АДФИ проверява състоянието на „Столичен автотранспорт“
Проверката е заради искането на СОС градският транспорт да бъде подпомогнат със 143 млн. лв.

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) ще разшири обхвата на вече започналата проверка за финансовото състояние на „Столичен автотранспорт“ ЕАД, съобщават от Министерство на финансите.
От прессъобщението става ясно, че финансовата инспекция проверява договор за доставка на газ, но проверката ще обхване и начинът на ценообразуване на превозните документи, финансовите отчети на дружеството и възлагането и изпълнението на обществени поръчки. Целта е да се установи реалното състояние на дружеството, паричните потоци и начина на разходване на средствата.
Новината за по-задълбочената проверка идва на фона на разменени задочни обвинения между Столичния общински съвет и правителството. Председателят на СОС Георги Георгиев съобщи, че транспортът в София ще бъде подпомогнат с исканите 143 млн. лв., но само срещу увеличение на цената на услугата.
Припомняме, че още от миналата година СОС настоява градският транспорт в столицата да получи подкрепа заради негативните последствия от пандемията, но и високите цени на горивата. Общината дори заплаши, че може да разреди линиите.
Сега от МФ потвърждават, че проверката е във връзка с постъпило искане от Столична община за увеличаване на субсидията на дружеството от държавния бюджет, но казват, че искането не е придружено с оценка и анализ на ценовата политика на общината по отношение на превозните документи. Не е направен преглед и изменения на правилата, при които се възлагат и компенсират обществените пътнически превози.
Дори част от разходите да се увеличават в резултат на влиянието на фактори, които са външни и независещи от дейността на Столична община и общинските транспортни оператори – цените на горивата и ел. енергията, повишаване на минималната работна заплата, друга част от представените разходи бележат значителен ръст спрямо 2019 г. и биха могли да се оптимизират. Такива са например „други разходи“ – с ръст от 55%, охрана и други, за които следва да се направи оценка", се посочва в прессъобщението.
Според Министерство на финансите, предложението за увеличение на средствата за субсидии за Столична община надхвърля многократно средствата, които са предвидени за останалата част от страната както за вътрешноградски, така и за междуселищни пътнически превози.
Следва да подчертаем, че всички транспортни оператори на територията на страната предоставят обществената услуга при същите условия, при които работи и столичният транспорт, като за същите не са предвидени допълнителни средства. В тази връзка следва да се търси равнопоставеност между всички общини."
От министерството, оглавявано от Асен Василев напомнят, че в актуализацията на бюджета са предвидени допълнителни 20 млн. лв. субсидия за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за пътувания с вътрешноградския транспорт и междуселищния автомобилен транспорт.
Политиката на МФ е насочена към засилване на контрола и елиминиране на неправомерно и неефективно разходване на публични ресурси, което в ситуацията с градския транспорт в София - изисква да се направят съответните проверки на договори и обществени поръчки и анализ на разходите."