Има светлина в тунела за световните вериги на доставки

Възможно е Омикрон да повлияе на производствените и транспортни операции, но това няма да бъде фатално

Има светлина в тунела за световните вериги на доставки

Снимка: Unsplash

604 ~ 3 мин. четене
Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Проблемите в глобалните вериги за доставки може да продължат до втората поливна на следващата година, като след това ще започне възстановяване. Това показва доклад на застрахователят на търговски кредити Euler Hermes, цитиран от CNBC.

Специалистите, които са участвали в неговото разработване, изчисляват, че мерките за ограничаване на новата мутация на COVID-19 е възможно да повлияят на производствените и транспортни операции, влошавайки кризата при веригата за доставки. Въпреки това обаче са оптимистично настроени, че ако се случи, няма да продължи дълго.

Хаосът във веригите на доставки вероятно ще отслабне през втората половина на 2022 г. по няколко причини, добавят авторите на доклада.

Потребителското търсене

Търсенето достигна своя връх, коментира един от експертите в доклада, Ойлер Хермес, пояснявайки, че е силно вероятно потребителите да продължат да купуват стоки дори на по-високи нива.

Докладът отбелязва, че след като излишните спестявания, натрупани по време на пандемията, бъдат изчерпани, търсенето ще се нормализира постепенно. В развитите икономики например домакинствата се движат към устойчиво потребление, добавя Хермес.

Тъй като търсенето преминава през „саморегулирана нормализация“, веригите за доставки вероятно ще бъдат под по-малък натиск“, се казва в документа.

Запасите се възстановяват

След като намаляха в началото на 2020 г., след това производителите побързаха да възстановят запасите си, за да се справят с безпрецедентното възобновяване на търсенето.

„Добрата новина е, че спешността от възстановяване на запасите очевидно достигна своя връх през последните месеци и нивото им вече е над дългосрочните средни стойности отпреди кризата в повечето сектори“, се казва в доклада.

Euler Hermes също наблюдава повече капиталови разходи в САЩ, което би помогнало за увеличаване на производствения капацитет в отговор на по-високото търсене. За сравнение, Европа разчита на „над нормалните нива на използване на капацитета“, за да произвежда повече.

Виждаме потенциал за наваксване на инвестициите в Европа през 2022 г. и по-късно в производствения капацитет, като се имат предвид благоприятните условия за финансиране и повишени корпоративни парични позиции“, пишат авторите.

Без увеличаване на производствения капацитет и инвестиции в пристанищната инфраструктура, нормализирането на доставките в Европа може да бъде отложено след 2022 г., тъй като търсенето остава над потенциала, се добавя в доклада.

Увеличен транспортен капацитет

Претоварването на корабите също трябва да бъде по-малко остро през втората половина на 2022 г., тъй като капацитетът се увеличава, според застрахователят.

Цената на корабоплаването може да остане повишена през следващата година, но капацитетът се очаква да се увеличи, тъй като световните поръчки за нови контейнерни кораби достигат рекордни нива възлизащи на 6.4% от съществуващия флот, каза Euler Hermes.

„Бързо нарастващите поръчки за нови транспортни капацитети трябва да започнат да функционират към края на 2022 г., което би трябвало значително да облекчи малките места при доставка“, се казва в доклада.

САЩ предвижда да изразходи 17 млрд. долара за пристанищна инфраструктура и водни пътища, което ще помогне за намаляване на „задръстванията“ в световния трафик.

Ръст на световната търговия

Докладът също така прогнозира, че обемът на световната търговия ще нарасне с 5.4% през 2022 г. и с 4% през 2023 г., след ръст от 8.3% през 2021 г.

„През следващите няколко години Азиатско-Тихоокеанският регион ще остане основният победител по отношение на експортните печалби. Секторите на енергетиката, електрониката, машините и оборудването обаче трябва да се постараят за по-доброто си представяне през идващата година, ако искат да забравят за кризата“, казват още експертите.

Подкрепи Economic.bg