Как секторът за зареждане на електромобили може да подхрани европейската икономика?
Обещанието е за създаването на стотици хиляди работни места и добавянето на повече от 90 млрд. евро към икономиката на ЕС

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Въпреки докладите за забавяне на продажбите на електромобили в Европа, индустрията за зареждане очаква стабилен растеж поради стабилно нарастване на дела на тези превозни средства, предава Euronews. Очаква се индустрията да добави 92 милиарда евро към европейската икономика, което е приблизително еквивалента на БВП на Люксембург през следващите 10 години. Това сочи независимо проучване на консултантската компания за управление P3, поръчано от индустриалния алианс ChargeUp Europe, представено в Брюксел в четвъртък.
Икономическото въздействие на индустрията за зареждане обаче не може да се сравни с нищо, което Европа има сега.
Светът, който се появява, ще бъде значително различен“, каза генералният секретар на ChargeUp Europe Луси Матера. Тя също така отбеляза, че очакваният растеж идва от „много по-широка екосистема, която ще включва автомобила, мрежата и зареждането.“
Само индустрията за производство на батерии в ЕС се очаква да добави 200 000 работни места до 2035 г., освен тези, създадени от инфраструктурата за зареждане, каза тя. Според проучването електрическите превозни средства с батерии ще представляват 44% от леките автомобили в ЕС до 2035 г.
Необходимата инвестиция за зареждане на всички тези превозни средства ще създаде 545% общ ръст на добавената стойност в целия блок, възлизащ на 92,4 милиарда евро. Сумата е малко по-голяма от необходимата инвестиция до 2030 г., която е около 80 милиарда евро, според френската мултинационална банка Societe General.
Очаква се почти половината от добавената стойност на сектора за зареждане на EV (47,8%) да дойде от продажби на електроенергия до 2035 г. Други 14,8% от хардуер, планиране и инсталиране на зарядни устройства ще донесат 9,5% от стойността, докато повече от 5% ще идват от интелигентно зареждане.
Очаква се заетостта в сектора на зареждането да нарасне значително от сегашните 61 000, главно поради работни места в продажбите на електроенергия, експлоатацията, планирането и инсталирането и хардуера.
Планираме 222 000 работни места до 2035 г. Грубо казано, ние създаваме 15 000 работни места всяка година до 2035 г.“, каза Матера пред Euronews Business, добавяйки, че секторът се бори да наема, тъй като има сериозна липса на работна ръка с необходимия комплексен набор от умения, включително електротехници.
Само една основна пречка: достъпът до електричество
Според доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) има тревожна липса на точки за зареждане, които в момента са около 630 000 в целия блок.
Индустрията за зареждане на EV не е съгласна. Те казват, че трябва да имат повече електромобили, които да пуснат, преди да имат нужда от повече точки за зареждане. Но и двете страни са съгласни, че преди всичко трябва спешно да се обърне внимание на връзката с електрическите мрежи като най-голямото предизвикателство пред целия преход към чиста енергия в Европа.
Свързването към мрежата, сложната мрежа от преносни линии между производителите и потребителите, причинява голяма част от забавянията в настоящите проекти. Съществуват обаче разлики в различните държави-членки.
„Една страна, в която е изключително претоварено и всъщност е лошо до такава степен, че имаме членове на ChargeUp, които се оттеглят от пазара, защото е просто невъзможно да се получи достъп до мрежата, това е Холандия“, каза Матера, добавяйки, че прекаленото забавяне разрушава бизнес модела на операторите.
По-добър пример е Франция, която се справя сравнително добре в сравнение с други страни, според генералния секретар. Тя каза също така, че цялостният процес на пълно свързване към мрежата, включително процесите на разрешителни, може да отнеме средно две години в цяла Европа, докато същото отнема три месеца в Китай.
„И става все по-лошо“, каза Матера, тъй като „всички останали се електрифицират. Икономиката на Европа се електрифицира. Така че всеки има достъп до мрежата. И така заявките за свързване към мрежата се умножават и умножават в секторите. И междувременно вие има дистрибуторски оператори, които разполагат със същите ресурси и не правят правилното ниво на инвестиции.“
За да решат проблема, електроразпределителните оператори във всяка страна трябва да инвестират в разширяване на мрежата.
ChargeUp проследява откъде идва проблемът. Те установяват, че липсата на инвестиции е резултат от строги разпоредби, обикновено определени от националните енергийни регулаторни органи, ограничаващи базата от инвестиции, които разпределителните оператори имат право да внедряват. Но енергийните регулатори изпълняват мандати, определени от политиците, следователно актуализирането на регулациите и отварянето на вратата към повече зарядни устройства за EV трябва да дойде от 27-те национални парламента, според сектора за зареждане на EV.
„Това е наследена рамка“, каза Матера. „Това е напълно остаряло спрямо целта на политиката за климата.“
Отхвърляйки предположенията, че електромобилите претоварват мрежата, Матера добави, че „секторът на електрическата мобилност представлява 0,4% от общото търсене на електроенергия в Европа днес“ и те очакват това да нарасне десетократно до 4% до 2035 г.
Има ли липса на зарядни устройства за EV днес в Европа?
Операторите на зарядни устройства на събитие в Брюксел в четвъртък се съгласиха, че след като проблемите с мрежовите връзки бъдат решени, няма да има големи ограничения за обслужване на пазара. Те също така подчертаха, че в момента индустрията за зареждане може да постигне заложените цели. Според ChargeUp 26 от 27 държави са в крак с целите на ЕС и са въвели необходимия брой пунктове за зареждане на EV, планирани до момента (единственото изключение е Малта).
Внедряването на нови зарядни устройства за EV обаче може да бъде възпрепятствано от несигурността в регулациите, казаха представители на индустрията, тъй като инвестицията е доста тежка като капитал (цената на едно зарядно устройство е около 30 000-50 000 евро).
Членът на комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните на Европейския парламент Сузана Перес (ЕНП) по време на събитието се съгласи, че ЕС трябва да направи повече, за да подкрепи пазара на електрическа мобилност, да пусне достъпни EV модели, да въведе мерки за повишаване на търсенето, подготовка на мрежата и работа за конкурентни цени на електроенергията.