Авиопревозвачите се оплакаха от „лобистка“ поправка на депутатите
Секторът твърди, че реално е оставен без финансова помощ в кризата, а парите са насочени за оператори със задължения към предпандемичната 2019 г.

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Българският авиационен сектор се оказа без възможности за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите заради кризата около COVID-19. Между първо и второ четене на актуализацията на държавния бюджет бяха променени условията за финансиране, без това официално да е съгласувано с представители на сектора, съобщават от Асоциацията на Българската авиационна индустрия (АБАИ). Поправката е внесена от ДПС.
Осигурените средства с актуализацията на бюджета в размер на 60 млн. лв. могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и такива по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора настъпиха след началото на 2020 г. с разрастването на пандемията.
„Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта. Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, необходимостта, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора“, се казва в позицията на АБАИ.
За сравнение, в мотивите към предложението за изменение на държавния бюджет за 2021 г. беше записано, че се предвижда финансова подкрепа в размер на процент от оборота за 2019 г. за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите в резултат на значителното намаление в търсенето на транспортни услуги, както и принудителното спиране на полетите поради въведените мерки и ограничения от редица държави.
„От взетото решение ясно прозират лобистки интереси. За нас е недопустимо определените средства да се насочват за изплащане на предшестващи задължения към 31 декември 2019 г., тъй като към този срок не е бил наличен ефектът от пандемията“, обясняват от Асоциацията на българската авиационна индустрия. От там посочват още, че използването на средства за погасяване на публични задължения на операторите включва и погасяване на задължения към летищата.
Подмяната на условията за финансира на авиационния сектор стана факт, въпреки че критериите за предоставянето им бяха изготвени и предложени на Министерски съвет от Асоциацията на българската авиационна индустрия.
Асоциацията на Българската авиационна индустрия е изпратила свое становище относно разпределението на финансовата помощ за авиокомпаниите до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Ива Митева, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, министъра на финансите Асен Василев, министъра на икономиката Кирил Петков и председателя на УС на Българска стопанска камара Добри Митрев с искане за съдействие за незабавна отмяна на приетото решение и преразглеждането му по начин, съответстващ на нуждите на бизнеса.