Автобуси и таксита ще блокират в понеделник столичния пл. „Александър Невски”
Тежките камиони ще паркират по околовръстното, протести са планирани в 80 града в страната

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Автобуси и таксита ще запълнят в понеделник столичния пл. „Александър Невски” в знак на протест срещу неглижирането от страна на държавата на техните проблеми. Това съобщиха специално за Economic.bg от браншовите организации на отделните превозвачи. Началото на протеста е планирани за 10.00 ч., когато колоните ot автобуси и таксита ще потеглят към знаменития площад в центъра на София.
В същото време стотици тежкотоварни автомобили ще паркират на околовръстното шосе на столицата с плакати срещу високите, според превозвачите, тарифи на тол системата, която трябва да бъде въведена в пълна експлоатация най-късно до 1 март.
Столична община забрани преди доста години на тежките камиони да протестират в София, тъй като блокират задълго и без това изключително тежкия автомобилен трафик на столицата. Освен това, според чл. 100 на Закона за автомобилните превози, „Превозвач, допуснал да бъдат използвани превозните му средства за умишлено препречване на свободното движение по улиците, площадите и пътищата, се наказва с имуществена санкция 3000 лв. и с отнемане на лиценза за срок една година”. Така че автобусите и такситата ще се появят в понеделник на известния столичен площад, но без да пречат на движението, а с тази цел тежките камиони дори и няма да влизат в града.
"Току-що получих мейл от Националния таксиметров синдикат с покана за включване в протеста", обясни за Economic.bg Емил Игнатов, управител на столичната таксиметрова компания „Радио СВ такси”. "В него пише, че протестът е официално организиран, че има разрешения за провеждането му, че всичко е законно и т.н.", посочи Игнатов.
Той изрази категорично мнение, което съвпада с мнението на целия бранш, че трябва веднъж завинаги да се сложи край на нерегламентирания превоз. "Три десетилетия вече се борим срещу т.нар. „сив сектор”, но държавата не иска или не може – не знам - да се справи с него", коментира Игнатов. Първо, все още у нас няма прецизирани закони, които да забраняват „сивия сектор”, а тези, които ги има, държавата не иска да ги наложи в практиката", посочи още Емил Игнатов и припомни, че проблемът с нерегламентираните превози на пътници е общ както за таксиметровия, така и за автобусния бранш.
Поради това Националният таксиметров синдикат реши да подкрепи колегите от автобусния транспорт, тъй като борбата срещу „сивия сектор” не дава резултати вече 30 години.
От своя страна автобусните превозвачи се борят и срещу високите, според тях, тарифи на бъдещата тол система, срещу които най-много негодува браншът на тежкотоварните автомобилни компании. "Досега проведохме много срещи в МРРБ, но без никакъв ефект", коментира пред Economic.bg Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП). "Разговорите там ми приличат на тези на Женския пазар – чист азиатски пазарлък, който категорично не прави чест на държава, член на Евросъюза", заяви Лалов.
Според него държавата не иска да разбере, че основното, за което настоява браншът, е не тарифите да са благоприятни за превозвачите, а защото не виждат каква е философията на тол системата. "Нещата още от самото начало са сбъркани – нещо, което ние обясняваме от 5 месеца, но въпреки това нищо не се прави за решаване на проблема", обясни Лалов. "Обещанията „дайте, ще свалим 20% от тази тарифа или 30% от онази” не ни дава никакъв отговор на въпроса каква е философията на тол системата, да не говорим, че ми напомня на пазар в Близкия Изток", коментира още той.
Освен в София протести на превозвачите – тежкотоварни, автобусни и таксиметрови, са планирани във всички по-големи градове на страната, като Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Плевен, Пазарджик и т.н., както и в по-малки, като Пещера, Ябланица, Петрич и други.