Правителството ще субсидира с 12 хил. лв. покупката на нов електромобил
Идеята е поетапно премахване на използването на лични превозни средства с високи емисии
Българската държава най-накрая се готви да въведе финансови стимули при покупка на нов електромобил, каквито отдавна има в повечето европейски страни. В индикативната оперативна програма „Околна среда“ 2021-2027 г. е заложено, че еднократната субсидия ще бъде до 6 135 евро (12 000 лв.). Управляващият орган стартира обществени консултации на проекта преди изпращането му на Европейската комисия.
Финансовата подкрепа ще бъде в размер на 30% от стойността на електрическия автомобил, но не повече от тези 6 135 евро. Общо по програмата са заложени средства в размер на 60 млн. евро. От документа става ясно, че към момента стимули се предвиждат само за граждани от общини със замърсен въздух и за такива, които са готови в замяна да предадат стар автомобил за рециклиране с категория pre-Euro и Euro 1.
Целта е намаляване на замърсяването на въздуха от транспорта. Идеята е поетапно премахване на използването на лични превозни средства с високи емисии чрез насърчаване на електромобилността. Придобиването на електрически автомобил ще бъде съпроводено със спестявания, произтичащи от освобождаване от местни данъци, свободно паркиране, значително намалените експлоатационни разходи и разходи за поддръжка.
В проекта личните автомобили са отчетени като сериозен замърсител, имайки предвид остарелия автопарк у нас. Съгласно Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (НПКАВ) 2018-2024 г., едни от източниците на емисии на първични ФПЧ10 във всички общини са дизеловите МПС-та, произведени преди 15 години. С постепенното им изтегляне от употреба се цели да се намалят превишените нива на ФПЧ и NOx. Дизеловите автомобили pre-Euro и Euro 1 са отговорни за близо 55% от емисиите ФПЧ, емитирани от личните превозни средства в големите градове.
Държавата иска общо 1.835 млрд. евро по ОП „Околна среда“ 2021-2027 г. Предвидените инвестиции ще допринесат за постигането на целите, определени в Националната програма за развитие България 2030, по-специално приоритети като „Кръгова и нисковъглеродна икономика“, „Чист въздух и биоразнообразие“ и „Зелена и устойчива България“.
Припомняме, че продажбите на нови електромобили у нас за първите 9 месеца на годината достигнаха 219 бройки, по данните на Европейската асоциация на автомобилните производители. Това е ръст от 177% спрямо същия период на миналата година, когато регистрациите от първи собственик на електромобил възлизаха на 79 броя. Цените варират от 25 хил. лв. до над 200 хил. лв. в зависимост от марката.
България се нарежда сред най-малките пазари за електрически коли в Европа. От началото на годината в рамките на Европейския съюз са отчетени близо 569 хил. регистрации на нови електрически коли.