Маркетинг в малките социални мрежи
Десетина алтернативи на гиганта Facebook се борят за място под слънцето. Всяка от тях има своята уникална общност и предлага на маркетолозите разнообразни възможности за присъствие на техните брандове и продукти
Техно
Когато използват термина „социални мрежи“, днес повечето хора визират една конкретна такава платформа. Със своите над 1 милиард и 300 милиона активни потребители месечно Facebook се е превърнал в абсолютен хегемон в този сегмент и в най-близкия аналог на това, което някои футуристични писатели определят като инфосфера на планетата. Въпреки това създаденият от Марк Цукърбърг уебсайт далеч не е единствената и дори не е първата онлайн социална мрежа, която човечеството познава.
По времето, когато младият програмист и студент в Харвард е изоставен от своята приятелка – събитие, което според легендата го подтиква да създаде известния си сайт за сравняване снимки на състудентки чрез гласуване и да срине сървърите на университета – вече са съществували най-малко три популярни уеб социални услуги. Става въпрос за Friendster, MySpace и Bebo, които днес или не съществуват, или правят бегли опити да възвърнат предишната си популярност. Още с влизането си в този сегмент Facebook се налага като безапелационен лидер, благодарение на една проста стратегия: компанията отваря услугата си за външни разработчици, позволявайки им да създават различни приложения и игри, достъпни през нея.
Въпреки че старите хегемони отдавна не са фактори, днес проектът на Цукърбърг далеч не се развива без конкуренция. Микроблог системата Twitter, платформата Google+ на онлайн търсачката и специализираният в услугите за търсене на служители проект LinkedIn оформят облика на своеобразна голяма четворка при социалните мрежи. А по-интересното е, че още около десет стартиращи или вече развити компании се опитват да застрашат техните позиции и да спечелят вниманието на потребителите.
Добрата новина е, че тази засилена конкуренция разширява значително възможностите за маркетинг в социалните мрежи, при това – в момент когато Facebook значително ограничава опциите за изграждане на аудитория около компании и марки. Затова и много от специалистите по дигитален маркетинг вече съветват да потърсим алтернативи на водещата социална мрежа и без да я изоставяме напълно, поне да диверсифицираме каналите, по които достигаме до своите клиенти. В настоящия материал ще ви представим пет от най-перспективните проекти от този тип.
Повече четете в бр. 38 на сп. "Икономика"