Прекратен е търгът за доставка на 8 влака за софийското метро
Подадена е само една оферта и за разлика от други случаи досега „Метрополитен“ смята това за възпрепятстване на конкуренцията
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Обществената поръчка за доставка на допълнителни 8 метровлака, които да обслужват три от линиите на метрото в София, е прекратена. Решението за това е публикувано на 17 февруари в Регистъра за обществени поръчки. Мотивът е, че има само една подадена оферта, което възпрепятства конкуренцията и ефективното разходване на публични средства.
Причината е любопитна, тъй като в предишни процедури „Метрополитен“ нямаше проблем да класира и избира от само един участник, проявил интерес.
Припомняме търгът за 8-те влака стартира през юни миналата година. Стойността му бе 140 млн. лв. без ДДС, а новите придобивки трябваше да обслужват първа, втора и четвърта линии на подземната градска железница. Подвижният състав щеше да има ключова роля като допълнение към вече поръчаните 8 метровлака по друга процедура. Идеята бе да се намалят интервалите на движение.
Поръчката бе стартирана с условие, че финансовият ресурс ще бъде осигурен впоследствие.
Въпреки удължения срок за подаване на оферти, през август миналата година стана ясно, че единствено консорциум с участието на „Шкода Транспортейшън“ и „Шкода Вагонка“ е подал оферта. Ценовото предложение е със 640 хил. лв. по-надолу от прогнозната стойност, а именно – 139.4 млн. лв. без ДДС. Така един метровлак струва около 17.4 млн. лв. без ДДС.
Защо пропадна поръчката?
В ЦАИС не са публикувани докладите от оценителната комисия. Единствено налично е решението за прекратяване, което е качено в системата на 17 февруари. В него се посочва, че след разисквания Съветът на директорите решава процедурата да бъде прекратена, тъй като подадената само една оферта „поставя възложителя – „Метрополитен“ ЕАД – пред невъзможността да постигне в максимална степен принципа за ефективно разходване на средствата чрез определяне на икономически най-изгодната за възложителя оферта.“
В тази връзка и предвид високата прогнозна стойност на поръчката за възложителя е изключително важно да осигури конкурентна среда за правилното разходване на публичните ресурси.“
Допълва се, че с цел спазването на принципите в ЗОП законодателят в разпоредбата на чл.110,ал.2, т.1 от ЗОП предоставя самостоятелна възможност на възложителя при подадена само една оферта да извърши преценка на конкретната ситуация и да реши дали да продължи процедурата при един допуснат участник, или да я прекрати.
Под решението фигурират имената на председателя на Съвета на директорите на „Метрополитен“ Николай Найденов, както и на изпълнителния директор проф. д-р инж. Стоян Братоев.
При друга своя поръчка – за доставка на общо 16 метровлака – „Метрополитен“ без проблем избра за изпълнители единствените компании, които подадоха оферти в двете обособени позиции. Тогава по първата позиция, за доставката на 8 влака за третата метролиния, бе избрана Siemens Mobility, а за другите 8 машини – консорциум, начело със Skoda.