„Метрополитен“ залага 280 млн. лв. за 16 нови метровлака
Поръчката обхваща първоначална доставка на 8 бройки и опция за още 8 при осигурено финансиране

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
„Метрополитен“ обяви дългоочакваната поръчка за доставка нови 8 метровлака за първа, втора и четвърта линии на градската подземна железница. Любопитна подробност е, че прогнозната стойност на търга е 280 млн. лв. без ДДС, но в сумата са заложени средства – 140 млн. лв. – за доставка на допълните 8 бройки.
Това на практика означава, че „Метрополитен“ има сигурни планове да модернизира и да съкрати времето на пътуване по въпросните три линии с общо 16 нови бройки. Въпросът е дали ще има средства да го направи, тъй като към момента на обявяване на търга не е осигурено финансиране.
Крайният срок за подаване на оферти е 7 ноември.
Новата процедура идва 8 месеца след прекратяването на предишната, чиято прогнозна стойност бе 140 млн. лв. без ДДС. При нея обаче я нямаше предварително заложената опция за доставка на още 8 бройки. Припомняме, че този търг бе прекратен през февруари тази година, тъй като единствената подадена оферта бе от „Шкода“.
Срокове и технически спецификации
Срокът за изпълнение на договора е 84 месеца, или 7 години. Това е така, защото този общ период е разделен на няколко по-малки в зависимост от дейностите по договора. Например доставката на основните 8 метровлака е предвидена да се случи до 36 месеца (т.е. 3 години) от датата, на която „Метрополитен“ писмено уведоми потенциалния изпълнител, че има осигурено финансиране.
Освен това в срок от 1 година (12 месеца) „Метрополитен“ може да помисли и да реши дали да активира допълнителната опция за още 8 метровлака. Ако вземе положително решение, то избраният изпълнител ще има нови 36 месеца (3 години) да ги достави, и то само след потвърждение, че „Метрополитен“ осигури парите.
Гаранционната поддръжка е заложена за 3 години.
По отношение на техническите спецификации няма кой знае какви нови моменти или условия спрямо старата поръчка.
Новите влакове трябва да са проектирани като еднопространствени композиции от четири вагона, с пълна проходимост между тях и обща дължина около 81 метра. Вътрешното оформление и оборудване са насочени към по-удобно, безопасно и достъпно пътуване.
Трябва да разполагат с между 140 и 160 седящи места, с устойчиви полимерни седалки, защитени от вандализъм и лесни за подмяна. Залагат се две места за хора с увреждания и родители с деца до всяка врата и специални зони за инвалидни и детски колички в двата края на влака.
Вратите трябва да са по 4 от всяка страна на вагона (ширина минимум 1200 мм, височина 1875 мм), електрически задвижвани и съвместими с перонните преградни врати (АППВ) на линиите 1, 2 и 4. Възможно е аварийно отваряне при нужда от евакуация.
Заложена е пълна климатична система с принудителна вентилация и аварийно проветряване до 30 минути при отпаднало захранване. Климатичните тела са разположени на покрива върху антивибрационни гасители.
Новите придобивки трябва да разполагат с външни LED дисплеи отпред и отстрани с данни за дестинация и маршрут, както и вътрешни TFT панели (мин. 21", full HD, 178° видимост), показващи станции и връзки на български и английски език; Възложителят ще може самостоятелно да добавя нови станции и маршрути.
Заложено е видеонаблюдение – по 4 камери на вагон с 15-дневен архив и отделен софтуер за сваляне и преглед на записите. Допълнителни камери има в кабината на машиниста и за видимост на перона.
Предвидени са бутони за аварийна връзка „пътник – машинист“ при всяка врата и във всяка зона за хора с увреждания.
Оценка на оферти
Критерият за възлагане е „оптимално съотношение качество/цена“.
Новата поръчка намалява тежестта на цената и въвежда нов показател – срок на доставка. Същевременно обаче намалява ролята на критерия за шум и комфорт, което свива влиянието на ергономичните параметри върху крайния резултат.
Критериите за финансов капацитет (оборотите) са напълно запазени – „Метрополитен“ не е свалил праговете. Участниците в процедурата, за последните три приключили финансови години, трябва да са реализирали минимален общ оборот в размер на 140 млн. лв. без ДДС, включително минимален оборот от 110 млн. лв. без ДДС в сферата, попадаща в обхвата на обществената поръчката.
Авансовото плащане е увеличено от 20% на 30%.
Припомняме, че през 2023 г. „Метрополитен“ сключи договори със Skoda и Siemens Mobility за доставка на общо 16 метровлака, като половината от тях са предвидени да возят пътници именно по първа, втора и четвърта линии. Най-вероятно обаче те няма да са достатъчни, след като бъдат завършени разширенията на подземната железница към кварталите „Люлин“ и „Обеля“.