Откога започва следеното на средна скорост и какви са глобите?
Освен контрола на скоростта, тол системата вече предава данни на МВР за непоставен обезопасителен колан и за шофиране в аварийната лента

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
От 5 септември влизат в сила промените в Закона за движението по пътищата, които позволяват на тол системата да извършва секционен контрол на средната скорост. От тази дата 8 отсечки ще бъдат подложени на наблюдение, като до края на септември се очаква броят им да нарасне до 22, а до края на годината планираният обхват ще бъде разширен до 126 отсечки с обща дължина от около 1200 км. Това съобщават за Economic.bg от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Оттам посочват, че системата е сертифицирана от Българския институт по метрология (БИМ) още през юни и е изграден технически интерфейс за връзка с МВР, което ще отговаря за налагането на санкциите. От АПИ посочват, че към момента са сертифицирани 8 отсечки, за които вече се знае, че се следят, като всяка една отделно минава през проверка от БИМ. В сайта на НТУ обаче официално фигурират 10 отсечки, като тук трябва да уточним, че когато се говори за „отсечки за контрол на средната скорост“, обикновено се има предвид всяка посока на движение поотделно.
- Магистрала „Тракия“ – между Вакарел и Ихтиман, както и между Цалапица и Радиново (в двете посоки);
- Магистрала „Струма“ – между Сандански и Дамяница (в двете посоки);
- Северна скоростна тангента – между пътните възли „Илиянци“ и „Чепинци“ (в двете посоки);
- Път I-1 – между Слатино и Кочериново (в двете посоки).
До 7 септември се очаква да бъдат завършени още 14 проверки, като общият брой на участъците ще стане 22“, посочват от АПИ.
НТУ има техническа готовност за включване на 126 отсечки от републиканската пътна мрежа с обща дължина около 1200 км. Очаква се издаване на методическите указания от МВР, след което тези участъци могат поетапно да бъдат включени в реален секционен контрол на средната скорост, казват още от АПИ.
На въпрос ще бъдат ли обозначени участъците, в които ще се следи средната скорост, от Агенцията отговарят, че в момента се проучват различните европейски практики за сигнализиране на подобни участъци, дали е необходимо и как се осъществява.
Становище по въпросите ще бъде поискано и от Главна дирекция „Национална полиция“, които отговарят за прилагането на Закона за движение по пътищата и контрола по спазването му.“
Така на практика шофьорите може да се информират за отсечките единствено от страницата на „Национално тол управление“, като от АПИ дават заявка, че информацията там ще се качва регулярно.
Как работи системата и какви са санкциите
Попитахме АПИ за уточнение на санкциите и начините на санкциониране, а оттам отговориха, че за това отговаря МВР. Заради това екипът ни реши да разгледа промените в Закона за движението по пътищата, които бяха приети от Народното събрание наскоро и които на практика дадоха възможност за въвеждането на средна скорост.
Системата засича средната скорост, като изчислява времето, за което автомобилът е изминал даден участък от пътя, използвайки две камери – една в началото и една в края на отсечката. Ако изчислената средна скорост е над разрешената, се генерира информация за нарушение, която се предава на МВР за издаване на електронен фиш. Известията за извършеното нарушение шофьорите ще получават по обичайния начин – SMS, имейл или в платформи като eGov и мобилни приложения.
Санкциите за превишена средна скорост са същите като тези за моментни превишения, като размерът на глобата зависи от това къде е извършено нарушението (в населено място или извън него), както и от стойността на превишението.
При повторно нарушение глобата се удвоява и се налага отнемане на книжката за 3 месеца, а при системно нарушение санкцията е в троен размер с лишаване от право на управление за 6 месеца.
Други нововъведения, свързани с тол системата
Освен контрола на средната скорост, тол системата вече регистрира и предава данни на МВР за непоставен обезопасителен колан, както и за движение в лентата за принудително спиране.
Предвижда се и разработването на допълнителни функционалности като контрол върху претоварването на превозните средства, движение на опасно близка дистанция, както и установяване на нарушения, свързани с липса на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и годишен технически преглед.