Големият бизнес не планира да наема нови служители
Инвеститорите в страната определят бизнес климата като добър, но смятат държавната подкрепа в условията на пандемия за слаба
В условията на пандемия бизнесът не предвижда да прави промени по отношение на общия брой наети в компаниите до края на юни 2021 г. Само 26% планират да открият нови работни места, а 16% прогнозират и намаление на работната сила, сочат данните от проведено проучване на Manpower Group България. В него са включени мениджъри от най-високо ниво, управляващи 51 национални и международни малки, средни и големи компании от 13 индустриални сектора в цялата страна. Почти половината от тях заявяват, че подкрепата от страна на държавата е незначителна.
Резкият спад на новонаетите през 2020 г., както и сериозното освобождаване на служители в някои индустрии, създаде условия за работа с по-малък брой хора в много компании.
„В настоящата ситуация разкриването на нови работни места се случва изключително внимателно и след детайлно планиране на бизнес операциите и свързаните с тях разходи,” коментира Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие” в ManpowerGroup България.
За някои сектори бъдещи инвестиции изглеждат непосилни поради намаленото потребление. Това са най-силно засегнатите от кризата индустрии - „Туризъм и ресторантьорство”, „Автомобилна индустрия” и определени производства. За други сектори пандемията създава нови възможности - „Здравеопазване и фармация”, „Банки, финанси и застраховане”, „Онлайн търговия”, „Информационни технологии и киберсигурност”, „Аутсорсинг на бизнес процеси”, „Телекомуникации”.
Данните от проучването показват, че повече от половината анкетирани определят подкрепата от страна на държавните институции като „слаба“ или „липсваща“, а една от препоръките на бизнеса е именно увеличаване на държавното подпомагане.
Инвеститорите в България намират по-голяма подкрепа от страна на частния сектор. А това е възможно чрез членство в секторни асоциации, които да го представляват пред държавни институции с цел промяна или подобряване на определени политики, предоставяне на пазарни услуги, като лесно и достъпно финансиране, както и за осигуряване на различни обучения и образователни програми за повишаване на квалификацията и преквалифицирането на работната сила, от която има нужда.
С цел стимулиране на бъдещото икономическо развитие на страната, препоръките на инвеститорите са насочени предимно към участие на държавата в по-добро планиране на образователната система според нуждите на бизнеса, подобряване на процедурите за внос на кадри от трети страни, повече мерки във връзка с пандемията, както и осигуряване на електронно правителство.
Сред другите препоръки за подобряване на инвестиционната среда в страната се нареждат и дългосрочни държавни усилия, които да мотивират младите емигранти да се върнат в България, облекчени административни процедури и възможност за бърза комуникация с държавните институции.
Що се отнася до очакванията за технологичния напредък на българския пазар, малко над половината от респондентите не прогнозират значителни промени в това отношение. 26% очакват развитието му да е ускорено, като по-голямата част (79%) са представени от компании с бизнес операции в големите градове в страната – София, Пловдив, Варна и Бургас.
Оценката на бизнеса
Въпреки изминалата трудна година за бизнеса инвестиционният климат в България остава добър според 52% от мениджърите на компании, които са направили значителни инвестиции и са открили нови работни места през последните четири години. Една трета от тях го определят като отличен, показват данните от проучването.
Високото качество на труда (70%), сравнително ниските разходи за него (66%) и лесният достъп до други пазари (64%), както и благоприятният данъчен режим, отличното интернет покритие и конкурентните цени за развитие на бизнес са сред основните фактори, които определят положителната оценка на мениджърите. Едва 6% от анкетираните са посочили политическата и икономическа стабилност на страната като предимство.
Стратегическото географско положение на страната и достъпът до други пазари като членка на Европейския съюз също се нареждат сред ключовите предимства на България според повече от половината анкетирани. Възможностите за привличане на служители от други европейски страни са често срещана практика сред компаниите.
Развиващата се транспортна инфраструктура създава подходящи условия за свързани с нея инвестиции в сферата на производствата, логистиката и дистрибуционните центрове, а възможностите за свободно пътуване на европейските граждани са предпоставка за развитие на компании в секторите „Туризъм и хотелиерство” и „Търговия“, сочат данните от проучването.
Почти половината от компаниите (около 46%), които са развивали дейност в съседни държави през последните пет години, споделят, че бизнес климатът в страната е по-добър в сравнение с този в Румъния, Сърбия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Черна гора.
Пазарът на труда
Според резултатите от проучването две трети от компаниите успяват да намерят служители за свободните си позиции, а 12% изпитват сериозни трудности да привлекат и задържат таланти, основно в секторите „Туризъм и хотелиерство” и „Строителство и инженеринг”.
Преобладаващите отговори на въпроса дали качеството на работната сила в България удовлетворява инвеститорите са положителни, като малко над половината отбелязват, че са удовлетворени до известни степен, а 32% - че са напълно удовлетворени. Едва 6% от респондентите посочват, че не са удовлетворени от качеството на работната сила в страната.
По отношение на качеството на образование, 52% от инвеститорите смятат, че то удовлетворява техните бизнес потребности. Процентът на частично удовлетворените стига значителните 32%. Проучването на ManpowerGroup България показва, че работодателите в голяма част от бизнес секторите организират повече от едно годишно обучение за своите работници и служители, за да компенсират необходимостта от по-висока подготовка на човешкия капитал. Качеството на образованието в традиционно силни сфери като математика, чужди езици, физика и химия е на отлично ниво според бизнеса в страната.