Нискоемисионната зона в София нараства пет пъти
От 1 декември се задейства и т.нар. „Голям ринг“, в който е забранено движението на автомобили от Екогрупа 1
© ECONOMIC.BG / БТА
От 1 декември Столична община разширява обхвата на нискоемисионната зона. Тази година ограничението за най-замърсяващите автомобили (Екогрупа 1) ще действа и в т.нар. „Голям ринг“. На практика това означава, че зоната нараства пет пъти спрямо миналата година.
Тогава ограничението за най-старите автомобили беше само в „Малък ринг“, а от тази година той е забранен и за 2-ра екогрупа.
На този фон новият зам.-кмет по транспорта Виктор Чаушев призова гражданите да ползват градския транспорт, като съобщи, че се очаква сключване на договори за доставка на 75 тролейбуса и 50 електробуса, но само при осигурено финансиране.
Той, заедно със зам.-кмета по екология Надежда Бобчева, дадоха брифинг по темата. От изказванията им стана ясно, че процесът на санкциониране е „малко по-сложен“, като до момента са обработени 3 хил. акта, а има още. Това на практика означава, че този процес тече изключително бавно, тъй като предишното действие на забраната приключи на 1 февруари 2025 г. и са минали повече от 8 месеца.
Какъв е обхватът на двете зони?
Малкият ринг обхваща централната зона на града – бул. "Сливница", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Скобелев" и ул. "Опълченска". Именно тази зона ще бъде забранена за коли от първа и втора екологична група.
Големият ринг се простира на територията между бyл. "Cливницa", Cтoчнa гapa, бyл. "Гeн. Дaнaил Hиĸoлaeв", бyл. "Cитняĸoвo", бyл. "Πeйo Явopoв", бyл. "Hиĸoлa Baпцapoв", бyл. "Чepни вpъx", бyл. "Xeнpиx Ибceн", бyл. "Ивaн Гeшoв" и бyл. "Koнcтaнтин Beличĸoв". Тук ще бъдат забранени коли от първа категория за първи път през тази година.
Дигитализиран контрол и санкции
Контролът за спазването на ограниченията е изцяло автоматизиран и ненатрапчив за гражданите, обясни зам.-кметът Виктор Чаушев. В обхвата на ринговете работят общо 180 камери (по 90 на „Малкия“ и „Големия“ ринг).
Въведен е специализиран софтуер с дистанционна връзка със системата на КАТ, който установява екокатегорията на автомобила по неговия регистрационен номер. Припомняме, че първоначалният замисъл бе камерите да четат информацията от чипа, които се поставя в екостикерите при преминат годишен технически преглед. Екостикерите обаче отпаднаха.
Глобите за нарушители са 50 лв. за физически и 1000 лв. за юридически лица.
Въвеждането на зоната през предходния период показва висока ефективност, обясни още Чаушев. Преди забраната в централната зона са влизали около 20 хил. най-замърсяващи автомобила, като след въвеждането на мярката този брой е паднал до около 2000 на ден, които подлежат на санкция.
За да бъдат изключени от глоби, собствениците на автомобили, които попадат в забранителните зони, трябва да докажат правото си. Изключенията са за:
- Собственици с постоянен адрес в обхванатите зони;
- Лица с увреждания с валидна карта за преференциално паркиране.
Стимули за ползване на градски транспорт
Общината си поставя за цел да стимулира обновяването на автопарка и промяната на навиците на шофьорите, а не толкова да събира глоби. Като основна алтернатива се посочва градският транспорт.
Който не може да си позволи да обнови автомобила си и не иска да плаща "синя" и "зелена" зони, трябва да се качи на градския транспорт срещу 365 лв. на година, или по 1 лев на ден“, призова Виктор Чаушев.
Мерките за нискоемисионните зони са част от цялостната палитра от действия на общината за по-чист въздух, които включват също контрол върху битовото отопление, борба с нерегламентираното изгаряне на отпадъци (включително със санкции, налагани въз основа на снимки от дрон), контрол върху строителната дейност, както и разширение на зелената система.