Магистрала „Европа“ е завършена: Последният участък ще бъде пуснат в неделя
Средната скорост се изчислява по максималното ограничение, не по временните знаци, коментира регионалният министър Иван Иванов

© ECONOMIC.BG / БТА
Последната отсечка от магистрала „Европа“ – между Сливница и Софийския околовръстен път – ще бъде пусната за движение в неделя, 14 септември. Това стана ясно от думите на регионалния министър Иван Иванов по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия. С пускането на тези 16.5-километра на практика строежът на магистралата към Сърбия завършва окончателно.
По думите на министъра, пускането на отсечката става „по-рано от планирания срок“. Припомняме, че през август той направи инспекция на участъка и заяви, че ще бъде завършен до средата на септември.
В комисията днес Иванов коментира, че пускането е било планирано за края на септември, но са положени усилия това да стане по-рано. По думите на министъра, са дадени няколко дни за довършителни дейности и в неделя движението ще бъде пуснато официално.
Това е кулминацията на дългогодишен процес, който премина през различни етапи на планиране, отчуждаване и финансиране. Припомняме, че строежът на участъка стартира през 2023 г. Тогава служебният регионален министър Иван Шишков направи първата копка на 6-километрова отсечка. За да не бъдат загубени средства по старата европейска програма, беше необходимо поне 50% от лота да бъде завършен до края на 2023 г.
Въпреки забавянията, които наложиха прехвърлянето на проекта към новия програмен период „Транспортна свързаност 2021 – 2027“, работата продължи. През миналата година останалите километри от отсечката получиха разрешение за строеж.
Стойността на договора за изграждането на последния лот е близо 267 млн. лева с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД „Европа-2022“ “, в което участват: „ГБС Инфраструктурно строителство” АД, „Главболгарстрой интернешънал“ ЕАД и „Обонато Билд“ ЕООД. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Европа“, с участници: „Пътинвест-инженеринг“ АД, „Стройнорм“ ЕООД и „Ер Джи Консултинг“ ООД. Техният договор е за близо 6 млн. лв. с ДДС.
Средна скорост
По време на изслушването стана ясно, че министърът е възложил на АПИ да бъде направена инвентаризация на пътните знаци по пътната мрежа в страната до 1 ноември. Идеята е да стане ясно кои знаци не са на мястото си, кои са остарели и трябва да се сменят.
Той побърза да успокои, че въведените ограничения на скоростта по различни отсечки, по които сега се следи средната скорост, не се взимат предвид при изчисляването ѝ. Зачита се най-високата допустима скорост в даден участък. Това означава, че ако шофьорите карат по магистрала, трябва да не превишават максимално допустимата скорост от 140 км/ч., дори и да има знаци с въведени ограничения.
Отнема доста време (бел.р. – инвентаризацията) и до ноември ще видим къде има ненужни знаци, но няма да стигне времето да определим кои са с изтекла годност, въпреки че няма такова определение в закона“, коментира председателят на АПИ инж. Йордан Вълчев.
По думите му, Агенцията ще направи планове и разчети на база бъдещия бюджет и едва тогава ще стане ясно кога може да се направи подмяна на всички знаци, които са над 50 хил. по републиканската пътна мрежа. Засега усилията са насочени към отсечки със засилен трафик.
За да се подобри планирането и поддръжката, тази година ще се използва дигитално сканиране на профила на магистралите, което ще предостави детайлна информация за височини, наклони, мантинели и растителност, коментира още инж. Вълчев.