Строим Sofia Capital City като мащабен бизнес град
Високото строителство ще бъде все по-атрактивно за инвеститорите в България
арх. Ангел Захариев:
Арх. Ангел Захариев е съдружник и управител в архитектурно бюро „А и А Архитекти”. Завършва Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София. През 2004 г. се дипломира към Института за градско планиране и жилищна политика – Еразмус Университет в Холандия, след което следва докторантура в УАСГ. През 2005 г. основава архитектурно бюро „А и А Архитекти” ООД заедно с арх. Асен Милев. В професионалната си практика е ръководил проектирането на мащабни инвестиционни проекти като Business Park Sofia, Capital Fort, Residential Park Sofia и др.
За тенденциите в офисните имоти, бъдещето на високото строителство в България и мащабния проект Sofia Capital Fort, Economic.bg разговаря с арх. Ангел Захариев.
Г-н Захариев, на какъв етап е реализацията на небостъргача Sky Fort?
Изграждането на сградата започна. В момента текат изкопни работи и тяхното укрепване. Строителството ще продължи няколко години, защото проектът е доста мащабен и има технология, която трябва да се следва. Съвсем скоро очакваме да се организира официалното стартиране на строителството, където проектът ще бъде представен с много подробности и обяснения. Очакваме да е готов след 3 - 4 години, тъй като сградата е много мащабна. Заради височината й има много технологични ограничения в това как се изливат една след друга многото плочи. Това са неща, които изискват по-дълъг от традиционния срок за строителство. Сграда с такава квадратура, ако не беше толкова висока, щеше да се строи с една година по-малко от заложения срок.
Ще промени ли мащабният проект Sky Fort пазара на офис площи в София и района?
Сградата не е самостоятелен проект, тя е част от по-мащабен проект - Sofia Capital City, в който освен проектите, които са инвестиция на дружеството Capital Fort (Sky Fort, East Fort и др.), се стремим да интегрираме и околни проекти, които са в района. Така целим да изградим „бизнес град” по подобие на редица успешни проекти в Европа – Rorta Nuova Garibaldi в Милано, La Défense в Париж, Moscow City в Москва и други. Разбира се, мащабът на Sofia Capital City ще е съответстващ на нашия пазар, което неминуемо ще доведе до развитието на тази част на града. Заради мащабната инвестиция няма как проектът да не повлияе на пазара.
Колко още сгради от проекта Capital City остава да се построят?
Освен Sky Fort е планиран строежът на още три сгради, но в бъдеще целта на този проект е да интегрира и околните територии и той ще се разраства. Заедно с другите два проекта, които съществуват в момента Benchmark и Ellipse, включително и с някои околни имоти, за които знаем, че има инвестиционна активност в момента, ще се получи много сериозен проект за границите на София.
Колко компании или колко души ще могат да работят в Capital City?
За компаниите не мога да кажа, защото техният профил е много различен, има такива с 50 служители и такива с 5000. По-скоро ние разглеждаме общия капацитет на хората, които ще работят и пребивават на тази територия. Засега планирането в първите фази, които са само за проектите под инвестиционния контрол на "Капитал Форт" АД, ще бъде около 10 000 човека към финалния етап на развитие на проекта. Възможно е заедно с околните проекти, които ще бъдат интегрирани към общия комплекс, те да достигнат двойно повече.
Трендът на пазара на офис площи показва, че голяма част от тях се резервират още в етап на строеж. Има ли заявен интерес от компании към Sky Fort?
Да, има такава тенденция, но тя е за сгради с много ясен хоризонт в порядъка на строителство от 2 г. Отделно това съвпада с прогнози на самите компании, които могат да прогнозират развитието си до 3 г. След 5-6 години пазарът може да тръгне в съвсем друга посока, договорите за наем на редица компании тогава ще изтичат и може да има релокация. Затова е важно да се отбележи, че Sofia Capital City е много мащабен проект, който има за цел драстично да промени средата. Да предостави възможности, които много малко други локации в София могат да предоставят. Capital City е с бърз и лесен достъп заради инфраструктурата, която е изградена в района, бърз и удобен градски транспорт, много големи свободни пространства около сградите, паркова среда с публичен достъп и не на последно място - голямо разнообразие на видовете офисни площи, които ще се предлагат.
Планират ли се други подобни проекти в столицата и дали Sky Fort, след като се построи, дълго време ще остане най-високата сграда в България?
Разбира се, това е една надпревара, която понякога е чисто състезание от гледна точка на това „кой е по-по-най”. Така че аз очаквам в следващите месеци някой да излезе и да обяви, че ще направи още по-висока сграда, просто за да бъде първи. Но при нас случаят не е такъв. Целта не е била това да бъде най-високата сграда в България. Такъв е и случаят със сградата Capital Fort, която в момента е най-високата в страната, защото спряха други проекти за по-високи сгради заради кризата от 2008 г. Високото строителство ще бъде все по-атрактивно за инвеститорите включително и в България поради няколко причини. Първата е все по-големият недостиг на свободни терени. Втората е все по-лесният достъп до технологии за строителство на високи сгради. Третата е вече натрупаният опит и ноу-хау от изграждането на други такива проекти като Capital Fort и Sky Fort. Мога да кажа само, че това не е самоцел, а по-скоро е много внимателно изследване на градоустройствените предпоставки и на възможността да изградим наистина „бизнес град” с такъв тип сгради. Като най-подходящата локация за нас това е точно този район. Поради тази причина Sky Fort е с такава височина, но нищо чудно да се появи нов по-висок проект.
Кога се планира да е изцяло готов проектът Sofia Capital City?
Това е една дългосрочна инвестиция, при която всичко зависи от развитието на пазара. Може би след 7-8 години най-скоро можем да очакваме завършване на такъв мащабен проект.
Имахте забележки относно няколко проекта към бившия главен архитект на София – арх. Петър Диков. Какво мислите за новия главен архитект на столицата Здравко Здравков и има ли промяна в планирането на града?
Да, основните ни критики към предишната политика, която водеше гл. архитект на управление и градоустройство беше недостатъчното внимание към проектите за публичната среда. Към тяхното качество и целесъобразност, и доколко всъщност допринасят и в каква посока влияят върху развитието на града. Имахме критика и към допускането на проекти, които или имат груба намеса в историческата среда на града, или засилват дейността и подчинеността на автомобила. От тази гледна точка се надявам със заявените политики от новия главен архитект на София да се поеме нов курс към превръщането на София в наистина зелен град, за който тя има потенциал. От друга страна разчитаме на по-голямо внимание върху публичната среда и повече публични инвестиции в проекти, които да изграждат обществените пространства на европейско ниво. Да бъдат в крак със световните тенденции и с добрите примери, които виждаме в Европа.
Какво липсва на София, за да се превърне в един малко по-добър град за живеене? Защо ни е толкова сива?
Аз не бих казал, че София е толкова лош град за живеене. Ако трябва да я сравняваме с други европейски столици, например Атина, която е доста по-неприветлив от гледна точка на живота на хората град. Това, от което се нуждаем, е наистина ясна визия и обща политика, която да се следва на всички нива. Разбира се и много инвестиции в публични пространства и градски транспорт, това са всъщност нещата, които ще ни накарат да се почувстваме по-добре и по-комфортно в града. Това, което на мен определено ми липсва са знакови обществени проекти, които надхвърлят възможностите на общината и са по-скоро в компетенциите на държавата. Като например библиотеки, музеи, спортни съоръжения, проекти, които имат потенциала да се превърнат в архитектурни забележителности. Те ще могат да променят имиджа и облика на София. Защото и най-хубавият частен проект не може да повлияе на имиджа на града, така както публичните проекти.
Какво е бъдещето на градоустройството и движим ли се ние към него?
Тенденциите в градоустройството през последните години е да се обръща все повече внимание на устойчивото развитие и на това как планираме градовете по начин, по който те да консумират по-малко ресурс и да имат по-малко отпечатък върху околната среда. Това се случва на фона на световни тенденции като засилено разрастване на градовете като територия и население, увеличаване на трафика и на зависимостта от автомобили. Има общи световни предизвикателства, които имат и своите особености, както в Европа, така и на Балканите. Друга основна тенденция е все по-голямото внимание към човека и върху неговото поведение и средата, която той обитава в града и как тя може да бъде отново иззета от автомобилите, които в момента доминират. Необходимо е насърчаване на пешеходното движение, използването на велосипеди, изграждането на пространства, където хората да се срещат. Основна тема, с която съвременното градоустройство се занимава е премахването на граници и как да се направи градът по-справедлив за неговите обитатели. Как да не отделяме едни от други различните социални слоеве, а да насърчаваме тяхната комуникация и взаимовръзки, и им даваме равен достъп да използват градската среда.
В София в момента не се ли случва точно обратното?
Поради тази причина ние много години сме алармирали като професионалисти, че следвайки естествения път на развитие на пазара се налагат едни негативни тенденции. Те са се случвали в продължение на много години в други световни градове. За съжаление ние повтаряме едни грешни практики и стъпки, които ни доведоха до сегашното положение. Ако искаме градът ни отново да бъде наистина привлекателен, красив и удобен трябва да прилагаме политики за устойчиво развитие и политики, които са насочени към грижата за хората в града.