Загубата на БДЖ е двойно по-голяма от очакваното

За първото тримесечие на 2013 г. загубата е 16.6 млн. лв. при очаквани 8.6 млн. лв., обяви финансовият директор на холдинга Филип Алексиев

340 ~ 2 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

Консолидираната загуба на "Холдинг БДЖ" за първото тримесечие на 2013 г. е 16.6 млн. лв. Това каза финансовият директор на железопътния холдинг Филип Алексиев по време на провелия се днес Обществен съвет по транспорт. Той съобщи още, че предварително планираната загуба е била два пъти по-малка - 8.6 млн. лв. "Трябва да се уточни, че това са предварителни резултати", каза Алексиев.

И двете дружества в групата на холдинга не са успели да постигнат предварително заложените цели за финансови резултати. "БДЖ-Товарни превози" е с близо 6.7 млн. лв. загуба при планирани 3.2 млн. лв. "БДЖ-Пътнически превози" е за загуба с 4.3 млн. лв. в края на март, докато заложената цел е била 1.6 млн. лв.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Кристиан Кръстев призна, че състоянието в железниците наистина е тежко, но беше категоричен, че се работи за неговото подобряване. "Събрали сме се тук, за да се опитаме да променим сегашното състояние. В министерството съм от 16 януари и не мога да кажа дали средствата досега са се изразходвали правилно. Ще се постарая обаче хората, които сме сложили, да се справят. Ако не се справят ще правим и други промени", каза той.

Бизнесът, който имаше представители на обществения съвет, определи като основен проблем липсата на скорост при БДЖ, което кара инвеститорите да използват автомобилния транспорт. Даде се пример с отсечка, където средната скорост на движение не надхвърля 35 км/ч.

"На всички ни е ясно, че към момента скоростта на влаковете е трагична. Предприети а много мерки в тази насока. Това, което сме направили по Оперативна програма "Транспорт" е на максимум. Имаме наддоговаряне, което означава, че съм наследил нещо, по което е направено повече, отколкото е било договорено. Ще продължим да се борим за това и през новия програмен период", каза Кръстев.

От Асоциация на Българските Железопътни Превозвачи (АБЖП) определиха и неравнопоставения достъп до железопътния пазара на товарни превози като основен проблем. "По мои данни 35% от работата се извършва от транспортни фирми извън БДЖ. За БДЖ остават останалите 65% от свършената работа", каза председателят на Асоциацията Симеон Ананиев. "По данни на министерството на финансите БДЖ дължи 120 млн. за инфраструктурни такси - пътнически и товарни превози. Така се получава неравнопоставеност спрямо другите оператори, които редовно плащат своите такси", добави той.

Председателят на Съюза на организациите в автомобилния транспорт и Националната транспортна камара Койчо Русев Също се изказа по темата, но според него реалният проблем на БДЖ не е автомобилният транспорт. "Товарите и пътниците не са иззети от автомобилния транспорт. Проблемът е липсата на товари и пътници. Това се отрази и на автомобилния транспорт. Трябва да вървим към оптимизация както на персонала, така и на разходите", смята той.

Подкрепи Economic.bg