Обрат по холивудски между Спилбърг и Netflix – знак за промяна в киното
Бащата на съвременния блокбъстър подписа знакова сделка със стрийминг компанията
Стивън Спилбърг, бащата на съвременния блокбъстър, е един от най-ярките защитници на „седмото изкуство“ и традиционното кино изживяване пред големия екран в тъмния салон. Затова и през годините думите му за новите форми на разпространение понякога звучаха по-остро, а той бе определян като критик на стрийминга. Това обаче не е точно така, а последният му ход е ярък знак за промяната и неизбежната адаптация.
Тази седмица излезе информация, че компанията на Спилбърг – Amblin Partners, е подписала многогодишна сделка за ежегодно създаване на игрални филми за стрийминг лидера Netflix, задълбочавайки съществуващата връзка помежду им. Те вече обединиха сили при миналогодишния филмов проект „Процесът на Чикаго 7“ и биографичния филм на Леонард Бърнсте „Маестро“, който е на етап предварителна продукция. Условията на сделката не бяха разкрити, съобщава Bloomberg.
Необходима синергия
Netflix е доминиращата услуга за платен стрийминг, но търси повече хитове, които могат да привлекат абонати и да й помогнат да се открои на претъпкания стрийминг пазар – особено след като медийни гиганти като Walt Disney, WarnerMedia и NBC Universal дебютираха с доста филмови заглавия.
Чрез компанията на Спилбърг Netflix получава достъп до легендарен режисьор и студио, чиито скорошни хитове включват спечелилите Оскар „Зелена книга“ и „1917“. 74-годишният Спилбърг, който е режисирал "E.T.", поредицата за Индиана Джоунс, "Джурасик парк" и "Спасяването на редник Райън", е председател на компанията Amblin. Студиото ще продължи да работи с Universal и други партньори.
„Стивън е креативен визионер и лидер и, както на много други по света, моето израстване също бе оформено от неговите запомнящи се герои и истории, които са трайни, вдъхновяващи и събуждащи“, казва главният изпълнителен директор на Netflix Тед Сарандос в изявление.
Нямаме търпение да започнем работа с екипа на Amblin. Развълнувани сме, че ще бъдем част от тази глава от кинематографичната история на Стивън.“
Не много отдавна Спилбърг изглеждаше като критик на Netflix. След Оскарите през 2019 г. той твърдеше, че филмите и предаванията на стрийминг услугата трябва да се борят за наградите Еми - отличията на най-добрите телевизионни програми - вместо да се състезават за най-високото признание на филмовата индустрия. „Рома“ на Netflix се смяташе за фаворит и можеше да спечели Оскар, но „Зелената книга“ грабна статуетката.
„Стивън вижда голяма разликата между стрийминга и драматургичното майсторство“, казва говорител на Amblin пред IndieWire. Netflix отвърна в туит, че компанията оценява високо ролята на филмовата индустрия, но също така иска да даде шанс на режисьорите да разполагат с „повече начини да споделят изкуството“.
„Тези неща не се изключват взаимно“, казват представители на Netflix.
Всъщност противоречието между гениалния режисьор и водещата стрийминг компания може би е малко преувеличено. В своя материал, свързан с историята на задочния им спор, New York Times по-късно пише, че режисьорът не лобира за промени при наградите Оскар, а по-скоро акцентира върху драматургията, същевременно изразявайки разочарование от собствениците на киносалони, които забраняват излъчването на филмите на Netflix.
Голям екран, малък екран - това, което наистина има значение за мен, е страхотната история и всеки трябва да има достъп до страхотни истории“, казва Спилбърг.
Изглежда, че абонатите на стрийминг услугата ще имат достъп до такива страхотни истории. Но как Netflix успя да привлече 204 млн. абонати от цял свят и каква е историята на успеха на компанията, чиито приходи скочиха с 5 млрд. долара, достигайки обща стойност от 25 млрд. долара през пандемичната 2020 г.? Данните съвсем не са лоши, особено предвид историята на компанията, която в началото предлага наем на DVD-та, а днес услугата ѝ е достъпна директно в ръцете на потребителите – независимо дали през стационарно, или мобилно устройство.
Любопитното е, че по пътя си Netflix се сблъсква с привидно силни играчи, които, за разлика от Спилбърг, не съумяват да уловят пулса на времето и заради пренебрежението си вече не съществуват.
Историята на успеха на Netflix
Netflix е основана през август 1997 г. от двама серийни предприемачи, Марк Рандолф и Рийд Хейстингс. Компанията стартира в Скотс Вали, Калифорния, и постепенно се превръща в една от водещите платформи за интернет развлечения в света. Първоначално предлага филми под наем. Потребителите поръчват различни заглавия от уебсайта на Netflix и получават филма по пощата. След като го изгледат, го изпращам обратно до офиса в пликове отново по пощата. По онова време това се възприема като благодат за онези, които нямат видеотека за наем на филми наблизо.
Наемите на филмите струват около 4 долара, плюс пощенска такса от 2 долара. След значителен ръст Netflix преминава към абонаментен модел. По този начин потребителите могат да задържат DVD-тата толкова дълго, колкото им харесва, но могат да наемат нов филм само след връщане на предишния.
Моделът на Netflix за поръчки по пощата директно започва да се конкурира с господстващия на пазара Blockbuster. Водещата видеотека по онова време обаче в крайна сметка не успява да се адаптира в прехода към дигитални услуги и през 2010 г. обявява несъстоятелност. Парадоксът в случая е, че Blockbuster е имала възможност да си партнира с Netflix и дори да я изкупи изцяло срещу само 50 млн. долара. През 2000 г. съоснователят на бъдещия стрийминг лидер Рийд Хейстингс отправя бизнес предложение, на което изпълнителният директор на вече залезлия гигант отвръща единствено с многозначителна усмивка.
Откъде идва името на компанията?
Може би повечето се досещат. Името е комбинация от “Net”, което е по-разговорно съкращение на интернет, и от “Flix”, което е разновидност на “flick” – често срещано съкращение за филм.
Основателите на компанията
По време на създаването на Netflix Рандолф работи като маркетинг директор на компанията Pure Atria, която тогава е собственост на Хейстингс. През 1997 г. той продава Pure Atria на Rational Software Corporation за 700 млн. долара.
Дуото Рандолф – Хейстингс измислят идеята за Netflix по време на пътуване до общото им работно място. Вдъхновени от модела за електронна търговия на Amazon, те мислят за продукти, които могат да продават онлайн. Първоначално се насочват към VHS касетите, но бързо се отказват и избират DVD-та като перфектен продукт, който би се котирал добре онлайн. Правят тест, за да разберат дали дисковете ще пристигнат цели по пощата и когато това се случва, решават, че моментът за старта на техния бизнес е дошъл. Началният капитал е 2.5 млн. долара и е осигурен от Хейстингс. Дейността на компанията започва плахо с малко под 1000 заглавия и няколко служители.
Видео стриймингът е представен през 2007 г.
Netflix представя услугата за стрийминг, наречена „Гледайте сега“, която позволява на абонатите незабавно достъп до телевизионни предавания и филми директно на личните им компютри. Това е огромна промяна в бизнес модела на компанията. Първоначално услугата стартира само с 1000 заглавия и работи ендинствено а компютри и с Internet Explorer. Има и ограничение за броя часове на безплатен стрийминг (максимум 18 безплатни часа на месец), въз основа на абонаментния план на потребителите. Скоро става ясно, че поточното предаване е бъдещето на развлеченията. До края на 2007 г. Netflix вече има 7.5 млн. регистрирани абонати - почти с 20% повече в сравнение с предходната година.
През 2008 г. започва да си партнира с компании за потребителска електроника, за да позволи стрийминга и през Xbox 360, Blu-ray плейъри и телевизионни приемници. През 2009 г. услугите на Netflix вече стават достъпни и на смарт телевизори, но и на конзолата за видеоигри PlayStation. Следва интеграция с устройства на Apple и разширяване в Канада през 2010 г. През следващите години услугите на компанията стават достъпни за потребителите на Apple iPad, iPhone и iPod Touch, Nintendo Wii и други свързани с интернет устройства към този момент.
През 2016 г. Netflix стъпва и в нови 130 страни по света, като достига общо до 190 държави, като предлага и програмиране на 21 езика. Тогава компанията стартира функция „Изтегляне“, която позволява на потребителите да свалят телевизионни предавания и филми за гледане офлайн. Netflix продължава да разширява колекцията си от оригинални международни предавания с първата си френска поредица „Марсилия“ и първата бразилска поредица „3%“.
2017 г. е поредната добра година за Netflix. Те печелят първата си награда „Оскар“ за най-добър късометражен документален филм за „Белите каски“. В същото време броят на абонатите достига удивителните 100 млн. в световен мащаб. Netflix също разширява своята международна колекция с много популярните поредици "La Casa De Papel" (от Испания), "Suburra: Blood on Rome" (от Италия) и "Dark" (от Германия).
През 2018 г. Netflix получава невероятните 112 номинации на годишните награди Еми, най-много от всички. В същата година и Amazon напредва на пазара на стрийминг услугите, обявявайки, че е закупила правата за излъчване на футболните мачове от Висшата лига в Обединеното кралство, както и телевизионната адаптация на „Властелинът на пръстените“, който ще се излъчва в услугата на компанията Prime Video.
Стрийминг конкуренцията
Не всичко обаче е розово за компанията. Вдъхновени от успеха си, редица други компании започват да стартират или разширяват собствените си услуги за стрийминг. Disney, AT&T и Apple пускат свои собствени алтернативи на Netflix през 2019 г. С дебюта на Disney+ през следващата година идва и краят на блокбъстърите на емблематичното студио, а филмите „Междузвездни войни“ става достъпни онлайн.
Много експерти смятат, че бъдещето на Netflix се смрачава, отчасти заради бума на други стрийминг платформи, които могат да засенчат доминацията на компанията. Самата тя прогнозира предстоящата заплаха преди няколко години, когато призна опасността от големите медийни конгломерати, които ще започнат да изтеглят съдържанието си от нейната платформа, за да го добавят към собствените си услуги.
„Ето защо през 2018 г. Netflix похарчи 12 млрд. долара за изграждане на библиотеката си с оригинални филми и сериали, което е 88% ръст спрямо 2017 г. Стратегията на компанията е ориентирана към повече оригинално и собствено съдържание и поддържане вниманието на абонатите“, пише Forbes.
Компанията е преживяла много бури и би било глупаво да се вярва, че не е достатъчно пъргава, за да се справи със следващите предизвикателства.
И малко числа
Абонатите на стрийминг услугата достигат 204 млн. към края на 2020 г. По брой те изпреварват дори и Amazon Prime, а по региони – най-много за потребителите от Америка и Канада, общо 74 млн. Следвани са от 64 млн. абонати от Европа, Близкия Изток и Африка, 38 млн. от Латинска Америка и 25 млн. от Азия.
Библиотеката на компанията съдържа 3600 филма и 1800 предавания, по данни на JustWatch от февруари 2021 г.
Поколенията Z и X, както и милениълите формират по-голяма част от аудиторията на платформата. Според проучване на MoffetNathanson, основната причина, която абонатите на Netflix цитират относно мотивацията си да използват услугата, е желанието да не бъдат прекъсвани от реклами. На следващо място е възможността да избират какво и кога да гледат. Друга причина, която посочват, е че харесват предаванията и филмите, които са достъпни на платформата.