КЗП пак ще проверява телекомите заради вдигането на таксите
По разпореждане на министерството на икономиката регулаторът ще търси нелоялни търговски практики в общите условия на договорите
Комисията за защита на потребителите (КЗП) отново ще проверява дали клаузата за увеличаване на цените на мобилните оператори е неравноправна. Регулаторът трябва да анализира и прецени дали общите условия в договорите, предлагани на потребителите от операторите, са неравноправни по смисъла на Закона за защита на потребителите (ЗЗП).
Възложената проверка е от Министерството на икономиката и индустрията по повод писмо на омбудсмана Диана Ковачева от месец март тази година. В него тя посочва неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори, които увеличиха едновременно месечните си тарифи с 15.3%. Същото писмо е изпратено и до председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев.
Проблемът не е в цените, а в договорите
Зам.-министър Янко Топалов настоява КЗП да се произнесе дали с вдигането на таксите мобилните оператори предлагат нелоялна търговска практика по смисъла на ЗЗП и дали клаузите за индексиране цените на мобилните услуги в договорите с общи условия, предлагани на потребителите, са неравноправни по смисъла на ЗЗП.
Още в началото на 2023 г. и трите телекома вдигаха таксите по вече подписаните месечни планове, а като причина те посочиха „високата инфлация“. Всеки от трите оператора увеличиха цените с размера на инфлацията, но използваха различни схеми.
Формално компаниите са в правото си, доколкото във всички дългосрочни договори има заложена клауза за индексация на тарифите спрямо ръста на Индекса на потребителските цени (ИПЦ).
Въпросителните са относно сключването на самия договор между потребител и оператор, като Ковачева твърди, че съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 г. относно неравноправните клаузи в потребителските договори:
Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия. Когато продавач или доставчик твърди, че клауза от договор с общи условия е договорена индивидуално, той следва да докаже това с факти.“
Ковачева допълва, че потребителите не само не могат да влияят върху съдържанието на договорите с мобилните оператори, но има случаи, в които те дори не могат да се запознаят със съдържанието им. Тя подчертава, че в институцията непрекъснато постъпват жалби от граждани, на които не им е предоставена възможност да се запознаят със съдържанието на договора си преди подписването му на електронен дисплей.
Отново проверка
Трите телекома веднъж вече вдигнаха цените на услугите заради инфлацията – в началото на 2022 г., когато средното покачване на цените на стоките и услугите бе 3.3%.
Критиката на защитниците на потребителските права обаче е, че договорите не създават равнопоставеност между доставчиците на услуги и клиентите.
По времето на кабинета "Петков" регулаторът отново започна скоростна проверка заради намеренията на телекомите, но не последва нищо – КЗП, която тогава беше под контрола на Корнелия Нинова, не преразгледа клаузите в договорите и така се стигна до още по-ннеприятнната за потребителите ситуация през тази година.
Единственото, което се случи тогава, е, „А1 България“ и тогавашният „Теленор България“ не успяха да прокарат идеите си да вдигнат цените със съвкупната инфлация за две години – просто защото това не присъстваше в общите условия на договорите.