Данни от Facebook помагат за реклами въз основа на кредитния рейтинг
Рекламодателите използват генерираната от социалната мрежа информация по всевъзможни начини

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Facebook може да знае дори повече неща за личния ви живот, отколкото си мислите, пише Mashable. Някои рекламодатели таргетират търговските си съобщения към потребители въз основа на предоставени от социалната мрежа данни за кредитния им рейтинг. Това сочи актуален доклад на The Intercept, който повдига нови въпроси за сделките на компанията.
Въпросният инструмент е нарича „Actionable Insights“ и чрез него Facebook споделя данни за мобилните устройства на своите потребители с телекомуникационните компании. Facebook заяви, че целта на инструмента е да помогне на доставчиците на мобилни услуги да предоставят по-добро обслужване в райони с лоша свързаност. Но също така използва събраната информация, за да помогне на тези телекоми да създадат таргетирана реклама.
Според документите, получени от The Intercept, генерираната от Facebook информация включва неща като местонахождение и демографска информация, както и данни за вашите приятели. Обобщените данни се предават на телекомуникационните партньори. Споделянето на данни по такъв начин само по себе си е повод за повдигане на вежди, но по-тревожното е как рекламодателите могат да използват иначе считаните за анонимни данни.
„Actionable Insights“ може да се използва и за набелязването на отделни клиенти въз основа на кредитоспособността“, сочи информацията на The Intercept. Изданието разказва за пример, при който един от рекламодателите извън САЩ е искал да изключи физически лица от бъдещи промоционални кампании въз основа на техния кредитен рейтинг.
Чрез своя инструмент Facebook на практика е в състояние да създава профили на клиенти с желана и нежелана кредитна репутация.
„Не оценяваме хората по кредитната им репутация чрез „Actionable Insights“ или реклами, а Facebook не използва кредитна информация на хората за това как да показва реклами“, се казва в официално изявление на социалната мрежа.
Но фактът, че рекламодатели могат да използват предоставените от Facebook данни, за да експлоатира кредитните рейтинги на потребителите, е тревожен по редица причини. Освен масивното нахлуване в личния живот, това повдига и други неудобни въпроси.
В Европа например действа GDPR, регламентът за защита на лични данни, който предпазва потребителите от нерегламентирано събиране не лична информация. В САЩ също може да се окаже, че тази практика е в разрез със законодателството.
Facebook вече е изправен пред криминално разследване за предишни договорености със смартфон производители, както и съдебно дело от федералното правителство за предполагаеми нарушения на Закона за справедливия жилищен фонд. Гигантът при социалните мрежи се сблъска и с няколкомилиардна глоба за нарушения на поверителността.