Коронавирусът спря изграждането на велоалеи в София
Много от трасетата не са безопасни за колоездачите, а експерти твърдят, че Столична община не спазва нормативите при изграждането им
Пандемията замрази изграждането на велоалеи в София, а някои от вече готовите трасета не са безопасни за колоездачите. Така например недоволството на столичните колоездачи предизвика трасето, започващо в насрещното на ул. „Даскал Стоян Попандреев“, малко след кръговото при кв. „Бояна“ в посока бул. „България“.
Проверка на Economic.bg показва, че липсват знаци как трябва велосипедистите да преминат през кръговото кръстовище, няма разделители между булеварда и трасето, а бордюрът не е скосен. Също така широчината на велолентата е около метър, което е в нарушение на изискванията, а някои от светофарите не работят.
Трасето е проектирано така, че в части от него велосипедистите са принудени да карат в насрещното движение. На други места пък минава през автобусни спирки.
Велоалеята е без физически ограничители. Снимка: Facebook/ Radost Marinova
Нашите наблюдения са, че Столична община повсеместно не спазва нормативната уредба. Създава се велосипедна инфраструктура в отклонение с наредбата. Такова нещо като двупосочна лента, която е необезопасена и преминава в насрещното движение, не съществува като вид инфраструктура. Не мога да си обясня защо е изградена по този начин", коментира пред Economic.bg арх. Петя Донева, експерт по велосипедна инфраструктура и велополитики в неправителствената организация „Велоеволюция“.
Според нея тези отговорът се крие в желанието да бъде направено каквото и да е било или самата община подценява своите ползватели и смята, че те ще се радват на каквато и да е инфраструктура. "Такава алея поставя в риск живота на велосипедистите и е по-добре въобще да не се изгражда“, категорична е тя.
Kогато идва автобус и спре на спирката, велосипедистът, който се движи срещу него, трябва да спре и да изчака. Снимка: Facebook/ Radost Marinova.
От дирекция "Инвестиционно проучване и възлагане“ в Столична община, която отговаря за реализирането на проекта, коментираха опасната алея. „Беше взето най-доброто възможно решение, което съм убеден, че не е перфектното. Факт е, че когато идва автобус и спре на спирката, велосипедистът, който се движи срещу него, трябва да спре и да изчака. Нужно е да се поставят делинеатори. Разглеждаме варианта за бетонови ограничители. Това означава целият град да се опаше с бетонови заграждения и ще заприлича на военна ситуация“, сподели за bTV Кристиян Андреев, директор на дирекция "Инвестиционно проучване и възлагане“ в Столична община.
Инфраструктурата на велоалеите в София се развива бавно. „В последните години се пропуснаха твърде много възможности за реализиране на качествени проекти. Особено покрай кризата с COVID-19 изграждането на велотрасета в столицата спря. София много изостава в изпълнението на проекти, като бързите велосипедни алеи например“, обясни арх. Донева. Освен пандемията, финансирането също забавя строежа на модерни и безопасни алеи.
Цената варира в зависимост от състоянието на трасето. По едно време Столична община правеше свои разчети на 400 хил. лв. на километър, но не мога да коментирам колко е меродавна тази цена. Всеки обект е различен. Знаем, че Столична община няколко години прехвърля едни 5 млн. лв., заделени от бюджета. Тези средства не могат да бъдат усвоени. Причината е липсата на проекти, които да бъдат реализирани. Бяха усвоени средства за светофара на бул. „България“ и Околовръстното, които бяха взети от бюджета за велоинфраструктура, което не е особено честно,“ обясни арх. Донева.
За монтажа и демонтажа на велоалеята на бул. „Ал. Пушкин“ също са изразходвани пари. Припомняме, че през 2020 г. от кръговото на ул. "Стоян Попандреев" по бул. "Ал. Пушкин" Столична община направи еднопосочни велоалеи от двете страни на улицата. Гумените ограничители обаче бяха демонтирани. До промяната се стигна, след като група родители на деца от 52-ро училище "Цанко Церковски" и местни жители в столичния квартал „Бояна“ поискаха да се премахне трасето.
„Столична община не можа да защити проекта и да убеди софиянци в необходимостта от изграждането му“, категорична е арх. Донева. От сдружение „Велоеволюция“ нямат информация дали от общината работят по нови проекти, свързани с веломрежата в София.
„Нашата връзка със Столична община е единствено през консултативния съвет по пътна безопасност. От доста време тъпчем на едно място. От Столична община ни бяха показали уж пилотен проект за Зона 30. Обсъждаме го от 2015 г. От общината отказват да проучат изобщо какво е Зона 30 и как да се въведе поетапно, но и да има смисъл от нея. До момента отклик за такъв разговор нямаме. Имаме просто говорене и „съгласни ли сте да сложим само знаци“. Ние категорично не сме съгласни,“ сподели арх. Донева.
Зоните с ограничение на скоростта 30 км/ч превръщат улиците и пространството около тях отново в живи места. Подобрява се качеството на живот в тези квартали, нивата на шума и замърсяването.