Общинският съвет заплашва да разреди транспорта в София
Общински съветници искат 178 млн. лв. от правителството, а синдикатите заговориха и за протести

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Столична община настоява за държавна помощ от 178 млн. лв. за тази година заради лошото финансово състояние на транспортните си дружества. Ако не получи финансовата инжекция, от Столичния общински съвет посочват, че ще се наложи да разреждат линии, т.е. градският транспорт да минава по-рядко през 2022 г.
За внушителния размер на държавната помощ настояват представители на управляващото мнозинство в Столичния общински съвет (СОС) – председателят и зам.-председателят на комисията по транспорт и пътна безопасност съответно от ВМРО и ГЕРБ Карлос Контрера и Зафир Зарков. Синдикатите пък стигнаха и по-далеч и заявиха, че при липса на диалог и включване на помощта за обществения транспорт в София в Бюджет 2022 са готови и на протести.
Според Контрера и Зарков помощта е нужна, тъй като градският транспорт на София е подложен на натиск заради цените на тока и газа. Освен това те твърдят, че държавата трябва да помогне на транспортните дружества и заради спада на приходите от продажба на карти и билети вследствие на пандемията. Така отделно от въпросните милиони, Контрера настоява правителството да покрие и натрупаната загуба на общинския транспорт през 2021 г. в размер на 50 млн. лв.
Настояваме държава да компенсира тази загуба, както и да увеличи своя дял на субсидиране за 2022 г. В противен случай крайният вариант е да се стигне до разреждане на линии. Това ще доведе до влошаване на услугата за столичани, ще препълни някои превозни средства и ще увеличи риска от заразяване с коронавирус. Това не бива да се допуска", коментира Контрера, като изказването му е факт по време на заформянето на поредната COVID вълна.
Според Зарков градският транспорт е подложен на „сериозен натиск“. По негови думи енергийната криза и пандемичното намаление на приходите от продажба на карти и билети поставя дружествата в невъзможност да изплащат задълженията си.
„Търсим диалог, но познаваме и други инструменти освен преговорите, а именно протеста“, заяви Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ. Тя добави, че вече е имала среща с транспортния министър и очаква диалогът да продължи на тема градски транспорт.
Столичния общински съвет прогнозира, че през 2022 г. разходите на трите дружества „Метрополитен“ ЕАД, „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Столичен автотранспорт“ ЕАД за електроенергия ще достигне около 112 млн. лв. За сравнение от СОС посочват, че през 2020 г. тези разходи са били приблизително 40 млн. лв.
Таблица 1 - Справка за увеличение на стойността на енергоносителите за 2022 г.
В опита си да оформят финансовото състояние на градския транспорт на столицата от СОС дават данни и за продажбата на превозни документи. Според направената справка през 2020 г. приходите от тази дейност достигат 111 млн. лв., което е годишен спад с около 35%. За 2021 г. приходите от карти и билети набъбват леко до 117 млн. лв., като за тази година се очакват около 132 млн. лв.
Общо за тази година СОС очаква приходите на обществения транспорт да достигнат 312 млн. лв., като в сумата не влизат въпросните 180 млн. лв., които се искат от новото правителство, а само около 30 млн. лв., които държавата влага всяка година в градския транспорт.
Таблица 2 - Приходи обществен транспорт (с ДДС)
„Съотношението на средствата, отпускани от държавата и от общината е 1:5. В тази пандемична обстановка не смятаме, че това е нормално. Държавата има много по-големи възможности за подкрепа на дейности със социални функции, каквито има общественият транспорт“, смята Контрера.
Таблица 3 - Приходи по години от продажба на превозни документи от „Център за градска мобилност“ ЕАД, „Метрополитен“ ЕАД,"Столичен автотранспорт“ ЕАД и „Столичен електротранспорт“ ЕАД