Млечният път на едно родопско село до Китай
Възможностите за инвестиции в Момчиловци са представяни и в Китай, и на различни български, и чужди форуми

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Момчиловци – смолянското село, сгушено нависоко в склоновете на Родопите, близо до границата с Гърция, привлича туристи като магнит. Гостоприемството е сред най-големите добродетели на хората тук, за което говори фактът, че трудно се намира къща, която да не приема гости. Топлото посрещане се е превърнало в символ. Красивата природа, съхранените легенди и обичаи, преплетени с многовековна история, са подарък за всеки един посетител. Момчиловци е обградено от три светещи кръста, 28 параклиса и лечебно Аязмо, които пазят християнската вяра в селото.
Не само българите обаче са запознати в детайли с това къде се намира Момчиловци. Неговата популярност достига далечен Китай, а заслугата е на киселото мляко, което от 12 години се произвежда в Шанхай с марка "Момчиловци". За избора на бранда, екип от китайската компания изследва районите на дълголетието в целия свят. Така китайците стигат до Европа, до България, до Родопите и накрая попадат в Момчиловци. Благодарение на местните жители и погалената от Бога природа, селото се превръща в емблема на Родопите и България по целия свят.
Едно родопско село в... Китай
През 2008 г. за първи път китайската компания "Брайт Дейъри" идва с делегация в Момчиловци, привлечена от задълбочено изследване за зоните на дълголетие в света. От 2009 г. започва историята на новото многомилиардно производство на на кисело мляко "Момчиловци" в Китай. Според специалистите на компанията факторите, на които се дължи доброто здраве и дълголетието на родопчани, са именно полезните свойства на киселото мляко и природните дадености на Родопа планина.
Често казвам, че едва ли има китаец, който да не е чувал за Момчиловци. С годините и благодарение на масирана рекламна кампания, която правят нашите партньори производители "Брайт деъри", Момчиловци е добре познато на китайския пазар, а млякото с тази марка е един от най-продаваните продукти", каза пред Economic.bg кметът на с. Момчиловци Сийка Суркова.
"Селото ни се рекламира на изложения, по летищата, брандирани бусове кръстосват цял Китай, а на опаковката на млякото е разказана тайната на дълголетието от селото ни."
Със средствата, получени от китайската компания, в селото се реализират редица проекти. "Съвсем скоро започва ремонтът на културно-историческия музей, в който ще бъдат вложени 35 000 лв. Той включва подмяна на покрив, вертикална планировка, вътрешни ремонти и т.н. Предвижда се и изграждане на съоръжения на спортната площадка, която превлича млади хора целогодишно", сподели Суркова.
Момчиловци може да се похвали и с една от най-добрите рекламни карти на населеното място, която е изключително полезна на туристите и включва всички места за настаняване и хранене, забележителности, екопътеки и маршрути. Тя също е спонсорирана от китайците, наред с емблемата на входа на парка и други обекти в селото.
Не можем да пропуснем и международния фестивал на киселото мляко, наложил се като едно от най-популярните и съдържателни събития в региона. За съжаление нито миналата година, нито тази, пандемичната обстановка позволява да го проведем", каза още Сийка Суркова.
Тя сподели, че дарителството облагородява Момчиловци от години. Повече от две десетилетия 50-годишните юбиляри оставят дар за селото и по този начин помагат обликът му да се променя положително ежегодно. Така е изградена алеята към лековитото аязмо, много паметни знаци, дори и и система за видео наблюдение.
"Преди няколко месеца със средства на дарител подменихме по-голямата част от осветителните тела в центъра на селото с енергоспестяващи. Освен по-добра инфраструктура, тези дарителски актове носят и енергията на добротворство, и топлят местните хора, и гостите на селото", заяви кметът на селото.
Новите инвестиции
По думите на Суркова възможностите за инвестиции в Момчиловци са представяни и в Китай, и на различни български, и чужди форуми. В последната година и половина обаче коронакризата е променила много освен начина на живот на хората в селото, но и възможностите за развитие.
Факт е, че пазарът на недвижимите имоти в селото се раздвижи, факт е и предпочитанието на туристите към малките населени места – далече от лукса и многото хора, с приоритет спокойствието и близостта към природата. Да, работата ни в тази посока няма да спре, но съобразено с пандемията и новия ритъм, който зададе създалата се ситуация в световен мащаб”, каза още тя.
Развитието на туризма
Кметът споделя, че селото е добре представено в медиите и стои на прилично ниво по отношение на утвърдения му имидж на предпочитана туристическа дестинация. Суркова споделя, че за нея е важно очакванията на туристите да бъдат оправдани.
Няма по-силна реклама от живата, т.е. – от уста на уста. Доволните туристи водят след себе си още хора, това е безспорен факт", допълни тя.
По думите й туризмът изисква упорита, целенасочена и последователна работа не само на местната власт, но и на хотелиери, ресторантьори и хора, предлагащи различни услуги. За нея обединението е изключително важно за постигането на успехи в този бранш.
Приятно е, когато туристи от различните краища на страната и света влязат в кметството, за да разкажат колко са вдъхновени от пребиваването си в Момчиловци. И въпреки пандемията туристопотокът бележи ръст, което ни дава повод да мислим, че вървим в правилната посока”, допълни Суркова.
Според нея в кметството им предстои още много и упорита работа, но пък вече знаят кои са силните и слабите им страни, и разполагат с подходящите ресурси за надграждане на постигнатото.
“Това е един от приоритетите и в моята работа. И ако отчетем факта, че профилът на туриста се променя, ние трябва да отговорим на тази динамика. Доскоро разчитахме на масовите събития за привличане на повече хора в селото, сега често преди датата им не знаем мерките ще позволят ли провеждането им. Затова пък това лято организирахме съвсем нови ивенти – за пръв път се проведе национален велотур „Момчиловци“, както и лятна академия за музикален театър, включваща опера и джаз, които се радваха на голям интерес”, заяви Суркова.
Безработицата и пътят на младите
Кметът сподели, че демографската криза не подминава Момчиловци, а дори напротив – от година на година отпечатъкът й става все по-силен. Според нея за район като Родопите е необходима държавна политика в тази насока.
„Безработица обаче има за тези, които не искат да работят. Момчиловци стои на 20 км. от Смолян, Пампорово и Чепеларе – разстояние, което не е непосилно за желаещите за работа в съседните населени места. Хубавото е, че част от младите хора решиха да се върнат в селото. Още по-щастлива съм, че млади хора от вътрешността на страната избират Момчиловци за свой дом и остават тук заради спокойствието, ниската престъпност и добрата атмосфера”, споделя с радост тя.
Вторият мандат и поставените цели
По думите на Суркова първите два приоритета на един кмет би трябвало да са инфраструктурата и добруването на хората в населеното място, в което е избран да управлява.
"За шест години успяхме да реализираме няколко мащабни проекта – изграждане на 40 м подпорна стена в центъра на селото в срутищна зона, втора подпорна стена от 40 м в рисков участък на републикански път, проектиране и изграждане на водопровод в първа зона в селото и асфалтиране на улиците след това, ремонт на тротоарите в центъра, промяна на визията на централния парк, изграждане на спортни съоръжения и др. Имаме обаче още много работа за подмяната на водопровода в цялото село, асфалтирането на улиците и ремонт на тротоарите. Ще бъда доволна, ако в края на мандата мога да отчета и свършеното в това направление", заяви кметът на с. Момчиловци.
Тя сподели, че в селото няма случай на човек, изпаднал в беда, на който от кметството да не се опитали да помогнат. В Момчиловци много пъти са обявявали дарителски акции и благодарение на съпричастността на хората в селото резултатът е на лице.
„Повече от година храним 20 социално слаби с топъл обяд по проект на Община Смолян, редовно купуваме лекарства на нуждаещите се. Със служителите в Кметството вършим още редица услуги, за да могат живеещите в Момчиловци да се чувстват добре и в без това напрегнатото време, в което живеем. Работата ни е в услуга на хората, както е редно да бъде”, допълни Суркова.
Тайната на успешното кметско управление
“Да бъдеш близо до хората, да чуваш въпросите им, да усещаш нуждите и желанията им, да знаят, че няма да ги предадеш и да можеш да взимаш решенията заедно с тях – за мен това е тайната на успешното кметско управление. Ако оправдаеш доверието, което те са ти дали на кредит в първия мандат, след това е по-лесно. Защото когато фактите говорят, кой каквото и да каже няма голямо значение. Момчиловци има изключителен потенциал за развитие – бъдещите планове включват упорита работа за разработването му”, сподели кметът на селото.
Родопчани са хора от различна мая
"Хората, които идват в селото, са запленени от вековните гори, зеленината, свежият въздух, звездното небе и добротата и усмивките на хората. Начинът на живот на момчиловеца и до днес е свързан с корените. Той обича земята си, ревностно пази историята, обичаите и християнската си вяра, тачи традициите. Това е най-ценното, което туристите могат да видят тук при срещите си с хората. Освен това, те се интересуват от политика, имат своето мнение за всички процеси, живеят съвременно и умеят да водят живи разговори на която и да е тема. Душата на планината говори чрез гайдата и танца. Здравословната кухня е запазена марка на местните домакини, за любителите на екстремните преживявания младите хора могат да предложат различни занимания. Каква по-голяма магия от всичко това, от възможността майсторски да се преплита традиция и съвремие?", заключи Суркова.