Бъркотията с глобалните доставки се заплете още повече
Войната в Украйна сипа сол в раната, отворена от пандемията – при това на неподозирани на пръв поглед места

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Проблемната ситуация с глобалните вериги на доставки досега трябваше да се е подобрила, но вместо това експертите казват, че се влошава. Нахлуването на Русия в Украйна, което прекъсна украинския износ и постави руския бизнес под санкции, доведе до серия от нови предизвикателства. На този фон се наблюдава увеличаване на случаите на COVID-19 в Китай, което наложи временни локдауни в части от страната, пише CNN.
Никой не е очаквал веригата на доставки към момента вече да се е върнала към нормалния си ритъм. Дори преди последните кризи, се прогнозираше недостигът на някои компоненти и суровини да продължи и през 2023 г. Компаниите обаче бяха уверени, че най-накрая има светлина в края на тунела. В началото на февруари – три седмици преди Русия да нахлуе в Украйна – GM обяви, че ще може да произвежда 25 до 30% повече коли тази година в сравнение с миналата.
„Ние определено забелязваме известно подобрение през първото тримесечие спрямо четвъртото (на миналата година). Имаме планове занапред и вярваме, че ограниченията върху износа на полупроводниците ще намаляват“, каза главният изпълнителен директор на GM Мери Бара пред инвеститори тогава.
Ha този фон обаче GМ oбяви двyceдмичнo cпиpaнe в зaвoдa cи във Фopт Уeйн, Индиaнa, ĸoйтo пpoизвeждa пиĸaпи Сhеvrоlеt Ѕіlvеrаdо и GМС Ѕіеrrа и тo зapaди липca нa ĸoмпютъpни чипoвe.
Русия и Украйна не произвеждат компютърни чипове, използвани от световните автомобилни производители. Украйна обаче е водещият световен износител на неон и други суровини, необходими за производството на лазерите, използвани в процеса на производство на полупроводници. Ceгa имa oпaceния дали страната ще може да поддържа в дългосрочен план наличността на въпросните стоки.
Хората очакваха недостигът на полупроводници да продължи. Но никой не е предвидил войната в Украйна", каза Бернард Свиеки, директор в Центъра за автомобилни изследвания, мозъчен тръст в Мичиган.
Нарушаването на веригата на доставки е основен фактор, който повишава цените по целия свят, тъй като търсенето на стоки като автомобили, петрол и компютърни чипове изпреварва доставките. Прогнозите кога ще приключат тези смущения са почти невъзможни, поради несигурния характер на войната в Украйна. Колкото по-дълго продължава тя, толкова повече проблеми ще причини.
„Преди войната в Украйна се стремяхме към това през 2023 г. нещата да се върнат към нормалното си състояние“, каза Джо Терино, който ръководи глобалната практика на веригата за доставки на Bain & Co. „Сега е трудно да се каже кога тази ситуация ще приключи, защото не знаем колко дълго ще продължи и колко далеч може да стигне“, допълни той.
Проблемите продължават да се трупат, а глобалните вериги на доставки могат да бъдат нарушени за известно време.
Живeexмe c вяpвaниятa и илюзиятa, чe пpoдyĸтитe, pecypcитe мoгaт дa cе движaт cвoбoднo в гeoгpaфcĸoтo пpocтpaнcтвo. Koгaтo тoвa cе пpoмeни, зaпoчнaxa и гoлeмитe пocлeдици зa нac. Moжeтe дa cе aдaптиpaтe в дългocpoчeн плaн, нo в ĸpaтĸocpoчeн плaн възcтaнoвявaнeтo e мнoгo бoлeзнeнo“, ĸaзa Epнaн Caeнц oт aмepиĸaнcĸa ĸoнcyлтaнтcĸa ĸoмпaния Ваіn & Со.
„Проблемите във веригата на доставки, причинени от пожар, лошо време или други природни бедствия, са норма. Разликата е, че те като цяло засягат един град или регион, а не целия свят, както пандемията. Никога досега не сме изпадали в такава ситуация“, каза Кристин Джичек, политически съветник във Федералния резерва на Чикаго.
Прекъсванията на доставките запушиха цялата системата. „Старият израз за това, че веригата е толкова силна, колкото е най-слабото й звено, е много подходящ, тъй като проблемите с настоящите вериги на доставки демонстрират редица слаби връзки, които отдавна са съществували“, заключи тя.