BILLA открива над 40 магазина в страната
Веригата е инвестирала до момента над 540 млн. лв. в България
Бойко Сачански:

Бойко Сачански е главен изпълнителен директор на "Билла България". Завършил е МИО в УНСС, притежава и магистърска степен от Университета за административни науки в Шпайер, Германия. От 2000 г. работи за групата REWE, започвайки като управител на първия супермаркет BILLA в България. Последователно заема позициите регионален мениджър и ръководител на отдел Маркетинг в "Билла България". През 2010 г. оглавява отдел Продажби на BILLA Русия, а 2012 г. става главен оперативен директор (СОО) на BILLA Русия. В началото на 2015 г. се връща в София първоначално като СОО на "Билла България".
Г-н Сачански, BILLA има вече 107 магазина в България, а същевременно конкурентни вериги изпитват сериозни
затруднения. Кой е двигателят на вашия растеж и на успеха?
BILLA България държи на
клиентите си. Ежедневно полагаме усилия да им предоставяме висококачествените
продукти на достъпни цени. Искаме клиентите ни да се чувстват комфортно,
пазарувайки при нас и да знаят, че в наше лице винаги може да открият верен партньор.
Най-големият успех за нас е удовлетворението на потребителите и затова
непрекъснато се стремим да оправдаваме очакванията им. Вярваме, че именно това
е причината за успеха на нашата верига.
Какво сочат финансовите
резултати и към какви решения ви тласкат те?
BILLA е от търговските вериги
лидери на българския пазар. Инвестирали сме повече от 540 млн. лв.,
осигурявайки работа и конкурентно възнаграждение на над 4300 служители. Фактът,
че всяка седмица над 1 милион българи пазаруват при нас, ни мотивира
да разрастваме мрежата си от магазини, подбирайки удобни за нашите клиенти
локации из цялата страна.
Конкуренцията в нишата, в която
сте и вие, става все по-ожесточена. В какво се състои изкуството на доброто
управление на една верига?
Силната ценова конкуренция е полезна както за
потребителите, така и за търговските вериги, защото действа като фактор,
изискващ постоянно въвеждане на иновации, подобряване на качеството на
предлаганите стоки и услуги. Така само най-добрите съумяват да оцелеят на
пазара и да продължат да се развиват.
Основният фактор за доброто управление на една верига е подборът на отличен екип и инвестицията в развитието на всеки един негов представител. Нашите служители са двигателят на успеха на веригата - ключът към доброто обслужване и причината за удовлетворените клиенти. Затова държим колегите ни да се чувстват мотивирани и да реализират все по-високи постижения. През юли тази година открихме първата „Школа за експерти“ в България – специализиран обучителен център, в който подготвяме висококвалифицирани специалисти. Служителите ни ще придобиват ценни знания, свързани с работата в магазините, ще надграждат своите умения и ще развиват потенциала си.
"Качество за всеки” е слоган на
веригата. Но защо клиентът да предпочете точно BILLA в разнообразието от
предложения на пазара?
Наш приоритет е да осигуряваме продукти с
гарантиран произход. BILLA е веригата, в която
всеки може да намери разнообразие от висококачествени продукти, които успоредно
с това да се вписват в бюджета му. Благодарение на инициативата BILLA Card, нашите клиенти имат възможност да купуват качествени продукти,
възползвайки се от многобройни изгодни отстъпки от цената на над 600 специално
подбрани стоки всеки месец. Предлагаме прясно изпечени хлебчета, които се пекат
на всеки 30 минути от нашите сертифицирани пекари, както и вкусни готвени
ястия, приготвени по здравословен начин, без пържене.
Неотдавна BILLA България получи три златни медала за високо
качество на предлаганите продукти - за пресни плодове и зеленчуци и прясно
месо, както и за програмите за лоялност на веригата. На какво всъщност ги дължите?
Сред основните ни приоритети е да предлагаме пресни и свежи хранителни продукти, които са с гарантирано качество. По отношение на плодовете и зеленчуците, подбираме внимателно сортовете и се уверяваме, че за тях се полагат грижи както от земеделските производители, така и от експертите на BILLA, които контролират качеството на продукцията и всички съпътстващи процеси – от момента на засаждането до транспорта и съхранението и излагането им в магазините.
Също така BILLA спазва стриктни процедури за вътрешен и външен контрол на качеството на предлаганите стоки, с особен акцент на свежите продукти и отдел „Месо“. Прясното месо се доставя през ден в транжорните на веригата след специализирана проверка, а витрините в отдел „Месо“ подлежат на задължителен вътрешен перманентен контрол по няколко пъти на ден. Чрез стриктния контрол, който прилагаме, гарантираме високото качество, разпознато от българските потребители.
Що се отнася до програмите за лоялност – отчитаме
нарастващ интерес към BILLA Card. Само за последната
година притежателите им са се увеличили
с 13,7%, което е показателно за доверието, което клиентите ни имат към
нас. Делът на оборота на лоялните клиенти от общия оборот на компанията е 75%.
Стремим се да индивидуализираме подхода си към всеки потребител, за да
отговорим на персоналните потребности и смятаме, че това се оценява от нашите
клиенти.
Как работи
програмата „Градините на BILLA” и как става включването в нея? Има ли изключени
от програмата?
Имаме успешно партньорство с над 30 български производители. Предварително планираме колко плодове и зеленчуци ще продадем, като по този начин гарантираме на земеделците, че ще изкупим цялото договорено количество. Така рискът за тях намалява и те са склонни да предлагат продукцията си на по-добра изкупна цена, което пък води до по-ниска цена за крайния потребител. Горди сме, че в програмата ни са включени вече над 150 овощни и зеленчукови градини в цяла България и имаме амбицията да увеличаваме броя им, който към момента се е променял само в положителна посока.
Как набавяте прясното месо, имате ли подобни договори с месопроизводители в България?
Държим
на качеството на предлаганото във веригата прясно месо, поради което внимателно
подбираме месопроизводителите, с които работим. BILLA работи изключително с
български доставчици, които от своя страна основно работят с българско месо. В
отделни случаи наши доставчици внасят месо и от европейски произход - основно
Германия и Испания.
Упрек към
международните вериги, които оперират в България е, че те почти не дават шанс
на български производители да се възползват от мащабите зад граница. Вие
осигурявате ли подобна възможност за наши производители, които имат потенциал
за големи обеми на продукцията си?
Сътрудничеството си с българските производители е важно за нас и програмата ни „Градините на BILLA” носи позитиви за всички: и за земеделците, и за нашите клиенти, на които предлагаме плодове и зеленчуци с най-високо качество на достъпни цени. Тази есен започваме нова инициатива в подкрепа на българските производители на млечни продукти по БДС. През последните години увеличаваме броя на българските доставчици, като тези тенденции ще продължат.
За постоянното повишаване на
производството на местни компании от BILLA инициирахме редица бизнес обучения
за малките и средни български производители, които им помагат за достигането до
нови пазари и сертификацията на продукцията им на европейско и световно ниво.
Благодарение на BILLA няколко
български производители на кроасани, сокове, пуканки и разтворими напитки
намериха пазар в държави от Източна Европа.
Какъв принос за развитието има програмата за лоялни клиенти и каква всъщност е цената тя да се поддържа?
Изграждането на лоялни взаимоотношения с клиентите ни е двустранен процес. Ние им предлагаме свежа и качествена продукция на изгодни цени, а те ни гласуват доверие всеки ден, пазарувайки в магазините на BILLA България в цялата страна. Показател за това е и единствената потребителска класация у нас „Любимите марки“, където българските потребители определиха BILLA като любимата им верига за пазаруване. Това ни помага да гарантираме, че и занапред ще предлагаме високо качество на достъпни цени.
Растежът е
желан, но какви рискове крие сегашната ситуация на пазара в България? Кои са
трудностите, които трябва да преодолявате?
Трудностите неизменно съпътстват бизнеса, но ние
се стремим да се придържаме към ценностите си и да предлагаме най-доброто на своите
клиенти, независимо от предизвикателствата по пътя. Успех за BILLA е фактът, че поддържа
едно и също високо ниво на обслужване и предлагане на качествена продукция в
магазините ни в цялата страна.
Каква е ролята
на собствените марки на BILLA и каква част от реализираната у нас продукция е
дело на български производители?
Общо около 10% от бизнеса ни в стойност минава през собствените марки - Clever, Billa, Billa Premium. В количество процентът е може би малко повече. Интересът към тях е голям – над планираните от нас стойности. Така че ние сме доволни. В супермаркет сегмента собствените марки имат голям, но недостатъчно развит потенциал, който се очаква да бъде реализиран чрез обогатяване на портфолиото с позициониране не само в ниския, но и в премиум сегмента. За нас собствената марка значи гаранция за качество и сигурност при производството.
Непрестанно работим с български доставчици и
инвестираме в тяхното обучение, защото искаме да повишим стандарта на местното
производство. Голяма част от продуктите, предлагани под нашите собствени марки
– BILLA Brand, BILLA Premium и Clever, са произведени в България. Направили сме
селекция сред най-добрите български производители с най-качествени крайни
продукти, които предлагаме на възможно най-добрите цени.
Какви са
амбициите за развитието на веригата и кои са специфичните предизвикателства на
българския пазар, с които трябва да се справяте?
Вече 16 години българите ни гласуват голямо
доверие, предпочитат богатия ни асортимент и пазаруват с удоволствие в нашите
магазини. Именно това ни мотивира да разрастваме мрежата си, така че да можем
да предложим същото високо качество и на потребителите в цялата страна. През 2016 г. вече сме отворили над 7 магазина. Амбицирани
сме в близките няколко години да достигнем мрежа от 150 магазина в страната.
Целта ни е да задоволим потребността на българските потребители да избират
висококачествени продукти на достъпна цена, от различни и удобни локации.
Пресни
продукти, нови стоки, качество за всеки, промоции… - но кое в цялата динамика
на управлението и развитието остава скрито за окото на потребителя?
За тях остават
скрити усилията, които всекидневно полагат нашите служители, партньори и
производители. Всички заедно работим в името на това да продължаваме да
предлагаме най-доброто на българския потребител.