписали по отношение на автомобилните превози. Но това решение ще засегне много бранша, тъй като той работи силно на турския пазар. Цените, които искат да въведат са непосилни и оскъпяват твърде много стоките на превозвачите.
- Ще се стигне ли да блокиране на всички граници с Турция?
- Ако видим, че проблемите не могат да се решат по друг начин, определено ще се стигне до блокиране на границите. Просто нямаме избор. Това ще засегне прекалено много хора, които имат семейства и разчитат на работата си. Ако няма ответна реакция от българското правителство, не само ще бъдат блокирани граничните пунктове, но и камиони ще дойдат в София.
- Преди няколко месеца България и Турция постигнаха някакво съгласие. Защо Турция засилва рестрикциите спрямо страната ни?
- Мисля, че това съгласие беше проформа. Както вече казах, турската страна не зачита споразуменията и договорите, които са подписали по отношение на автомобилните превози. Мерките, които искат да предприемат от 1 септември тази година, няма да бъдат съобразени с никакви международни споразумения и изисквания.
- Старите проблеми решени ли са (чакането по границата с дни)?
- Старите проблеми изобщо не са решени. Досега не повдигахме въпроса, за да не се политизарат проблемите с новото правителство, но проблемите изобщо не са решени и не са спрели да се създават. Все още на турската граница превозвачите се задържат с дни.
- Какви ще бъдат последствията за българския бизнес от увеличаване на таксите на турската граница?
- Последствията за българския бизнес ще бъдат катастрофални, ако Турция увеличи таксите си за преминаване през границата. Стоките ще бъдат непродаваеми, тъй като разходът им ще се повиши много. Българските камиони ще станат с тези такси, ще станат значително по-скъпи от турските, а това ще доведе до ситуация, в която ще трябва да идват турски камиони, за да взимат българското производство и да го карат в Турция.
- Какви мерки са нужни от страна на българската държава като отговор на мерките, които предвижда Турция от 1 септември?
- Българската държава трябва да предприеме същите мерки. Тогава всички ще бъдем равнопоставени. Управляващите трябва да въведат абсолютно същите такси и то за всички, тъй като не само България е засегната от мерките. Предполагам, че останалите страни ще реагират малко по-късно.
- Имате ли подкрепата на българските власти?
- Поне за момента имаме подкрепата на българските власти. Но браншът се нуждае от взимане на спешни мерки, които да защитят българските превозвачи.
- Защо според вас Турция предприема подобни мерки?
- Турската страна пази пазара за турските превозвачи. Смятам, че страната ни трябва да вземе пример и нашите политици могат да се поучат от турските, за да видят как се пази пазар.
- Как ще се отрази оставката на шефа на автомобилна администрация Валентин Божков?
- Не мисля, че оставката на г-н Божков може да се отрази в тези отношения, тъй като те нямат нищо общо.