И Чехия въведе дигитален данък за технологичните гиганти
Той ще е в размер на 7% от глобалните приходи

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Правителството в Чехия одобри предложението за въвеждане на 7% дигитален данък. Целта е да се увеличат държавните приходи чрез облагане на рекламните приходи на глобални интернет гиганти като Google и Facebook, съобщи финансовото министерство, цитирано от Reuters. Мярката предстои да бъде одобрена от парламента.
Предлаганият нов налог обхваща приходи от таргетирана реклама, предоставяне на позиции за дигитални пазари и продажби на потребителски данни. Той ще бъде насочен към услугите, предоставяни на чешките потребители. Данъкът ще засегне компании с глобални приходи над 750 милиона евро (826.50 милиона долара) годишно, 100 милиона корони (4.32 милиона долара) оборот на чешкия пазар и обхват от над 200 000 потребителски акаунта.
По изчисления на финансовото министерство облагането на дигиталните компании с новия цифров данък ще донесе на хазната 2.1 млрд. крони само през следващата 2020 г., ако той влезе в сила през юни, и около 5 млрд. крони годишно след това.
Чешките власти предвиждат данъкът като временна мярка, докато не се постигне нова глобална сделка. Министерството заяви, че предложението се основава на по-ранните идеи за общоевропейско законодателство. Действията по въвеждането на цифров налог в страната идват след други такива в Европа, след като Европейският съюз (ЕС) не успя да постигне споразумение за въвеждането му в рамките на целия блок миналата година.
Подобни ходове на страни като Франция или Италия бяха посрещнати хладно в САЩ, където се намират най-големите интернет играчи. Това накара президентът Доналд Тръмп да сметне, че подобни действия са насочени към неговата държава и заплаши с ответни мерки. Впоследствие той и френският му колега Еманюел Макрон си стиснаха ръцете заедно да търсят ново глобално споразумение в сферата на данъчното облагане, което да отговори на новите дигитални реалности.