EASA предупреждава за риск от произшествия след престоя на самолетите

Авиотехниците трябва да засилят контрола върху Тръбите на Пито и всички датчици за въздушно налягане

EASA предупреждава за риск от произшествия след престоя на самолетите

Снимка: Pixabay

Автор: Белчо Цанев

Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) предупреди авиокомпаниите за необходимостта да се засили контрола върху датчиците за въздушното налягане в самолетите, връщащи се в експлоатация след дългия престой на земята заради пандемията Covid-19. Причината за това предупреждение е фактът, че за последните два месеца на активизиране на европейските авиокомпании са регистрирани повишен брой авиационни произшествия.

В свой информационен бюлетин EASA отбелязва „тревожна тенденция за ръст на количеството доклади за недостоверни показания на скоростта и височината на самолета по време на първите полети след престоя на самолетите на земята, причина за което е замърсяване на датчиците за въздушно налягане. В редица случаи това е довело до прекратяване на излитането и дори до връщане на вече излетял самолет на летището“ – пише в бюлетина на EASA. По данни на агенцията сред основните причини за проблемите е било замърсяване на Тръбите на Пито и на датчиците за статично налягане, включително и наличие на насекоми и на гнезда на оси в тях.

От EASA настоятелно препоръчват на организациите, занимаващи се с поддръжка на летателната годност и с техническото обслужване на самолетите, „внимателно да следват инструкциите за оглед и прочистване на системите за въздушно налягане по време на подготовката за възобновяване на летателната експлоатация на въздухоплавателните средства“. В случай на откриване на замърсени датчици за статично налягане или на Тръби на Пито се препоръчва те да изпълняват стриктно инструкциите на производителите на съответното оборудване.

В резултат на пандемията от коронавируса десетки хиляди самолети по целия свят престояха паркирани в течение на няколко месеца. Безпокойството на EASA е предизвикано от това, че персоналът, отговорен за обслужването на самолетите и хеликоптерите, може да реши, че замърсяване на датчиците на земята е невъзможно, ако по време на престоя им заборниците на двигателите са били покрити.

Коментари: 0