Подобряване на потребителското доверие в САЩ

Домакинствата са увеличи покупките си с 2.2% през последното тримесечие на 2012 г.

3623 ~ 2 мин. четене

Доверието на американските потребители започва да се възвръща, като основна причина е подобряването на пазара на труда, което облекчава напрежението, причинено от по-високите данъци в страната.

Индексът на Bloomberg за нивото на потребителския комфорт се изкачи до минус 36.3 пункта от минус 37.5, отчитайки първото си покачване след спада му поради увеличението на данъците в страната от началото на годината. Друг доклад показа в четвъртък, че по-малко работници са  подали искове за помощи за безработица през миналата седмица.

Големи търговски вериги като "Мейсис", "Гап" и  "Таргет", съобщиха, че продажбите през януари са надминали очакванията им. Повишението в наемането на работна ръка, цените на акциите и стойността на жилищата спомагат за намаляването на трудностите на американските домакинства, породени от по-високите данъци. В същото време, покачването на разходите за бензин и на държавните разходи може да попречи на най-голямата икономика в света за по-силен ръст, след спада през четвъртото тримесечие на миналата година.

Разсейването на политическото напрежение във Вашингтон и устойчивото подобрение на пазара на труда вероятно ще предотвратят по-нататъшно влошаване в настроенията на потребителите, но покачващите се цени на бензина и новите нива на данъците създават трудности при адаптиране на потребителите към новото икономическо положение в страната.

Продажбите на дребно, отчетени за повече от 20 фирми, търговци на дребно в САЩ, показаха нарастване с 4.5% спрямо януари 2012 г., като това е най-голямото покачване на годишна база от септември 2011 година. Данните показаха, че през януари са били наети 157 000 работници. Също така по-ниските разходи по заемите са помогнали за покачването на продажбите на автомобили, като за януари тази година са били продадени 15,2 милиона автомобили, което е значително покачване спрямо януари 2012 година, когато са били продадени 14,4 милиона автомобили.

Домакинствата са увеличи покупките си с 2.2%  през последното тримесечие на 2012 г., което е покачване от 0.6 % спрямо третото тримесечие на 2012 г. Американците могат да се чувстват и по-богати и от факта, че нивото на американският борсов индекс S&P 500 се покачи с 5% през януари, отчитайки най-голямата си месечна печалба от 1997 г. насам.

Като негативен факт за доверието на потребителите може да се посочи покачването на цената на бензина в САЩ, която се е повишила средно с около 34 цента за галон през последните два месеца, достигайки средно ниво от 3.56 долара за галон. Също така компаниите очакват да видят как потребителите ще реагират на увеличението на данъка върху доходите на американският работник от 4.2 % през миналата година на 6.2 % тази година. Според изчисленията работник с годишна заплата от 50 хил. долара преди облагане, ще получава месечно с 83 долара по-малко в сравнение с миналата година.

Според пазарните анализатори следващите няколко месеца ще бъдат трудни за американската икономика, поради фискалните проблеми в страната и възможните паузи в наемането на работна ръка, но основите за подобряване на икономиката в страната са налице. Очакванията са, че едва когато приходите от работните заплати достигнат достатъчно ниво за покриване на държавните разходи, ще има стабилен ръст на американската икономика.

Отдел "Анализи валутни пазари", ФК "Логос-ТМ" АД

Подкрепи Economic.bg